|
کدخبر: 98563

فرصت طلایی کرونا برای صنعت نمایشگاهی

هیچ نمایشگاهی در سال ۹۹ لغو نمی‌شود. این خبری است که در روزهای اخیر بارها شندیده‌ایم و حتی از شنیدن آن خوشحال نیز گشته‌ایم. اما واقعیت این است که این خبر امیدوارکننده برای اهالی صنعت نمایشگاهی، کمی نگرانی نیز با خود به همراه آورده است.

گسترش‌نیوز: با وجود همه‌گیری و کشندگی ویروس کرونا که مردم جهان را شوکه و اقتصاد جهانی را با بحران مواجه کرده است، اما اکنون می‌بینیم که کشورها پس از یک دوره قرنطینه به‌تدریج کسب و کارهای خود را از سر می‌گیرند، زیرا اقتصاد را نمی‌توان تعطیل کرد. صنعت نمایشگاهی نیز یکی از صنایعی است که تاثیر چشم‌گیری در اقتصاد کشورها و فروش بسیاری از شرکت‌ها دارد. از این رو مراکز برگزاری و برگزارکنندگان سعی کرده‌اند با تدابیری برگزاری نمایشگاه‌ها را لغو نکرده و حتی به صورت آنلاین برگزار کنند.

یکی از نکاتی که پیشنهاد می‌شود در صنعت نمایشگاهی کشور در این شرایط به آن توجه کرد، عدم برگزاری نمایشگاه‌هایی است که در سال‌های گذشته نه بازخورد مثبتی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها داشته‌اند و نه بازدیدکننده‌ای برای بازدید. به نظر می‌رسد شرایط کرونایی بتواند فرصتی برای این گونه نمایشگاه‌ها باشد که به مدت یک سال تمرکز خود را بر دلیل عدم موفقیت نمایشگاه خود، تلاش برای رفع مشکلات و برگزاری موفق آن در سال بعدی بگذارند.

در همین زمینه یکی از مجریان برگزاری نمایشگاه گفته که نمایشگاه ۹۸ خود را با ۲۰۰ میلیون تومان ضرر برگزار کرده است. یعنی در شرایطی که کرونایی وجود نداشته است این برگزارکننده با چنین زیانی نمایشگاه خود را برگزار کرده و حال با شرایط کنونی شما تصور می‌کنید که چه اتفاقی برای این برگزارکننده در صورت برگزاری نمایشگاه در سال ۹۹ خواهد افتاد؟

دلیل پیشنهاد برای عدم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در سال ۹۹ این است که یکی از ارکان مهم برگزاری هر نمایشگاهی شرکت‌ها و سازمان‌ها( غرفه‌داران) هستند. این رکن در ماه‌های اخیر ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل شده‌اند به طوری که بسیاری از کارکنان خود را تعدیل کرده و یا ورشکست شده‌اند. آیا چنین شرکت‌هایی اکنون توانایی حضور در نمایشگاه‌ها را دارند؟ رکن دیگر این صنعت بازدیدکنندگان هستند. با وجود رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ممکن برخی همچنان تمایلی به حضور در نمایشگاه به دلیل نگرانی از بیماری کرونا نداشته باشند و بحران کمبود بازدیدکننده که سال‌ها است گریبان نمایشگاه‌ها را گرفته بیش از گذشته مشکل‌ساز شود.

در این راستا چندیدن کسب و کار نوپا همگی در چند ماه اخیر با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند و اکنون ادامه حیات خود را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند. این کسب و کارها در پاسخ به سوال آیا در سال ۹۹ در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابید، پاسخ داده‌اند: با شرایط کنونی و با وجود این‌که حضور در نمایشگاه مزیت‌های زیادی دارد، امکان شرکت در نمایشگاه را نخواهند داشت.

گفت‌وگو با تعدادی از شرکت‌های شناخته شده و مطرح درخصوص حضور در نمایشگاه نیز نشان داد این شرکت‌ها شرایط حضور سایر کشورها در نمایشگاه‌ها را نکته مهمی برای حضورشان در نمایشگاه می‌دانند و در صورتی که کشورهای دیگر به دلیل مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع دوباره کرونا در نمایشگاه حضور نیابند، مشخص نیست که چه تصمیمی برای حضور در نمایشگاه دارند.

تجربه نشان داده است که بسیاری از نمایشگاه‌ها به دلیل شرایط تحریمی، از حضور شرکت‌های خارجی محروم بودند و این مسئله‌ای است که بسیاری از غرفه‌داران داخلی از آن بارها اظهار نارضایتی کرده‌اند. اکنون در شرایط موجود این مسئله با دو بحران تحریم و کرونا مواجه است. و باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که متولیان برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند با چه راهکار و تدابیری برای رفع این مشکل اقدام می‌کنند.

در پایان باید تاکید کرد برگزاری نمایشگاه‌ها تصمیم نادرستی نیست اما اگر عجولانه و به دور از تدابیر منطقی و صرفا نمایشی باشد، نه تنها منفعتی ندارد بلکه مشکلات گذشته را دو چندان خواهد کرد. اگر از دید دیگری به شرایط نگاه کنیم شاید کرونا فرصتی است برای این‌که صنعت نمایشگاهی را جان دوباره‌ای ببخشیم. ماه‌های خانه‌نشینی فرصتی باشد برای برگزارکنندگان که عمیق‌تر به نمایشگاه‌های خود فکر کنند و بهتر برای آنها برنامه‌ریزی کنند. نقاط مثبت نمایشگاه‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و به دنبال افزایش این نقاط مثبت باشند. این امر میسر نمی‌شود مگر با مشکل‌یابی تک تک نمایشگاه‌ها و چاره‌جویی برای رفع آن‌ها.

منبع: ایران‌مراسم‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها