|
کدخبر: 274060

اختصاصی گسترش نیوز؛

این بازار ما را از صادرات نفت بی نیاز می کند / رشد چشمگیر تولید گندم در کشور

پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آیفارم در محل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب در حال برگزاری است.

نمایشگاه این بازار ما را از صادرات نفت بی نیاز می کند / رشد چشمگیر تولید گندم در کشور

مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی  آیفارم (iFarm) امروز ۲۱ شهریور ماه با حضور عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،  جمعی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی، اعضای اتاق بازرگانی تهران،  اعضای شورای شهر تهران و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد.

ماموریت مهم وزارت جهاد کشاورزی

محمدمهدی برومندی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آیفارم که در مرکز نمایشگاه‌ های بین المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است از برگزارکنندگان این رویداد دانش بنیان تشکر کرد و گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی ماموریت بسیار مهمی تحت عنوان امنیت غذایی کشور، حفظ آن و تولید پایدار محصولات کشاورزی را برعهده داریم که این موضوع تکلیف مهمی است و با توجه به تمام محدودیت ‌ها به لحاظ اقلیمی و بودجه ‌ای در یک سال اخیر، دولت سیزدهم توفیقات ارزشمندی را در کشور به دست آورده است.

برومند-وزارت-جهادکشاورزی

برومندی ادامه داد: در حوزه باغبانی با توجه به محدودیت ‌های اقلیمی به ویژه سرمازدگی، سیل، خشکسالی و کمبود شدید منابع آب، تولید محصولات به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید. همچنین در حوزه زراعت افتخار بزرگی خلق شد و در تولید گندم و برنج رشد قابل تقدیری داشتیم.

وی با بیان اینکه تحولات بسیار بزرگی در بخش تحقیقات ما رقم می‌خورد، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درباره توسعه دانش بنیان در بخش کشاورزی، این امر به جد در وزارتخانه دنبال می ‌شود. درباره توسعه گلخانه ‌ها و توسعه پایدار در این بخش، حوزه‌ ها جلسات خوبی را برگزار می ‌کنند که تصمیمات ارزشمندی از این جلسات گرفته می‌شود. با توجه به محدودیت ‌ها و برنامه ‌هایی که در قالب اسناد بالادستی نظام به ما ابلاغ شده است از جمله اقتصاد مقاومتی، باید سطح گلخانه‌های کشور را ارتقا دهیم و سبزیجات و صیفی ‌جات را از فضای باز به داخل گلخانه ‌ها منتقل کنیم. این موضوعات در برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی دیده شده است.

ایجاد بیش از ۲۵ هزار گلخانه در کشور

وی با تاکید بر توسعه گلخانه‌ها اظهار کرد: بیش از ۴۵۰ هکتار از اراضی سبزی و صیفی کشت می ‌شود که باید بهره‌ وری در تولید بالا رود. این امر، تکلیف جدی است که باید در راستای منویات رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی اجرا شود.

برومندی با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی در این حوزه اتفاق می‌افتد، افزود: برای تحول اساسی بیش از ۲۵ هزار گلخانه در کشور ایجاد شده است که از این تعداد ۱۵ هزار گلخانه در سال‌های اخیر و بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی بوده که حاصل تلاش‌های همکاران بخش تحقیقات ما است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مفتخریم بگوییم از سال ۸۵ تا سال ۹۵ وارد کننده سازه ‌های گلخانه ‌ای به کشور بودیم و امروزه بسیاری از کشورهای همسایه خدمات را از کشور ما می‌گیرند و حضور چند کشور در این نمایشگاه بیانگر این است که بخش صنعتی ایران و گلخانه سازان ما اثبات کردند که در حال رسیدن به قله هستند.

وی در ادامه صحبت‌های خود از شرکت های حاضر در این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: در این نمایشگاه فاخر و ارزشمند بیش از ۱۵ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی داریم که فرصتی برای تولیدکنندگان فراهم کرده است تا توانمندی های خود را به نمایش دربیاورند و باب گفت و گو برای بهره برداران باشند تا شاهد توسعه شتابان این کار ارزشمند در کشور باشیم.

برومندی همچنین بیان کرد: برای نخستین بار در این نمایشگاه پنل ‌های آموزشی توسط اساتید خارجی و داخلی در فضای نمایشگاه فراهم شده است تا شرکت ‌های دانش بنیان بتوانند دستاوردهای خود را عرضه کنند.

امنیت غذایی به امنیت ملی  گره خورده است

محمدجواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: حوزه کشاورزی یکی از بخش ‌های بسیار مهمی است که مسیر توسعه کشور بستگی به رشد این بخش دارد. امروزه امنیت غذایی نیز از جمله مباحث جدی جامعه بشری به شمار می‌آید. به دلایلی حساس بودن سلامت غذایی مردم و توجه به این بخش، به امنیت ملی گره خورده است‌. خوشبختانه تعامل و همراهی خوبی بین مجموعه مجلس شورای اسلامی و وزارت کشاورزی وجود دارد.

جواد-عسکری

عسگری افزود: در مجلس به کمک همکاران توانستیم فضا را برای توسعه و تولید محصول باکیفیت‌ تر و محصولات ارگانیک کشاورزی هموار کنیم. همچنین ظرفیت ‌های خوبی در داخل داریم که شامل اقلیم، آب، خاک، مجموعه تحقیقاتی و نیروی انسانی است. در حوزه اجرا و پژوهش نیز ظرفیت ‌های خوب قابل استفاده ‌ای داریم.

وی همچنین گفت: ظرفیت ‌های خوبی در حوزه صادرات داریم یک جمعیت بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم که بر این باور هستیم اگر از این ظرفیت به صورت عملیاتی و اجرایی استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت و به راحتی می ‌توانیم از حوزه کشاورزی زیرساخت ‌ها را به روز و فضایی را متناسب با شعار سال فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش دانش بنیان کمی عقب هستیم اما در حوزه پژوهشی ۳ هزار محقق، در مراکز عالی ۷ هزار پژوهشگر در مقاطع استادیاری و استاد تمامی، در دانشگاه آزاد ۲ هزار محقق داریم که ظرفیت بی نظیری است. حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که ظرفیت منحصر به فردی است.

استفاده از حداکثر ظرفیت ها از حداقل منابع

وی اظهار کرد: اعتبارات خوبی را برای این بخش در نظر گرفتیم. نگاه ما برای سال آینده نیز بالا بردن بهره ‌وری است تا بتوان از حداقل ظرفیت ‌ها استفاده کنیم. در برنامه هفتم توسعه کارگروهی را تشکیل دادیم تا در قالب نقشه راه برنامه زمانبندی خود را پیش ببریم.

عسگری افزود: آینده دنیا در گرو تولید محصولات کشاورزی است باید در این زمینه تلاش کنیم تا خروجی خوبی داشته باشیم‌. قطعاً برگزاری این چنین نمایشگاه‌ هایی به علاقه مندان برای تولید ایده می ‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در احداث گلخانه‌ ها، بحث اقلیم مهم است که ما در اختیار داریم و باید از آن خوب استفاده کنیم مجلس و دولت در تلاش هستند تا بتوانند این مسیر را هموار کنند.

وی همچنین اضافه کرد: در بحث سلامت مردم و تولید غذایی سالم باید تلاش شود باید در حوزه دانش بنیان به نقطه مطلوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

در ادامه، فرشید مهرشاد معاونت نمایشگاهی مجموعه بین المللی شهر آفتاب، بیان کرد: مجموعه ‌های نمایشگاهی مهم‌ ترین بخش در تکریم و تامین زنجیره تامین تجارت مجموعه ‌های اقتصادی و تجاری محسوب می ‌شوند. هرچه این مجموعه ‌ها قدرت و کیفیت بیشتری در راستای رضایت مشتری داشته باشند نقش تجارت در کشور پویاتر خواهد بود.

مهرشاد-شهر-آفتاب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها