|
کدخبر: 213822

تولیدکننده و صادرکننده کشور در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سنگ اندازی بانک مرکزی در مسیر صادرات

رحمانی گفت: نمایشگاه بهترین ابزار برای ارتباط با شرکت های بین المللی و عقد قراردادهای اقتصادی با این شرکت ها به شمار می رود.

صنعت و معدن سنگ اندازی بانک مرکزی در مسیر صادرات

تولیدکنندگان بزرگ کشور کماکان با مشکلات ریز و درشت دست به گریبان هستند و با این وجود تمام تلاش خود را  بر حفظ نیروی انسانی و پایداری خطوط تولید متمرکز کرده اند. تحریم ها از یک سو و سیاست های داخلی نیز از سمت دیگر امر صادرات را درگیر مشکلات فراوانی کرده و موجب شده که بسیاری از تولیدکنندگان، بازارهای هدف صادراتی خود را از دست بدهند. خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با مهدی رحمانی تولیدکننده و مدیر کارخانه دابو صنعت ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

رحمانی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در مجموعه دابو صنعت مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: کارخانه ما دارای ۱۲۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی است که از این میزان ۳۳ هزار مترمربع به فضای تولید اختصاص داد. مجموعه ما در عرصه تولید سیستم های گرمایشی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، درمان، نوسازی مدارس، صنایع مادر و فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و... فعالیت دارد.  به عبارتی می توان گفت مجموعه ما سبد کالایی کاملی از جمله انواع دیگ‌های مورد استفاده در صنایع مختلف (بخار، آب داغ، آب گرم و روغن داغ)، مبدل‌های حرارتی، انواع فیلتر مایعات، دی اریتور، مخازن تحت فشار، انواع سیستم‌های کاهنده مصرف انرژی، پکیج‌های چند منظوره موتورخانه‌ای، هواسازهای گرمایشی (هیتر) و مشعل‌های صنعتی را برای مخاطب هدف خود تولید می کند.

مهدی-رحمانی

مزیت های حضور تولیدکنندگان در رویدادهای نمایشگاهی

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه دابو صنعت برای ۱۶ سال متوالی در نمایشگاه صنعت تاسیسات تهران شرکت کرده است، گفت: شرکت در رویدادهای نمایشگاهی برای تولیدکنندگان و صنعتگران چندین حُسن بسیار خوب دارد که یکی از آنها آشنایی با رقبا و مجموعه های بزرگ فعال در صنعت تاسیسات است. ناگفته پیداست که بررسی عملکرد همکاران و رقبا موجب ایجاد رقابتی سالم در میان تولیدکنندگان در صنایع مختلف خواهد شد.  

این صنعتگر در ادامه گفت: ارتباط با صنایع دیگر از دیگر مزیت های شرکت در رویدادهای نمایشگاهی است. شرکت کنندگان در نمایشگاه ها می توانند در بستر برگزاری رویدادها جلسات متعددی که امکان برگزاری آنها در طول سال فراهم و امکان پذیر نیست را برگزار و به نتایج دلخواه برسند. همچنین نمایشگاه، بهترین ابزار برای ارتباط با شرکت های بین المللی و عقد قراردادهای اقتصادی با این شرکت ها به شمار می رود.

مهم ترین چالش ها در مسیر صادرات

رحمانی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان مهمترین چالش های موجود در حوزه تولید و صنعت کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: امروزه تمام صنایع کشور با مشکلات و چالش های متعددی روبرو هستند و این امر اجتناب ناپذیر است. اما نباید فراموش کرد که بعضی از این مشکلات بسیار اذیت کننده و اساسی هستند و اگر شرکت ها و مجموعه های تولیدی وحدت رویه نداشته باشند به طور قطع با توقف روبرو خواهند شد.

مدیر کارخانه دابو صنعت در ادامه افزود: صادرات از گذشته ای نه چندان دور به یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. موضوعات مربوط به تهاتر ارز و بازگشت ارز صادراتی به کشور مشکلات و موانع متعدد و گسترده ای را برای تولیدکنندگان بزرگ کشور به وجود آورده است. بسیاری از صادرکنندگان از جمله مجموعه ما، کماکان درگیر چالش های صادراتی سال ۹۷ هستند. بانک مرکزی مشکلات متعددی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است که امیدواریم این مشکلات در دولت سیزدهم رفع شوند تا تولیدکنندگان بتوانند در توسعه بازار محصولات تولیدی خود و کسب بازارهای بین المللی موفق عمل کنند. البته لازم به ذکر است که دولت سیزدهم در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داده و حمایت های خوبی را از صادرکنندگان به عمل آورده است. امیدواریم با در نظر گرفتن مشوق های صادراتی توسط دولت، صادرکنندگان نیز در نیل به اهداف تجاری خود موفق شوند.

شرط پویایی چرخ صنعت کشور

رحمانی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صمت نقش پدر صنعت کشور را دارد. ولی در برخی مواقع مشاهده می شود که این وزارتخانه به جای رفع موانع و هموار کردن مسیر تولید و صنعت در کشور مخصوصا در واردات مواد اولیه مورد نیاز، ممنوعیت هایی را ایجاد می کند. این ممنوعیت ها دردسرهای زیادی مانند از دست دادن بسیاری از بازارهای صادراتی تولیدکنندگان را در پی دارد. شرکت هایی که در حال توسعه و اشتغال مازاد هستند باید بیشتر از دیگر شرکت ها مورد توجه قرار بگیرند تا بتوان چرخ صنعت کشور را فعال و پویا نگاه داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها