|
کدخبر: 311941 سینا ستوده

نمایشگاه کان ماین/محمدرضا بهرامن/خانه معدن

بهرامن: صادرات حوزه معدن را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راه‌سازی صنایع وابسته افتتاح شد.

نمایشگاه بهرامن: صادرات حوزه معدن را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند

نمایشگاه کان ماین با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران، اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان و مسئولان این حوزه افتتاح شد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با محمدرضا بهرامن،‌ رئیس خانه معدن ایران داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

بهرامن-ستوده

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه چرا کشور ما باوجود دارا بودن ذخایر معدنی فراوان در تولید ضعیف عمل می‌کند، گفت: ما به دلیل درآمدهایی که از نفت و گاز در ۷۰ سال گذشته داشتیم، متاسفانه در بخش‌‌های دیگر اقتصادی خوب عمل نکردیم و برنامه‌های راهبردی برای این بخش‌ها تعریف نشده است.

وی افزود: ما برای فرآوری ذخایر معدنی نیاز به انرژی داریم و خوشبختانه ذخایر نفت و گاز در کشور ما به اندازه نیاز وجود دارد. به همین دلیل کشور ما در منطقه مطرح است که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست. به عنوان مثال کشور عربستان ذخایر انرژی خوب اما معادن کمی دارد. ما می‌توانیم ایران با کشورهایی مثل روسیه و آمریکا از نظر ذخایر معدنی و انرژی مقایسه کنیم، با این تفاوت که یک درصد از جمعیت جهان و ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما وجود دارد، در شرایطی که کشورهای روسیه و آمریکا وسعت و جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند.

بهرامن در ادامه گفت: علت اینکه ما نتوانستیم در حوزه معدن آن طور که باید پیشرفت کنیم و مطرح شویم، تحریم‌های سنگینی است که علیه کشور ما وجود دارد. همین موضوع باعث شد که ذخایر معدنی برای ما ارزش بیشتری پیدا کند. در ۷۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه معدن حدودا ۴۵ میلیارد دلار بوده که خروجی آن امسال حدود ۱۱ میلیارد دلار صادرات است که ما می‌توانیم این میزان صادرات را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم. از همین رو در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن تعریف شده است.

رئیس خانه معدن ایران اظهار کرد: خوشبختانه نگاه حکمرانی در بخش معدن تغییر کرده و شورای راهبردی برای توسعه معادن تعریف شده است. طبق سندی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده ما باید بتوانیم خودمان را با شرایط موجود تطبیق دهیم و این موضوع را برای بخش معدن کشور تعریف کنیم. ذخایر معدنی ظرفیت ویژه در کشور است که ما باید برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کنیم.

محمدرضا بهرامن درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه کان ماین در مشارکت و داخلی و خارجی در بخش معدن، توضیح داد: در این نمایشگاه ۱۶۰ شرکت ایرانی و ۶۰ شرکت خارجی حضور یافتند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سال گذشته داشته باشیم میزان مشارکت شرکت‌های خارجی دو برابر شده است. کشورهایی مانند آلمان، اتریش، چین، روسیه و... در این نمایشگاه حضور دارند که همین موضوع نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن است.

وی در پایان گفت: این نمایشگاه در واقع تبادل اطلاعات میان فعالین حوزه معدن است. اگر به ۱۰ سال قبل بازگردیم نمایشگاه معدن کاملا نمایشی بود اما امروز فعالان این حوزه در همه بخش‌ها مانند ماشین‌آلات، خدمات و... در این نمایشگاه حضور دارند و صنعت و معدن در کنار هم رشد خود را به جامعه معرفی می‌کند. امیدواریم که سیاست‌گذاران هم کمک حال این حوزه باشند تا ما روز به روز شاهد رشد بخش صنعت و معدن کشور باشیم.

کشف ۱۱۷ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در حاشیه برگزاری نمایشگاه کان‌ماین در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: سازمان زمین‌شناسی از سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت معدنی و ایمیدرو امضا کرد که به دنبال آن تقسیم کاری در وزارت صمت انجام شد به این عنوان که اکتشافات حاکمیتی را سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی انجام دهد و سازمان ایمیدرو تکمیل‌کننده این اکتشافات باشد.

وی افزود: در استان خراسان رضوی کارگروهی شکل گرفت که به صورت پایلوت ۲۰ سلول با مقیاس ۵۰ هزار انتخاب شد زیرا در آن قسمت ذخایر معدنی زیادی وجود دارد و هدف ما هم افزایش سرعت اکتشاف است. این ۲۰ سلول در سه لایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی که جمعا ۶۰ پروژه توسط سازمان زمین‌شناسی در این منطقه انجام گرفت. البته در سال ۱۳۹۴ در آن منطقه ژئوفیزیک هوابرد را انجام داده بودیم که نسبت به ذخایری که در زیر زمین بود آگاهی لازم را داشتیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه گفت: با توجه به اینکه این کار برای اولین بار به صورت سیستماتیک انجام می‌شد بدون اینکه بر کیفیت کار تاثیری بگذاریم سرعت کار را از چندین سال به یک سال کاهش دادیم یعنی از زمانی که شروع کار اکتشاف انجام می‌شود یکسال بعد مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود که در خراسان جنوبی این اتفاق رخ داد.

شهیدی تاکید کرد: در خراسان جنوبی توانستیم ۱۱۷ محدوده معدنی را مشخص کنیم که مواد معدنی مختلفی مانند آهن، مس، طلا، کرومیت و... در آنجا کشف شد و خوشبختانه مدارکی که در آنجا جمع کردیم را در اختیار معاونت معدنی قرار دادیم که سازمان ایمیدرو وارد شود یا از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود و اکتشاف عمومی و تفضیلی توسط ایمیدرو یا بخش خصوصی انجام شود.

علیرضا شهیدی درباره برنامه‌های بعدی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، گفت: ما بعد از خراسان جنوبی وارد کردستان شدیم و حدود ۵۳ درصد از این استان را مورد بررسی قرار دادیم که در آنجا ۲۵ سلول ۵۰ هزار در ۳ لایه مورد بررسی قرار گرفت، در استان آذربایجان غربی ۱۲ سلول و همچنین در استان‌های اراک، مرکزی، اصفهان و قم حدود ۲۸ سلول ۵۰ هزارتایی در حال بررسی است که تا پایان سال برای تمام این پروژه‌ها مراسم اختتامیه خواهیم داشت و به پایان می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها