|
کدخبر: 270359 سهیل فرزین

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال گسترش نیوز مطرح کرد؛

نمایشگاه ابزار کسب و کار نیست / سایت تهران را پارک تجاری می کنیم

پیمان پاک گفت: تغییر نگاه نمایشگاهی از کسب و کار به ابزار توسعه بازار اتفاق مهمی بود که همکاران ما در سازمان توسعه تجارت موفق به انجام آن شدند.

نمایشگاه نمایشگاه ابزار کسب و کار نیست / سایت تهران را پارک تجاری می کنیم

از اواخر سال گذشته مباحثی مربوط به تبدیل سایت نمایشگاهی تهران به پارک تجاری از جانب مسئولان سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران شنیده شد. موضوعی که نشان از برنامه جدید دولت برای ایجاد تغییراتی عمده در صنعت نمایشگاهی کشور داشت. پس از گذشت حدود ۶ ماه از مطرح شدن این موضوع خبرنگار گسترش نیوز پیرامون آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه گفتگویی را با علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ایجاد تحول در حوزه تجارت خارجی

پیمان پاک در این گفتگو اظهار داشت: موضوع تحول در حوزه تجارت صرفا محدود به ابزار نمایشگاه نیست. ما برای توسعه تجارت کشور از ابزارهایی مانند صندوق ضمانت صادرات، ظرفیت سازمان توسعه تجارت و خود شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و... استفاده خواهیم کرد. برنامه ریزی های دقیقی برای استفاده از این ابزارها و ایجاد تغییرات عمده و مثمر ثمر در این حوزه ها را نیز انجام داده ایم. به عنوان مثال با این برنامه ریزی  ها در صندوق ضمانت صادرات موفقیت های بسیار خوبی به دست آورده ایم.

وی در ادامه گفت: ما در سازمان توسعه تجارت علاقه ای به بیان برنامه ها نداریم و در صددیم تا دستاوردها را عنوان کنیم. ما تا کنون بیش از ۲۰۰ دستاورد بزرگ در حوزه توسعه تجارت خارجی کشور داشته ایم که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد.

علیرضا-پیمان-پاک-۱

تبدیل نمایشگاه از ابزار کسب و کار به یک فضای توسعه تجارت

رییس سازمان توسعه تجارت گفت:  نمایشگاه ها تنها یکی از ده ها ابزار توسعه تجارت کشور به شمار می رود. متاسفانه قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم نمایشگاه تهران با مشکلات بسیار زیادی روبرو بود. اولین مسئله در این حوزه تبدیل نمایشگاه از ابزار کسب و کار به یک فضا برای توسعه تجارت کشور بود. در همین راستا ما در وهله اول نمایشگاه را پاک سازی کردیم تا دیدگاهی که در خصوص نمایشگاه وجود داشت از کسب و کار به توسعه تجارت تغییر پیدا کند.

پیمان پاک اظهار داشت: ما در حوزه نمایشگاه با چالش بزرگی روبرو بودیم. در سفر به کشورهای خارجی طرفین مذاکرات ما عنوان می کردند که از یک سال قبل برنامه های نمایشگاهی خود را تدوین کرده اند ولی نمایشگاه های ایران سه هفته قبل از برگزاری از سمت سفارت اطلاع رسانی می شد. این موضوع موجب می شد که خارجی ها برای حضور در نمایشگاه های ما فرصت کافی نداشته باشند. آیا این چالش هم به تحریم مربوط است؟ به طور قطع خیر. در صنعت نمایشگاهی کشور ما برنامه ریزی دقیقی وجود نداشت.

سایت تهران محل پروش مرغ و گوسفند بود

وی گفت: سابق بر این به مدت ۶۰ سال در محل دائمی نمایشگاه تهران مرغ و گوسفند پرورش می دادند. اینکه چطور به مدت ۶ دهه این اتفاق در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران رخ می داده اما هیچ شخصی با آن برخورد نمی کرده جای سوال است. به طور قطع نگاه کسب و کاری باید از فضای نمایشگاهی کشور خارج شوند. بنابراین تغییر نگاه نمایشگاهی از کسب و کار به ابزار توسعه بازار اتفاق مهمی بود که همکاران ما در سازمان توسعه تجارت موفق به انجام آن شدند.

معاون وزیر صمت: به موازات این موضوع ما یک طرح تحولی داریم که دارای هشت محور است. تا کنون چند مرحله روی این طرح اقدامات کارشناسی انجام شده است. متاسفانه برخی مغایرت های قانونی در اجرای این طرح وجود دارد که سازمان توسعه تجارت در پی حل آن است. بنابراین در خصوص تحول صنعت نمایشگاهی کشور ما ابتدا باید چالش های جاری را حل می کردیم و فضای نمایشگاه را در اختیار توسعه بازار کشور قرار می دادیم. بخش عمده از این اتفاق رخ داده است. در ادامه باید طرح های خلاقانه و جامع ذیل نقشه راه توسعه تجارت کشور تعریف کنیم و در نهایت نیز این طرح ها را با شرایط پیچیده امروزی کشور مطابقت دهیم.

همکاری با شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق

پیمان پاک خاطرنشان کرد: این پکیج باید آماده شود. در سال جاری همکاران ما در سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه ها اتفاقاتی را در این زمینه رقم خواهند زد. ما همکاری با شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق را نیز در اولویت قرار داده ایم. بستر دانش بنیان ها بسیار سالم است. چرا که فعالان این  حوزه بر مبنای توانمندی خود فعالیت می کنند. بنابراین به طور قطع ما در همکاری با این مجموعه ها زودتر به نتایج مورد نظر خود خواهیم رسید.

معاون وزیر صمت در پایان گفت: در شرایط کنونی سازمان توسعه تجارت ضمن تمرکز بر حوزه دانش بنیان ها در حال همکاری با برخی تشکل ها و مجموعه ها هستیم. به امید خدا اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. امید داریم در بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم نمایشگاه تهران را به یک فضای تجاری واقعی یا همان پارک تجاری تبدیل کنیم.

ارسال نظر