|
کدخبر: 231169

اختصاصی گسترش نیوز؛

تمام قد از تولید داخل در کشاورزی کشور حمایت می کنیم

هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران با محوریت معرفی و نمایش ظرفیت‌ ها و توان تولید داخل در حوزه‌ نهاده‌های کشاورزی کشور در محل بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.

نمایشگاه تمام قد از تولید داخل در کشاورزی کشور حمایت می کنیم

مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران امروز ۱۴ دی ماه در محل سالن همایش های محل دائمی نمایشگاه‌های بوستان گفتگو برگزار شد.

 رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور در این مراسم با بیان اینکه این دوره از برگزاری نمایشگاه با یک سال وقفه به علت شیوع ویروس کرونا قدرتمندتر برگزار خواهد شد، اظهار داشت: حدود ۱۰۵ شرکت در این رویداد حضور و در مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع آخرین توانایی ها و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

گیل+آبادی

وی افزود: نمایشگاه امسال تفاوتی ویژه با سایر دوره های برگزاری این رویداد دارد و آن هجمه ای است که به بهانه برگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها علیه تولید داخل ایجاد شده است. هدف افرادی که چنین حاشیه های بی اساسی را مطرح می کنند اقتصاد کشور و کشاورزان است. ما در صددیم تا توانایی تولیدات داخلی در زمینه کودهای شیمیایی را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی ایران در ادامه گفت: از سال ۸۴ تا کنون که آزادسازی سم انجام شده است هیچ کشاورزی در سطح کشور معطل سم نبوده و علی رغم تمام مشکلات موجود سموم مورد نیاز کشور به موقع تامین شده است.

گیل آبادی همچنین افزود: نمایش پیشرفت تولید آفت کش ها و سموم از اهداف برگزاری این نمایشگاه است و ما امیدواریم که مورد استقبال واقع شود که آمار مشارکت کنندگان در این رویداد موید این موضوع است.

تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز کشور را دارند

در ادامه این مراسم فرهادی رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی کشور با بیان اینکه کمترین انتظار ما از دولت و وزارت جهاد کشاورزی این بود که حداقل یک نفر از معاونت کود این وزارتخانه در این مراسم حضور داشته باشند، گفت: ۳۹ شرکت تولید کننده قوی در این نمایشگاه حضور دارند. نباید فراموش کرد که امنیت غذایی کشور را این شرکت ها تامین کرده اند و اگر این شرکت ها حضور نداشتند امنیت غذایی کشور به صورت کنونی نبود . خطر بزرگی ما را تهدید می کرد.

فرهادی

وی افزود: امروزه بیش از ۵ هزار برند تولید کود توسط بخش خصوصی ثبت شده است. این شرکت ها توان تامین نیاز تمام کشور را دارند. اما به نظر می رسد که برخی ها علیه حمایت از تولید داخل قد علم کرده اند. تحریم های داخلی و هزینه های سنگین داخلی بسیار سنگین تر از تحریم های خارجی است. به نظر می‌رسد که دولت یا مشکلات این حوزه را نمی‌بیند یا قصدی برای حل این چالش ها ندارد.

فرهادی همچنین گفت: کل نیاز کود کشور در سال جاری ۵ میلیون تن برآورد شده است که حجم گسترده ای از این میزان توسط شرکت های بخش خصوصی تامین می شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی کشور در ادامه گفت: بخشنامه های دولت موجب می شود که ما به دریافت وام های کلان با سودهای با بهره بالا که به معنای واقعی نزول هستند روی بیاوریم. امروزه فضای تولید کودها به شدت رقابتی شده و همین موضوع موجب شده تا کیفیت کودهای تولید داخل چندین برابر سال های گذشته شود.

موقعیت ممتاز ایران در حوزه کشاورزی دنیا

در ادامه این جلسه شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات نیز با بیان اینکه امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در راستای تحول و ارتقای امنیت غذایی کشور خروجی خوبی داشته باشد، بیان کرد:  تنوع اقلیم و موقعیت ایران در کره زمین و همچین تعداد روزهای آفتابی و داشتن خاک خوب موجب شده تا کشور ما دارای ظرفیتی بزرگ و موقعیتی ممتاز در حوزه کشاورزی دنیا داشته باشد.از مساحت ۱۶۵ میلیون هکتاری کشور حدود ۱۵۰ میلیون هکتار تحت تصرف بخش کشاورزی است و فعالیت مستقیم کشاورزان و نیروی انسانی قرار دارد.

علایی

وی افزود: اگر بتوانیم تولید را هدفمند کنیم به طور قطع پیشرفت چشمگیری را در حوزه صنعت کشاورزی کشور شاهد خواهیم بود. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی در صدد است تا طرح کشاورزی قراردادی را اجرا کند اگر کشاورز بداند که محصولش را چه کسی خریداری خواهد کرد با خیال راحت اقدام به تولید محصولات کشاورزی خواهد کرد. این طرح بسیار خوبی است که بدون شک تاثیر مهمی در حوزه کشاورزی کشور ایفا خواهد کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه علت برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم نبوده است، افزود: در روزهای اخیر مباحث گسترده ای در حوزه برگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی همچون روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان مطرح شده که عده زیادی دلیل آن را بحث باقی مانده سموم عنوان کردند.

علایی مقدم بیان داشت: سازمان حفظ نباتات همان زمان اعلام کرد اگر یک نفر در کل کشور یک برگ آنالیز از وجود باقی‌مانده سموم براساس MRL تحویل دهد که حد آن بالاتر از استانداردهای کشور مبدا بوده، من از مردم عذرخواهی کرده و از سمت خود کناره گیری می کنم.

وی با اشاره به اینکه نباید برخی در فضای مجازی بدون دلیل و مستندات صحبت می‌کنند، تصریح کرد: روسیه در این زمینه دو مطلب را مطرح کرده است؛ اول اینکه چهار آفت کش استفاده شده در فلفل دلمه ای صادراتی در این کشور ثبت نشده و روس ها این آفت کش ها را نمی شناسند و دوم اینکه محصول تولیدی باید شناسه داشته باشد به این معنا که مشخص باشد چه کسی، کجا و در چه شرایطی این محصولات را تولید و چه کسی آن را صادر کرده است.

به گفته وی، این تغییر رویکرد مربوط به کنوانسیون حفظ نباتات از سال ۹۸ است که شرایط کنترل کیفی از محصول محوری به بستر محوری تغییر کرده و ایران یکی از اعضای آن است.

علایی مقدم با بیان اینکه در این زمینه حق با کشور روسیه است، افزود: وقتی محصولی شناسه دار باشد، اگر تخلفی اتفاق بیفتد فقط همان صادرکننده جریمه و مسدود می شود و سایرین درگیر این چالش ها نمی شوند.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نقش بسزایی در تولیدات کشاورزی دارند، اظهار داشت: این اتفاقات تهدید نیست بلکه فرصتی است که موسسه تحقیقات گیاه پزشکی جایگاه ویژه خود را در کشور پیدا کند و مشخص است که اگر به این بخش توجه نکنیم تولید و صادرات محصولات کشاورزی مشکل ساز خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه شناسه دار

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات صادراتی،  نیازمند راه اندازی سامانه ای هستیم که تمام اطلاعات مربوط به محصولات در آن ثبت شود.

علایی مقدم اظهار داشت: به همین منظور با دستور وزیر جهاد کشاورزی، معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات تشکیل می شود که کمیته آن نیز راه اندازی شده و سامانه سماک(سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) نیز ایجاد شده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: اکنون در دنیا هر کشوری که مواد غذایی مردم خود را تامین کند، کشور قدرتمندی است زیرا از هشت میلیارد نفر جمعیت جهانی ۲.۵ میلیارد نفر فقر غذایی دارند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که به طور میانگین بارش آن بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلمتر است؛ بنابران با وجود منابع محدود آبی و خاکی باید با کمک علم و دانش، ورود تکنولوژی های جدید، انتقال یافته های جدید به عرصه های کشاورزی، اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی این بخش را متحول کنیم.

لزوم اصلاح قوانین سازمان حفظ نباتات

علایی مقدم همچنین تصریح کرد: تمامی پروتکل ها و ماهیت عوامل خسارت زا تغییر کرده اما هنوز سازمان ما با قوانین سال ۱۳۴۶ کار می کند بنابراین اطلاح قوانین در بسترها و عرصه های تولید الزامی است تا افزایش عملکرد در واحد سطح و راندمان آبیاری داشته باشیم.

وی افزود: اکنون ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که این میزان در دنیا ۷۰ درصد است؛ یعنی راندمان آبیاری ایران ۲۲ درصد بیشتر از میزان مصرف جهانی در این بخش است. در عین حال در دنیا بابت مصرف هر مترمکعب آب ۲.۵ کیلوگرم محصول تولید می شود اما در ایران بابت هر مترمکعب آب ۹۰۰ گرم محصول تولید می شود که رقم پایینی است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه مصرف سم و کود در بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: باید با استفاده صحیح سم و کود در بخش کشاورزی عوامل خسارت زا را کاهش داده و ریز مغذی ها را به موقع استفاده کنیم تا تولیدات افزایش یابد.

به گفته وی، طبق آمارها عوامل خسارت زا می توانند بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش تولید را در پی داشته باشند.

این مقام مسوول گفت: یکی از مشکلات ما این است که کشاورزان ما  نمی دانند نهاده های تولید را چگونه استفاده کنند که این امر نیز نیازمند ورود بخش ترویج کشاورزی است تا با آموزش کشاورزان و افزایش آگاهی این مشکل برطرف شود.

کیفیت سموم باید ارتقا یابد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه کیفیت سموم در بخش کشاورزی از اهمیت برخوردار است، افزود: اکنون کشور با تحریم روبروست بنابراین شاهد افزایش قیمت سموم هستیم؛ بنابراین کشاورزان خرده پا نمی توانند از این سموم بهره ببرند.

وی اضافه کرد: همچنین ۹۸ درصد تکنیکال سموم از خارج وارد کشور می شود بنابراین برخی سودجو به فکر تولید یا واردات محصولات تقلبی و بی کیفیت هستند که می تواند در تولیدات کشاورزی موثر باشد. باید از سموم تولید داخل و تکنیکال وارداتی با کیفیت در بخش کشاورزی استفاده شود و همچنین تولیدکنندگان با دوره کارنس یعنی مدت زمان مصرف سموم تا  برداشت محصول آشنا شوند تا تولیدات کشاورزی چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات با مشکلی روبرو نشود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در پایان با بیان اینکه امنیت غذایی پیش نیاز امنیت دفاعی است گفت: سازمان حفظ نباتات در صدد است که تمام قد از فعالان حوزه کشاورزی کشور حمایت و دفاع کند. در همین راستا از تمام دست اندرکاران برگزاری این رویداد بزرگ تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها