|
کدخبر: 256444 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل سایت نمایشگاهی اصفهان:

روزهای خوب صنعت نمایشگاهی کشور در راه است

مرتضوی گفت: تعدد سایت های نمایشگاهی نمی تواند به کیفیت برگزاری رویدادها و در نهایت، صنعت نمایشگاهی ضرر برساند.

نمایشگاه روزهای خوب صنعت نمایشگاهی کشور در راه است

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، در کنار کسب و کارها، فعالیت‌ های تولیدی و صادراتی که آسیبی جدی دیدند، یکی از اصلی ترین صنایعی که نتوانست کار خود را به شکل عادی ادامه دهد صنعت نمایشگاهی کشور بود. هرچند این تجربه نیز مانند دیگر محدودیت‌ های ناشی از شیوع این ویروس، صرفا به ایران مربوط نبود و بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز تجاربی مشابه را به ثبت رساندند اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی که ایران در سال‌های گذشته پشت سرگذاشته، قطعا بهره بردن از ظرفیت نمایشگاه‌ ها برای عرضه و معرفی کالاهای ایرانی اهمیت فراوانی دارد.

سایت نمایشگاهی اصفهان یکی از سایت های فعال و پویای کشور است که بسیاری از استانداردهای سایت نمایشگاهی را در خود جای داده است.

در بازدید علیرضا مرتضوی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، گفتگویی را با وی پیرامون وضعیت کنونی سایت اصفهان، چالش ها و افق صنعت نمایشگاهی در پایان سال و سایر مسائل پیرامون این صنعت ترتیب دادیم که مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

شرایط کنونی صنعت نمایشگاهی را چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت نمایشگاهی بعد از دوران کرونا در حال برنامه ریزی و سازمان دهی است. من و همکارانم در شرکت نمایشگاه های استان اصفهان و همچنین دیگر فعالان نمایشگاهی در سایر سایت های کشور همگی به دنبال این هستیم که تغییرات ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا و وضعیت بخصوصی که برای اقتصاد ایران بوجود آمده را بررسی کرده و با توجه به نیاز های جدید تقویم خود را تدوین کنیم.

تدوین تقویم بر اساس اقدامات و روشی سنتی که از قبل وجود داشت کار چندان سختی نبود؛ چراکه توانایی های هر استان و توانایی های هر رویداد نمایشگاهی بر متخصصان این فن روشن بود. ولی در شرایط کنونی احساس می شود به تغییری در عناوین و در برگزاری نمایشگاه ها نیاز است. در همین راستا برگزاری تورهای مجازی نمایشگاه ها در حین برگزاری رویدادها و بعد از آن را می توان از جمله نیازهای امروزه صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد.

تغییری که امروز کشور ما به آن نیاز دارد تغییر در رویکرد برگزاری نماشگاه ها است. در چشم اندازی که ما در شرکت نمایشگاه های بین الملی اصفهان پیش بینی کرده ایم رویکردی صادراتی دیده می شود. ما بنا را بر این گذاشته ایم که پلی صادراتی میان کالا و خدمات ایرانی و بازار های مصرف خارج از کشور باشیم. در گام اول بازارهای منطقه ای قرار دارند. البته لازم به ذکر است که نیل به این هدف به بررسی،‌ نیاز سنجی و امکان سنجی دقیق تری نیاز دارد. من و همکارانم در شرکت و دوستانمان در سایت های دیگر مشغول این کار هستند. در شرکت ما که در یک شهر صنعتی هستیم توانمندی های فوق العاده ای از نظر صنعت وجود دارد و جهت گیری صادراتی حرف اول را می زند.

علیرضا-مرتضوی-۱

بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی تعدد سایت های نمایشگاهی را چالشی برای صنعت نمایشگاهی کشور می دانند و عنوان می کنند سایت های نمایشگاهی در استان های کم برخوردار می تواند موجب ضربه زدن به صنعت نمایشگاهی کشور شود. نظر شما چیست؟

من با این نکته موافق نیستم. به عقیده من سایت ها می توانند تخصص گرا باشند و کمیت در سایت های برگزاری کم و به کیفیت اضافه شود. به عنوان مثال ما با دوستان در مورد یکی از نمایشگاه های اصفهان صحبت می کردیم. ما سال گذشته در سایت اصفهان نمایشگاه فولاد را برگزار کردیم. رجیستری ما نشان می داد در طول چهار روز ۵۰۰ نفر از این رویداد بازدید کردند. نتایج تحقیق و پژوهش و ارزیابی ما از آن نمایشگاه این بود که در حدود ۴۹۰ قرارداد در مدت برگزاری آن رویداد میان مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان منعقد شد. این اتفاق از نظر ما کیفیت است و بدون شک رضایت غرفه دار و بازدید کننده را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر نمایشگاه هایی داریم که در طول یک روز ۱۲ هزار نفر بازدید کننده دارد و چه بسا باعث چالش هایی بین غرفه دار و بازدید کننده  نیز شده و در انتها خروجی فوق العاده ای برای مشارکت کنندگان را نداشته است.

می توان با کیفی سازی بازدید ها از تعدد عناوین کاست. با توجه به شرایط اقتصاد مقاومتی که در آن قرار داریم و همچنین با توجه به رویکردی که باید نسبت به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، باید بتوانیم توانمندی های خود و شرکت های دانش بنیان و اشتغال دانش بنیان را تقویت کنیم. این از نظر ما کیفی سازی است. تقویت شرکت های دانش بنیان و رضایت مندی غرفه دارها و بازدید کننده ها و همچنین آسایش و رفاه آنها در بازدید (چه به صورت مجازی و چه فیزیکی که می تواند برای هر سایتی مهیا باشد) از مزیت های هر استان است که می توان به نحو احسنت از آن استفاده کرد.

کیفیت مدنظر شرکت های دانش بنیان هر استان و مزیت های صادراتی و اشتغال دانش بنیانی که در استان ها وجود دارد می تواند برای هر سایتی محقق شود. بنابراین تعدد سایت های نمایشگاهی نمی تواند به کیفیت برگزاری رویدادها و در نهایت، صنعت نمایشگاهی ضرر برساند.

افق صنعت نمایشگاهی را تا پایان سال چگونه ارزیابی می کنید؟

به عقیده من افق صنعت نمایشگاهی بسیار روشن و امید بخش است. من این نوید را به فعالان اقتصادی می دهم که سایت نمایشگاهی اصفهان با تمام تجربه، دانش و قدرت خود برای به نمایش گذاشتن توانمندی ها در اختیار فعالان اقتصادی داخل و خارج از کشور است.

 ما در حال رایزنی، مکاتبه و گفتگو های تجاری با سایت های اروپایی و آسیای شرقی هستیم تا بتوانیم توانمندی های کشورمان را در آن کشورها نیز عرضه کنیم. البته گفتنی است منظور من از کشور های اروپایی کشور های اروپای شرقی است که می توانیم به راحتی (از نظر مزیت قیمتی و کیفیتی) به آنها صادرات داشته باشیم. در حوزه تکنولوژی و مواد غذایی و صنایع تکمیلی غذایی نیز قادر هستیم به آن ها صادرات داشته باشیم.

 این موارد را با جدیت و قدرت پیش خواهیم برد. در همین راستا پیش از این گفتگو جلسه ای با کشور های اروپای شرقی داشتیم. برای کمک به تسهیل در امر بازاریابی و صادرات شرکت های خوب ما در خارج از کشور و به ویژه شرکت های دانش بنیان توان و ارتباطات خوبی داریم. در عراق و کویت و امارات و ترکیه و اروپای شرقی تمام توان و اختیاری که شرکت در اختیار ما گذشته است را برای صادرات در اختیار فعالان اقتصادی و شرکت های خوب دانش بنیان قرار داده ایم.

ارسال نظر