|
کدخبر: 243029

افزایش فضاهای نمایشگاهی شهر آفتاب به ۱۰۰ هزار متر

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب در سالهای اخیر مظلوم واقع شده،از افزایش فضای نمایشگاهی شهرآفتاب به صد هزار متر خبر داد.

نمایشگاه افزایش فضاهای نمایشگاهی شهر آفتاب به ۱۰۰ هزار متر

عباس تقدسی نژاد در مورد آینده و چشم انداز مجموعه شهرآفتاب گفت: متاسفانه از سال ۹۵  به نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب به صورت جدی توجه نشده است که این امر ممکن است دلایل متعددی داشته باشد اما به نظر می رسد مهم ترین دلیل جدی نگرفتن شهرآفتاب و اتفاقاتی که در نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب رخ داد، باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب زمینه‌های مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آن مقطع زمانی نداشت چراکه  نبود سالن‌های کافی موجب شد که مدیریت وقت به سمت برپایی سالن های موقت روی بیاورد، ادامه داد: در آن شرایط نهایتا باران و آبگرفتگی موجب تخریب کتاب ها شد و  به شکلی نمایشگاه شهر آفتاب بدنام شد.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب گفت: در حال حاضر مهمترین کاری که ما به عنوان مدیران جدید مجموعه شهر آفتاب در نظر گرفتیم این است که توسعه و ارتقای جایگاه شهر آفتاب را در دستور کار قرار دادیم و سعی داریم  ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه همچون سازه ها، سالن ها، تجهیزات و امکاناتی که در آنجا وجود دارد و همچنین موقعیت استراتژیک خوبی که برای جایابی مناسب برگزاری نمایشگاه دارد را به همه بشناسانیم.

شهر آفتاب را ندیده، قضاوت می‌کنند

تقدسی نژاد با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر که بنده بعنوان مدیرعامل شهرآفتاب مشغول به فعالیت هستم، دو نمایشگاه در این محل برگزار شد که به دلیل سویه جدید کرونا برگزاری نمایشگاه سوم که نمایشگاه پرمخاطب خودرو بود به تعویق افتاد، ادامه داد: مهمترین سیاست ما توسعه جایگاهی و ارتقای شناخت درست مجموعه شهر آفتاب است؛ چراکه این مجموعه مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه ارزش سرمایه گذاری مجموعه شهر آفتاب ۵۵ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ از بیت المال صرف شده و متعلق به مردم است، گفت: در مقطعی به خاطر مناسبات سیاسی، جمعی که عهده دار شورای شهر و شهرداری تهران شده بودند به دلیل این که این مجموعه در دوره مدیریت قبلی شان که مخالف این جریان بود، ساخته شده بود عملا به مجموعه یک نگاه سیاسی شده و آن را تعطیل کرده بودند اما به خاطر بیت المال هم که شده ما وظیفه داریم که این مجموعه را هم ارتقاء دهیم و ظرفیت های آن را به همه بشناسانیم.

تقدسی نژاد با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد به شهرآفتاب کم لطفی می کنند و اصطلاحاتی برای این مجموعه به کار می برند که شایسته نیست، تصریح کرد: از منتقدان خواهش می‌کنم یک بار مجموعه را ببینند چون ندیده قضاوت های نادرستی می کند چراکه شهر آفتاب دقیقا از روی نمایشگاه ایتالیا ساخته شده و به دلیل ارتفاعی که سقف سالن های این مجموعه دارد و تهویه مناسب و نوع غرفه ها می توان انواع واقسام فعالیت های نمایشگاهی را در این شهر انجام داد.

حمایت شهرداری و شورا از شهرآفتاب

وی با اشاره به لزوم نگهداشت مجموعه شهرآفتاب گفت: هر مجموعه ای که ساخته می شود،نیاز به نگهداشت دارد و اگر به آن رسیدگی نشود و به حال خودش رها شود، خرابی هایی در آن ایجاد می‌شود که می‌بینیم در سال های گذشته شهرداری تهران و شورای شهر برای این مهم بودجه‌ای در نظر نمی‌گرفتند؛ اما حالا با حمایت شهردار تهران و شورای شهر برای سال بعد، بودجه خوبی برای مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب دیده شده است و این در حالی است که سرمایه گذاران متعددی مایل و مشتاق هستند که در این نمایشگاه فعالیت کنند و برای رفع عیوب کنونی و توسعه، سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در مورد برنامه‌های توسعه‌ای شهر آفتاب گفت: ما توسعه در  شهرآفتاب را در دو سطح نمایشگاهی و غیر نمایشگاهی دنبال می کنیم به این معنا که  مخاطبان ما یعنی مجریان برگزار کننده نمایشگاهی، غرفه دار، صادر کننده، تولید کننده و اهالی تجارت و کسب و کار  که از شهرها یا کشورهای مختلف به تهران می آیند، وقتی در مجموعه شهر آفتاب حاضر می شوند باید هتل های پنج ستاره، مجموعه های تفریحی متعدد و امکانات رفاهی در دسترس شان باشد تا بتوانند به راحتی ظرف چند روزی که نمایشگاه دارند در آنجا استقرار پیدا کنند و استراحت کنند به همین دلیل شعار جدی ما در مجموعه شهر آفتاب "با آرامش تجارت بکنید" است تا واقعا فضای آرامی را برای تجارت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه نمایشگاه داری صرفا ورود تعداد نفرات زیاد برای بازدید از نمایشگاه کافی نیست و تجارت ها، معاملات و معادلات تجاری که در پس برگزاری نمایشگاه رخ می دهد خروجی واقعی نمایشگاه است و صنعت نمایشگاه داری به این معناست؛ یعنی وقتی نمایشگاه برگزار می کنید ماحصل برگزاری نمایشگاه چند قرارداد بزرگ تجاری داخلی و خارجی است.به عبارتی نمایشگاه داری صرفا  این که جمعیت زیادی بیایند یا فروش متراژی سالن ها و بخش های مختلف نیست و این  هنری محسوب نمی شود بلکه باید به سمتی برویم و صنعت نمایشگاهی را به سمتی ببریم که بتواند توسعه صادرات و توسعه تجارت بین الملل داشته باشیم و خروجی نمایشگاه ها  برای کشور و توسعه صادرات کشور سودمند باشد.

تقدسی نژاد با بیان اینکه تدبیر دولت آقای رئیسی این است که صادرات کشور را از ۳۵ میلیارد دلار که در حال حاضر است طی یک بازه چهار ساله به ۷۰ میلیارد دلار برساند، گفت: برای دو برابر شدن صادرات، چه بستری مناسب تر از صنعت نمایشگاه داری با نگاه تجارت بین الملل وجود دارد؟ و چه جایی بهتر از نمایشگاه شهر آفتاب که موقعیت مکانی‌اش نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است و امکاناتی همچون مترو دارد و دسترسی های گوناگونی همچون اتوبان بزرگ خلیج فارس در اطراف نمایشگاه وجود دارد که اگر موارد تفریحی مثل شهربازی های مدرن یا مجموعه های تفریحی مختلف در اینجا ایجاد شود و اصطلاحا "پاخور" یا حضور مردم در اینجا حداکثری باشد، در کنار بستر نمایشگاهی می شود زمینه ای را برای تفریحات سالم و موضوعات فرهنگی و تفریحی مردم در اینجا در نظر گرفت.

افزایش فضاهای نمایشگاهی به ۱۰۰ هزار متر

وی ادامه داد: در کشور ما متولی حوزه نمایشگاه داری سازمان توسعه و تجارت و وزارت صمت تعریف شده است. اما قاعدتا در حوزه نمایشگاه بخش های مختلفی همچون حوزه فرهنگی، میراث فرهنگی و گردشگری و ...دخیل  هستند که باید قدر و سهم خود را در حوزه نمایشگاه داری تعریف کنند، چراکه هر تاجر بین المللی که وارد ایران می شود و در نمایشگاه شرکت می کند یک نوع گردشگر است و میراث فرهنگی باید از این فرصت استفاده کند و در کل وزارتخانه های مختلف باید در حوزه نمایشگاهی وارد شوند تا از ظرفیت برگزاری نمایشگاه به نفع کشور بهره ببرند.

تقدسی نژاد در مورد برنامه تکمیل سالن های این مجموعه نیز گفت: در وهله اول هنرمان این است که از آنچه که موجودی شهر آفتاب است، استفاده کنیم؛ چراکه متاسفانه پنج سال متوالی از این مجموعه به درستی  استفاده نشده در حالی که  ۲۵ هزار متر زیربنای سالن های استانداردش است، که به راحتی می شود در آنها نمایشگاه های مختلفی را برگزار کرد؛ اما تا کنون از این فضاها استفاده درست نشده و این زیانی است که به همه کشور وارد شده است چراکه شهرآفتاب متعلق به همه کشور است.

 وی با بیان اینکه ۲۵۰۰۰ متر سالن آماده داریم و این در حالی است که آمادگی برگزاری نمایشگاه ها در فضای باز نیز وجود دارد، افزود: مجموعه شهرآفتاب آمادگی برگزاری انواع و اقسام نمایشگاه‌ها را دارد و این در حالی است که تا کنون از این مجموعه با این فضای سبز، امکانات و ساختاری که ایجاد شده،بهره برداری مناسب نشده است و اگر در این چند سال بخشی از نمایشگاه ها آرام آرام به شهر آفتاب منتقل می شد خیلی از مشکلاتی که الان در مجموعه شهر آفتاب متواتر است، برطرف شده بودند.

تقدسی نژاد با تاکید بر اینکه وقتی از مجموعه ای استفاده نمی شود و از سویی دیگر  مناسب هم از آن نگهداری نمی شود، ممکن است ایرادهایی پیدا کند، گفت: البته این ایرادها قابل رفع است و اولویت اول شهرداری، شورای شهر و مجموعه مدیریتی جدید شهر آفتاب  استفاده حداکثری از فضاهای موجود نمایشگاه است؛ اما در برنامه توسعه‌ای در نظر داریم متراژ سالن ها را افزایش دهیم و برنامه مان این است که فضای نمایشگاهی را به عدد صد هزار متر برسانیم که هم خود شهرداری می‌تواند در این مهم هزینه کند و یا نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام کنیم اما با توجه به شرایط مالی شهرداری تهران اولویت مان این است که از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم چراکه منابع مالی ناشی از بهره برداری از سالن ها و برگزاری نمایشگاه بسیار است که برای هر سرمایه گذاری می تواند رغبت و انگیزه حضور در این مجموعه سرمایه گذاری را ایجاد کند.

نخواستند شهرآفتاب به جایگاه اصلی خود برسد

وی با بیان اینکه به طور جدی بحث تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به منطقه ویژه تجاری - اقتصادی و نمایشگاهی و حتی منطقه آزاد را پیگیری می‌کنیم،  افزود:  اگر این مهم رخ دهد،بخشودگی های زیادی را مشمول سرمایه گذاران خواهد کرد که این بخشودگی ها ترغیب کننده و تشویق کننده سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه است هرچند که در همین مدت کوتاه مذاکرات جدی متعددی با سرمایه گذاران انجام شده است.

تقدسی نژاد با تاکید بر اینکه سعی داریم با توسعه این مجموعه با یک نگاه فراملی ،شهرآفتاب را به یک نمایشگاه بین المللی تبدیل کنیم، افزود: شهر آفتاب پتانسیل های تبدیل شدن به شهر ۲۴ ساعته و مجموعه ای با رویکردهای شهرهای دانش بنیان و فن آوری محور و استفاده از رویدادهای نمایشگاهی را دارد. اما برخی دست های پشت صحنه هست که به دلایل مختلف منافعی را برای خودشان و همفکرانشان در نمایشگاه های بالا یا جاهای دیگر تعریف کردند؛ اما خسارتش به مردم وارد می شود.

وی ادامه داد: در گذشته به خاطر مسائل سیاسی نخواستند مجموعه شهر آفتاب به جایگاه جدی واقعی خودش برسد. متاسفانه در کشور ما گاهی اوقات سیاست چنان بر موضوعات و واقعیت‌های اصلی به خصوص در حوزه اقتصاد قالب می شود که نتیجه آن متوقف کردن تدابیری است که منجر به یک اقتصاد پیشرفته، پویا و رو به جلو باشد.

تقدسی نژاد با بیان اینکه واقعا اراده ای برای انجام کارهای بزرگ و جدی در نمایشگاه شهر آفتاب حتی در مدیریت مجموعه گذشته وجود نداشت، گفت: نخواستن شهرداری و شورای گذشته همگی مزید بر علت بوده که مجموعه شهر آفتاب با این عرض و طول و موقعیت مناسب مکانی و طراحی درست و جایابی مناسب که انجام شده، از آن استفاده بهینه نشد که ما باید این مشکلات را حل کنیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر