|
کدخبر: 297908 سینا ستوده

اختصاصی گسترش نیوز؛

نمایشگاه ایرانپنکس و ایرانتویکس افتتاح شد

هشتمین نمایشگاه بین المللی تخصصی نوشت افزار (IRANPENEX) و دومین نمایشگاه تخصصی اسباب بازی و صنایع وابسته (IRANTOYEX) با حضور مهدی برادران، معاون امور صنایع وزیر صمت افتتاح شد.

نمایشگاه نمایشگاه ایرانپنکس و ایرانتویکس افتتاح شد

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوشت افزار و تجهیزات اداری و مهندسی کشور  ایرانپنکس ۱۴۰۲ (iranpenex2023) و دومین نمایشگاه تخصصی اسباب بازی و صنایع وابسته ایرانتویکس ۱۴۰۲ (irantoyex2023) کشور، با حمایت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار، اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و تجهیزات مهندسی ایران، مجمع واردکنندگان نوشت‌افزار کشور و همچنین انجمن اسباب‌بازی، در محل دائمی نمایشگاه شهر آفتاب تهران آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایرانپنکس و ایرانتویکس با حضور مهدی برادران معاون صنایع وزیر صمت، محمودرضا صنعت‌کار رییس انجمن صنفی کارفرمایی نوشت‌افزار ایران، احسان منشی رییس انجمن اسباب‌بازی ایران و عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد.

تقدسی-نژاد

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در این مراسم گفت: نمایشگاه نوشت افزار و صنایع مربوطه هشتمین ایستگاه و نمایشگاه اسباب بازی دومین ایستگاه خود را در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تجربه می کند . خرسندم که اعلام کنم که این نمایشگاه نسبت سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: این نمایشگاه با ۱۶ میلیون دانش آموز، ۳ و نیم میلیون دانشجو و با مصارف دولتی تقریبا ۲۰ میلیون مشتری ثابت در داخل کشور به خود اختصاص داده است.

تقدسی نژاد ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه حدود ۱۰۰ تولیدکننده داخلی در حوزه نوشت افزار فعال هستند که این رقم در سال ۹۰ در حدود دو یا ۳ تولیدکننده بوده که نشان دهنده این است که در این ۱۲ سال رشد چشمگیری در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اظهارات متخصصان در حوزه نوشت افزار در کشور تولیدکنندگان ظرفیت اسمی تولید داخل را دارند. در حوزه اسباب بازی بحث واردات پررنگ تر است اما در حوزه نوشت افزار بیشتر تولید ما داخلی است. البته گلایه هایی نسبت به بحث قاچاق کالا و گرانی مواد اولیه وجود دارد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در پایان گفت: امیدوارم این نمایشگاه کمکی در جهت رفع موانع تولید و کمک به تولیدکننده داخلی باشد که درنهایت به مهار تورم هم کمک خواهد کرد. من امیدوارم که در طول برگزاری این نمایشگاه، اصحاب توسعه تجارت مرتبط با این صنعت و همچنین کسانی که در حاکمیت مسئولیتی دارن به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند و انشالا در مهر ماه امسال شاهد رشد این صنعت هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی باشیم.

صنعتکار

محمودرضا صنعت‌کار رییس انجمن صنفی کارفرمایی نوشت‌افزار ایران در این مراسم اظهار کرد: بهبود وضعیت اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال با همت تولیدکنندگان ممکن می‌گردد و پشتیبانی از عزیزان چشم انداز اقتصاد کشور را امیدبخش خواهد کرد. بنابراین گوش فرا دادن به درخواست‌های این عزیزان بر دولتمردان واجب است

وی افزود: تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور با فعالیت مستمر خود مسیر دانش‌اندوزی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان کشور و همچنین محققان و همه کسانی که به نحوی با نوشتن سروکار دارند، هموار می‌کنند. این ارزش با دیگر خدمات و کالاها قابل مقایسه نیست و باید از این عزیزان قدردانی کرد.

صنعت‌کار گفت: نمایشگاه نوشت افزار فرصتی است که ضمن تجدید دوستی‌ها، همکاری‌های جدید شکل بگیرد و باعث هم‌افزایی سرمایه‌ها، امکانات و تولید محصولات خلاقانه گردد. صنعت نوشت‌افزار هم مانند صنایع دیگر با موانع و مشکلاتی روبرو است که اگر عشق به وطن و هم‌وطنانمان نبود بسیاری از تولیدکنندگان عطای تولید را به لقایش بخشیده بودند. با این همه موانع پیش رو با انسجام اهالی این صنعت و همکاری وزارتخانه‌های مربوطه و نهادها قابل رفع خواهد بود.

وی در پایان گفت: بنده مراتب قدردانی خود را از وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضورشان باعث قوت قلب ما می‌باشند ابراز می‌دارم و همچنین از شرکت آواپیک تحریر ایرانیان و نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب که این نمایشگاه را برگزار کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. در پایان اینکه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور همواره پیگیر درخواست‌های تولیدکنندگان و ایجاد ارتباط سازنده با دولت را وظیفه خود دانسته و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. در همین راستا به زودی مراسم تجلیل از بزرگان و سرآمدان این صنعت در مهرماه امسال با عنوان یادنگار را یرگزار خواهیم کرد تا از تلاش‌های این عزیزان قدردانی کنیم. در پایان دست‌های پرتوان شما را می‌فشارم و از تمام شما همکاران تقضای کمک و یاری دارم.

منشی-احسان

احسان منشی رییس انجمن اسباب‌بازی ایران در این مراسم گفت: صنعت اسباب‌بازی به عنوان هویت‌سازترین صنعت فرهنگی کشور تا امروز مسیر طولانی را طی نموده است. جریان‌سازی‌ّای پیش از این توسط بزرگانی انجام شده و امروز این امانت به دست ما سپرده شده است. ما در انجمن تولیدکنندگان اسبا‌ب‌بازی ایران برآنیم که اندیشه کنیم فردا را. کودکان و خانواده سالم آینده‌ساز یک سرزمین هستند و ما امروز در این انجمن با هم‌افزایی که با همه فعالان این حوزه من جمله در بدنه دولت، در صنعت و حوزه کسب‌وکار و تجارت ایجاد کرده‌ایم، امیدواریم که بتوانیم دین خود را به کشور ادا کنیم.

برادران

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این مراسم اظهار کرد: مجموعه صنعتی کشور، صنعت نوشت افزار و اسباب بازی را به عنوان دو صنعت مهم، اشتغالزا، آینده‌دار در کنار صنایع بزرگ کشور قرار می‌دهد.

وی افزود: ما در حوزه نوشت‌افزار سند راهبردی را تنظیم کردیم که از نظرات و پیشنهادهای بزرگان و متخصصان این صنعت استفاده شده است. نهایی شدن این سند کمک خواهد کرد که ما نقشه راهی با افق ۱۴۰۵ داشته باشیم و بتوانیم براساس یک کارگروه ملی صنعت نوشت افزار فرآیند توسعه این صنعت را با هماهنگی صنعتگران، تولیدکنندگان، بازرگانان، توزیع‌کنندگان و سایر فعالان این صنعت ادامه دهیم. قطعا نقش وزارت صمت و سایر دستگاه‌های دولتی هم در پیشبرد این سند بسیار مهم است.

برادران ادامه داد: نیاز کشور در تولید خودکار بالغ بر ۳۰۰ میلیون عدد در سال است که سال گذشته رقمی در حدود ۲۸۳ میلیون تولید کرده‌ایم که نشان ‌دهنده این است که ما هنوز برای نیازهای داخلی خود جای رشد داریم ضمن اینکه صادرات هم داشته‌ایم. در حوزه مداد، برآورد ما ۳۶۰ میلیون عدد در سال است که سال گذشته ۲۲۴ میلیون تولید شد. همچنین در حوزه دفترچه بیش از ۱۶۰ میلیون عدد نیاز کشور است که در این حوزه توانستیم به طور کامل نیاز کشور را تولید کنیم. در حوزه ماژیک هم  ۸۴ میلیون عدد تولید داشتیم که برآورد ما بالغ بر ۱۵۰ میلیون عدد نیاز کشور است که خب برخی از این مقادیر از طریق قاچاق و به صورت غیرقانونی وارد می‌شود. امیدواریم که تولید کشور به حدی برسد که نیازی به واردات این کالاها نباشد و خودمان نیاز کشور را برطرف کنیم و همچنین در حوزه صادرات بتوانیم اقداماتی انجام دهیم.

وی گفت: ما در حوزه نوشت‌افزار علاوه بر ۹۰ واحد تولیدی، پروژه‌های دیگری راه‌اندازی کرده‌ایم که امیدواریم به بهره‌برداری کامل برسد. این طرح‌های در حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و ۳۳ ظرفیت اسمی که  ۳ میلیون و ۸۶۶ عدد را نشانه گرفتند. در سال گذشته ما ۲ میلیون ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. هدف‌گذاری که برای صنعت نوشت‌افزار در افق ۱۴۰۵ داریم این رقم باید به ۵ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد: در حوزه صنعت اسباب‌بازی ما روند رو به رشد بسیار خوبی را داشتیم. نمایشگاه اسباب‌بازی در سال گذشته حدودا ۳۰ غرفه فعال داشت که امسال به ۸۰ غرفه افزایش پیدا کرده که ۱۵۰ برند در آن حضور دارند. با زحمات مسئولان صنعت اسباب‌بازی کشور تیراژ تولید اسباب‌بازی کشور از هزار عدد به  ۱۰ تا ۵۰ هزار عدد افزایش یافته است.

وی گفت: ما اگر بخواهیم اشتراکی میان این دو صنعت ایجاد کنیم باید به بحث محتوا توجه کنیم؛ رقبای در سطح منطقه اگر یک نماهنگ یا فیلمی را ارائه می‌کنند همزمان محصولات نوشت‌افزار یا اسباب‌بازی یا المان‌های آن محصول را هم عرضه می‌‌کنند. این مهم نیازمند شرکت‌هایی که مجوزهای لازم را داشته‌ باشند که همزمان با پویانمایی محصولات را هم عرضه کنند. در سال گذشته ما نمونه موفقی داشتیم که هم هم بازارهای جهانی را حوزه پویانمایی نشانه گرفتند و با تبلیغ اسباب‌بازی فروش خوبی داشتند. امیدواریم که در نشست‌های با انجمن اسباب‌بازی داریم هدف‌گذاری برای مهر سال جاری درباره اینکه می‌توان چه المان یا محصول داخلی را رونمایی کرد و همزمان با حفظ حقوق مالک اثر آن محصول را تولید کنیم که این موضوع باعث یک فضاسازی همه‌جانبه در محصولات فرهنگی و تولیدی می‌شود و کودکان ما دیگر نیازی به محصولات یا المان ‌های غربی نخواهند داشت.

محمدمهدی برادران در پایان گفت: در مجموع امیدوارم این روند روبه رشدی که شکل گرفته با ایجاد دو دفتر تخصصی سلولزی و اداره کل صنایع خلاق بتواند هم نیازهای داخلی و هم نیازهای منطقه‌ای را پوشش دهیم. این نمایشگاه باید این پیام را به مردم منتقل کند که محصولات داخلی ایرانی از حیث کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند. ما خوشبختانه برای نخستین بار مداد پلیمری با کیفیت برتر جهانی را با یک سوم قیمت تولید و عرضه خواهیم کرد و همچنین اخبار خوب دیگری که در همین نمایشگاه به مردم مخابره خواهد شد که می‌تواند باعث جلب اعتماد عمومی به این دو صنعت و منجر به همکاری شرکت‌های تولیدکننده که در حوزه تخصصی فعالیت دارند شود.

توضیحات کلی برگزاری نمایشگاه

این نمایشگاه در فضای سرپوشیده‌ای به وسعت ۲۴ هزار مترمربع و در ۴ سالن برای بیش از ۲۵۰ شرکت در نظر گرفته شده است.

شرکت‌کنندگان نوشت‌افزار و تجهیزات مهندسی و اداری در سالن‌های (A4 و A5 و سالن ملل) و شرکت‌کنندگان محصولات آموزشی، اسباب‌بازی و صنایع وابسته در سالن (A6) حضور خواهند داشت.

در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای ترکیه، عراق، هند، پاکستان، چین، آذربایجان و روسیه حضور خواهند داشت.

از ویژگی‌های موثر این نمایشگاه، رونمایی از محصولات دانش‌بنیان صنعت نوشت‌افزار و اسباب‌بازی در سال مهار تورم و رشد تولید است.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه مدیران و مسئولان خرید سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، مدیران مراکز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، مدیران فرهنگی کشور، اساتید دانشگاه‌های کشور و دانشجویان هنر، طراحی صنعتی، معماری، مدیران هنرستان‌ها، مراکز و موسسات آموزشی، مدیران انتشارات و کتاب فروشی‌های سراسر کشور، مراکز چاپ و بسته‌بندی و صنعتگران مرتبط در این حوزه هستند.

اهداف مهم برگزاری نمایشگاه

* ارائه آخرین توامندی‌ها و فناوری‌های روز صنعت نوشت‌افزار، اسباب‌بازی

* توسعه بازار داخلی و نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای

*صادرات محصولات تولیدی ایران باکیفیت و استانداردهای بین‌المللی

* ایجاد گسترش و همکاری مشترک در سطح بین‌الملل

* انتقال دانش و تکنولوژی صنعت نوشت‌افزار و اسباب بازی

* تولیدات مشترک در جهت بالا بردن سطح کیفی محصولات

* ایجاد ارتباط بین فعالان صنایع مرتبط و تجار و شناسایی بازارهای جدید

جزئیات برگزاری نمایشگاه‌های ایرانپنکس و ایرانتویکس

بخش اصلی نمایشگاه به معرفی شرکت ها و نمایش محصولات و برندها تعلق دارد.

بخش دوم محتوایی و آموزشی، در قالب پنل‌های تخصصی، سمینارهای علمی، آموزشی در حوزه‌های صادارت، واردات، بازاریابی و فروش اختصاص دارد.

در این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل در متراژ سالن‌ها رشد ۸۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم و همچنین در بخش نوشت افزار ۶۰ درصد رشد و در بخش اسباب‌بازی رشد ۹۰ درصدی مشارکت شرکت‌ها و تولیدکننده‌های فعال در این حوزه هستیم و این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تحریر و اسباب‌بازی در تمام دوره‌ها است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها