|
کدخبر: 245758

نمایشگاه تهران، پارک تجاری می شود

رازدار از تلاش شرکت نمایشگاه‌ها برای تغییر عنوان این نهاد به پارک توسعه تجارت خبر داد و گفت: تلاشمان این است که این مرکز به عنوان پاتوق مذاکره‌کنندگان تجاری شناخته شود.

نمایشگاه نمایشگاه تهران، پارک تجاری می شود

نمایندگان بخش خصوصی در تشکل‌های اقتصادی با مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در اتاق بازرگانی تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

فعالان بخش خصوصی در این گردهمایی از کاستی‌ها و ضعف‌های صنعت نمایشگاهی ایران سخن گفتند و خواستار مشارکت بیشتر تشکل‌های بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه شدند.

محل نمایشگاه بین‌المللی جابه‌جا نمی‌شود

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در سخنانی، ابتدا به این نکته اشاره کرد که تصمیم و عزمی برای جابه‌جایی محل فعلی برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران وجود ندارد و طی رایزنی‌ها با فرماندهی نیروی انتظامی تهران، کارگروهی برای رفع مشکلات مربوط به ترافیک ایجاد شده در ایام برگزاری نمایشگاه‌ها در سایت ولنجک، ایجاد شده است.

هومن رازدار افزود: رویکرد سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها بر این است که مدیریت نمایشگاه‌های B۲C از این شرکت منفک شود و در این رابطه، تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت ایران، در کارگروه صدور مجوزهای نمایشگاهی حق رای ندارند، افزود: بر اساس قوانین، مجوز برپایی نمایشگاه‌ها، برای نهادهای دولتی صادر نمی‌شود، با این حال برای برگزاری برخی نمایشگاه‌ها، از جمله ایران‌پلاست، در جلسات کارگروه صدور مجوزها، شاهد اختلاف‌نظرهایی از سوی اصناف و نمایندگان بخش خصوصی در این کارگروه هستیم.

رازدار سپس با تایید اینکه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها فاقد بانک اطلاعاتی مرتبط با مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها است که باید این مشکل برطرف شود، افزود: در این رابطه، شورای تحول در شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ایجاد شده که وظیفه آن، ساماندهی و آنالیز اطلاعات و مدیریت این بخش است.

وی همچنین یادآور شد که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در تلاش است تا طی مذاکره و رایزنی با گمرک ایران، راهکارهایی برای جابه‌جایی کالاهای شرکت‌های مشارکت‌کننده در نمایشگاه‌های خارجی از مبدا نمایشگاه ‌بین‌المللی ایران به این نمایشگاه‌ها، اتخاذ کند. رازدار در عین حال، تصریح کرد که شورای سیاست‌گذاری برای هر نمایشگاه داخلی در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی راه‌اندازی خواهد شد.

رازدار در ادامه از تلاش شرکت نمایشگاه‌ها برای تغییر عنوان این نهاد به پارک توسعه تجارت خبر داد و گفت: تلاشمان این است که این مرکز به عنوان پاتوق مذاکره‌کنندگان تجاری شناخته شود.

او با بیان اینکه ماموریت این مرکز، توسعه تجارت است، گفت: پیشنهادی به استانداری، شهرداری و راهور تهران ارائه کرده‌ایم که ساعت آغاز به کار نمایشگاه‌ها از ۸ یا ۹ صبح به ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب تغییر یابد. در واقع با این راهکارها به دنبال بهبود شرایط ترافیکی حضور در نمایشگاه‌ ها هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی سپس ابراز امیدواری کرد که مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در طول زمان و از طریق تقویت تعاملات برطرف شود.

در ادامه این جلسه، دبیرکل اتاق تهران برای جمع‌بندی آنچه که در این جلسه مطرح شد، درخواست تشکیل کمیته‌ای مشترک با شرکت نمایشگاه‌های ‌بین‌المللی با محوریت کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران را مطرح کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ به نقطه مطلوبی از نظر توافق با شرکت نمایشگاه‌ها رسیدیم که البته زمانی که این توافق روی کاغذ آمد، گفت‌وگوها متوقف شد. پیشنهاد من این است که برای دستیابی به یک توافق جامع، گفت‌وگوها از جایی که قطع شده است، ادامه یابد.

بهمن عشقی، ادامه داد: برداشت بخش خصوصی از حضور و عملکرد آقایان پیمان‌پاک و رازدار در سازمان‌های توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها این است که این دو نهاد قصد مداخله کمتر و حمایت بیشتر را دارند. اگرچه تغییر در این سازمان‌ها دشوار به نظر می‌رسد اما از مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها می‌خواهیم که این تغییرات را ایجاد کنند و به طور حتم بخش خصوصی هم از ایشان حمایت خواهد کرد.

محمد لاهوتی نیز گفت: چنانچه مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها موافقت کنند، تشکیل کمیته سیاستگذاری متشکل از اتاق تهران، سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها به عنوان مصوبه این جلسه تلقی شود و سپس به فراخور موضوعات از تشکل‌ها نیز برای حضور در این کمیته دعوت به عمل بیاید.

بر این اساس، با موافقت هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، مقرر شد که نخستین جلسه این کمیته برای تعیین چارچوب‌ها و تدوین تفاهم‌نامه پیش از پایان سال تشکیل شود.

منبع: اتاق تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها