|
کدخبر: 272211

اختصاصی گسترش نیوز؛

برگزاری نمایشگاه یک ماهه ایران در قطر در آستانه جام جهانی

همایش معرفی نمایشگاه‌ های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه به مناسبت جام جهانی قطر برگزار شد.

نمایشگاه برگزاری نمایشگاه یک ماهه ایران در قطر در آستانه جام جهانی

همایش معرفی نمایشگاه‌ های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه به مناسبت جام جهانی قطر در نمایشگاه بین المللی امروز ۲ شهریور با حضور محمد کرباسیان رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در قطر ، فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت، توتونچی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه، هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، اصحاب رسانه و جمعی از فعالان تجاری، صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی در محل سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

ورود تولیدکنندگان ایرانی به بازار قطر تسهیل شد

محمد کرباسیان، رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در قطر در ابتدای این همایش، اظهار داشت: این مرکز به منظور رفع مشکلات و چالش های تجاری میان دو کشور ایجاد شده است. تفاهمنامه هایی در این زمینه منعقد شده است که به واسطه آن تولیدکنندگان موفق شوند از بازار قطر استفاده کنند. در راستای این هدف چند موضوع را پیگیری می کنیم. اولین موضوع عضویت شرکت های بزرگ در مرکز تجارت ایران و قطر بود.۲۴۰ شرکت قطری تا کنون عضو این مجموعه شده اند.  این اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در قطر با پیگیری و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر اقدامات ما است. این نمایشگاه از ۷ اکتبر در دوره‌های چهار روزه و هشت روزه برگزار خواهد شد. برخی از شرکت ‌ها تمایل دارند نمایندگی فروش را واگذار کنند و از دردسر‌های تجارت بین الملل راحت شوند؛ با توجه به ایجاد مرکز تجاری ایران در قطر این امکان فراهم شده تا شرکت‌ ها بتوانند محصولات خود را ارائه کنند.

فرصت ‌هایی جدید برای توسعه تجارت میان ایران و قطر

در ادامه فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت هم در این رویداد گفت: بازار قطر همواره به عنوان یکی از بهترین بازارها برای کشور ما مطرح بوده است. ما در موضوع تجارت با کشور محدودیت ‌ها و مشکلاتی داشتیم که به زیرساخت ‌های تجاری و کالا‌های تولیدی و صادراتی کشور ما مربوط می‌ شد. با وجود این مشکلات طی سال های گذشته موفق نشدیم از بازار قطر برای توسعه صادرات استفاده کنیم، اما با این حال در ماه ‌های گذشته با توجه به تاکید دولت سیزدهم و سفر رییس جمهور به قطر فرصت ‌هایی برای توسعه تجارت بین دو کشور فراهم شده است. رویداد جام جهانی نیز فرصت جدیدی را برای استفاده از ظرفیت بازار قطر برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرده است.

او ادامه داد: تمایل بخش خصوصی برای ورود به بازار قطر باعث شده برنامه ‌هایی را برای استفاده بهتر از این بازار در نظر بگیریم. در  حوزه توسعه زیرساخت تجاری دو کشور مثل کمک به حمل کالا به کشور قطر و تسهیل اقامت، حضور شرکت ‌ها در این کشور اقداماتی صورت گرفته و در مجموع برنامه ها، برگزاری چند نمایشگاه جمهوری اسلامی در کشور قطر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت افزود: شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران نیز در راستای برگزاری این نمایشگاه ها علاقه نشان داد  و مسئولیت برگزاری این رویدادها را بر عهده گرفت. اما توصیه ما به شرکت ها و افرادی که در این مقطع زمانی و در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قصد ورود به بازار قطر دارند این است که فعلا این ریسک را انجام ندهند.

شرط جهش صادرات ایران به قطر

دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر نیز در ارتباطی برخط (آنلاین) با این همایش با اشاره به موانع بازرگانان ایرانی برای تجارت در قطر گفت: قطر امروز از نظر اقتصادی با قطر چند سال گذشته بسیار متفاوت است. نباید فراموش کرد که قطر حدود ۷/۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر قطری واقعی هستند. بنابراین این جامعه آماری تنها خریداران کالاهای ما هستند.

وی افزود: چند مانع بر سر راه تجار ایرانی که باید رفع شود، از جمله موضوع نقل و انتقالات است. در صورت رفع این مسائل شاهد جهشی در میزان صادرات خواهیم بود. مسئله دیگر این است که اقتصاد ایران و قطر مکمل یکدیگر نیستند. تراز صادرات در قطر مثبت است و ممکن است در آینده بیشتر شود.در هر صورت نباید به قطر نگاهی صرفا مربوط به جام جهانی داشته باشیم. نکته بعدی این است که محدودیت‌ های قطر را هم باید در نظر بگیریم. اینکه بگوییم، چون جام جهانی در قطر است و آن‌ها هر کاری می خواهند انجام دهند اینگونه نیست و آن‌ ها هم محدودیت ‌هایی دارند. در نهایت این شرایط، فرصت خوبی است تا ما به صورت حساب شده روی آن برنامه ریزی کنیم. ما اکنون باید شرکای تجاری خود را قبل از آغاز جام جهانی پیدا کنیم و در قطر گفتگو‌ها را برگزار کنیم.

قطری اجاره ورود هر کالایی به این کشور را نمی دهند

در  ادامه این همایش عبدالخانی رایزن بازرگانی ایران در قطر گفت: پس از سفر رییس دولت سیزدهم به کشور قطر و در مقابل سفر امیر قطر به ایران بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید شد. یکی از موضوعات مهم برای سازمان توسعه تجارت، بازگشایی مرکز تجاری ایران و قطر است. شناسایی مشکلات برای صادرات از اولین مواردی بود که مورد بررسی گرفت. یکی از این مسائل موضوع قاچاق است که با تدابیر اندیشیده شده و با کمک فناوری این مسئله حل شود.

باید این نکته را در نظر داشت، قطر کشوری است که درآمد سرانه بالایی دارد و به همین دلیل به هر کالایی اجاره ورود نمی‌دهند. کالا‌هایی میتواند وارد بازار قطر شود که استاندارد لازم را داشته باشد.

روابط ما با دولت قطر در بهترین حالت دارد

توتونچی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه نیز در همایش معرفی نمایشگاه‌ های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه به مناسبت جام جهانی قطر، اظهار داشت: از نظر سیاسی روابط ما با دولت قطر در بهترین حالت دارد و می توان گفت بیشتر نمود روابط ما با کشور های همسایه با قطر است. روابط بخش سیاسی باید تسهیل کننده حضور تجار در بازار اقتصادی قطر باشد. اگر اقتصاد دو کشور به هم گره بخورد به روابط بخش سیاسی هم کمک خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که قطر نسبت به چند سال قبل فرق کرده و نگاه آن نسبت به روابط ما و اقتصاد خودش عوض شده است.

تداوم روابط ایران با قطر جزو الزامات است

در ادامه جلسه نیز هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اظهار داشت: به دلیل تقاضای بسیار زیاد از طرف شرکت های ایرانی، برگزاری این نمایشگاه را برنامه ریزی کردیم.  الزامات برپایی نمایشگاه زمان بر بود؛ به همین دلیل این رویداد تا کنون برگزار نشده است. وضعیت قطر در آستانه جام جهانی پیچیدگی های خاص خود را دارد. قیمت ها در این کشور با توجه به نزدیک شدن به ایام بازی های جام جهانی گران تر می شود. از این رو مقایسه قیمت ها در مقطع زمانی این دوره در قطر با اروپا به هیچ عنوان منطقی نیست.

وی افزود: با  تصمیمی که سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران گرفته اند مجری برگزاری این نمایشگاه از کشور قطر انتخاب شد. با این ترتیب هزینه تمام شده برای شرکت کنندگان در این رویداد کف قیمت خواهد بود. ما همواره به تداوم روابط با قطر فکر می کنیم. بنابراین حضور برخی از گروه های کالایی کشور به بعد از جام جهانی موکول شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در پایان گفت: صادرکنندگانی باید وارد بازار صادراتی قطر بشوند که قدرت تامین داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها