|
کدخبر: 198762

میزگرد گسترش نیوز با فعالان و سیاست گذاران صنعت نمایشگاهی؛

وعده ای بزرگ/روزهای خوب صنعت نمایشگاهی در راه است

چنارانی گفت: باید قبول کرد که ستاد مقابله با کرونا پس از گذشت حدود دو سال از شیوع این ویروس به صورت ناخواسته یا خودخواسته نتوانسته تقسیم بندی صحیحی از مشاغل، صنایع و کسب و کارها داشته باشد.

نمایشگاه وعده ای بزرگ/روزهای خوب صنعت نمایشگاهی در راه است

روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه دفتر جدید انجمن نمایشگاه ها در محل ساختمان اکسپو نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

جلسه-صنعت-نمایشگاهی-6

در حاشیه مراسم افتتاح این دفتر، جلسه ای با حضور حسن زمانی مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، هاجر چنارانی رییس فراکسیون توسعه زیر ساخت های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌ های مجلس، علی یارمحمدیان رئیس هیئت مدیره انجمن سایت داران،‌ محمدجواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران، حسین میرظفرجویان، معاون فنی و مهندسی شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران، حمیدرضا آملی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، سید رضا قندیلی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی کاسپین استان زنجان، محمود بندرچی برگزارکننده نمایشگاهی، سعید صیفی مدیرعامل سایت مشهد و برخی از فعالان صنعت نمایشگاهی برگزار شد و در خلال آن چالش ها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسئولان برای حفظ میز خود تلاش می کنند؛ نه صنعت نمایشگاهی

رضا قندیلی،‌ مدیرعامل سایت زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه حدود ۲ سال است که حتی یک رویداد نمایشگاهی در سایت این استان برگزار نشده است، گفت: مشخص نیست مسئولی که در سازمان های مرتبط با سیاست گذاری های نمایشگاهی حضور دارد برای خدمت آنجاست یا حفظ میز و قدرت خود؟ فعالان نمایشگاهی کشور در تمام استان ها، پروتکل های سفت و سختی را برای برگزاری رویداد ها در نظر گرفته اند. امروزه بازدید از رویدادهای نمایشگاهی در کشور صرفا منوط به داشتن دعوتنامه است و رویدادها بدون تبلیغات شهری برگزار می شوند. با این حال استناد آقایان صرفا به دستورات و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است.

وی افزود: تصمیمات سلیقه ای افراد غیر متخصص بلای جان صنعت نمایشگاهی شده است. با اتکا به همین تصمیمات سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، نمایشگاه را محل شیوع ویروس کرونا اعلام می کند. در شرایط امروزی رویدادهای نمایشگاهی در کل کشور با ظرفیت یک سوم برگزار می شوند. اگر ما نتوانیم رویدادها را حتی به این شکل برگزار کنیم چطور خواهیم توانست که موتور ایران قوی را معرفی کنیم؟ چطور خواهیم توانست توانمندی های استان ها را معرفی کنیم؟ امروزه تمام بازارها و مراکز خرید سرپوشیده کشور مشغول به فعالیت هستند اما در کمال تاسف می بینیم که کسی جرات ندارد به آنها امر و نهی کند. امروزه مشاهده می شود که یک نهاد یا سازمان نمایشگاه برگزار می کند. به عنوان مثال مرکز کانون پرورش فکری امروزه اقدام به برگزاری نمایشگاه کرده است. نباید فراموش کرد که اسم «نمایشگاه» به این رویدادها  اطلاق شده است و نکته اینجاست که سیاست گذاران و تصمیم گیران نیز هیچ تفاوتی میان آنها و صنعت نمایشگاهی در نظر نمی گیرند؛ چرا که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.

هزینه های میلیونی برای رعایت پروتکل های بهداشتی

مدیرعامل سایت نمایشگاهی کاسپین زنجان همچنین گفت: ما میلیون ها تومان هزینه کرده ایم تا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و سالن های ما از ارتفاع و هواکش های بسیار خوبی برخوردار هستند. به طوری که هر لحظه هوای تازه وارد سالن می شود. اما ستاد مقابله با کرونا هیچ کدام از این موارد را نمی بیند و گمان می کند که نمایشگاه هایی که در سایت های نمایشگاهی برگزار می شوند نیز مانند همان نمایشگاهی هستند که کانون پرورش فکری برگزار کرده است.

جلسه-صنعت-نمایشگاهی-2

مسئولان تفاوت صنعت نمایشگاهی و حراج پاییزه را درک کنند

در ادامه جلسه حسین میرظفرجویان، معاون فنی و مهندسی شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: ایجاد تغییر در نگرش جامعه ای که نسبت به بسیاری از موارد آگاهی و تخصص کافی را ندارد بسیار مهم است. شرایط برگزاری نمایشگاه تخصصی نسبت به برگزاری نمایشگاه های پاییزه یا خرید و امثالهم متفاوت است. ما باید کاری کنیم تا مسئولان و تصمیم گیران فرق نمایشگاه های تخصصی و نیمه تخصصی را با بقیه نمایشگاه ها درک کنند و پس از آن در شرایط عادی اقدام به برگزاری نمایشگاه های پاییزه، بهاره و... کنیم. مسئولان باید بدانند که نمایشگاه های تخصصی و نیمه تخصصی به هیچ عنوان در دسته بندی اصناف و دیگر نهادها قرار نمی گیرند.

به زودی تمام مشکلات صنعت نمایشگاهی حل خواهد شد

در ادامه جلسه هاجر چنارانی، رییس فراکسیون توسعه زیر ساخت های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌ های مجلس، اظهار داشت: تا کنون هیچ‌گاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص نمایشگاه ها صحبت نشده بود؛ اما به زودی تمام مشکلات صنعت نمایشگاهی حل خواهد شد. من صحبت های بسیار سازنده ای را با آقای فاطمی امین، وزیر جدید صمت انجام داده ام. در اولین فرصت نیز جلسه مفصلی را با ایشان در خصوص صنعت نمایشگاهی خواهیم داشت. همچنین ما برنامه ریزی خواهیم کرد تا در این مدت زمان کوتاه تا برگزاری اکسپو نیز اقداماتی را در خصوص حضور موثر ایران در این رویداد بین المللی داشته باشیم.

وی افزود: می توان از ظرفیت مجلس برای قانونگذاری و انجام اقدامات موثر برای بهبود و اعتلای صنعت نمایشگاهی استفاده کرد.

چنارانی در ادامه این جلسه گفت: باید قبول کرد که ستاد مقابله با کرونا پس از گذشت حدود دو سال از شیوع این ویروس به صورت ناخواسته یا خودخواسته نتوانسته تقسیم بندی صحیحی از مشاغل، صنایع و کسب و کارها داشته باشد. ستاد کرونا در هیچ موردی مدیریت نداشته و در کمال تاسف در هر زمینه ای که ورود کرده نیز موجب بروز مشکلات متعدد شده است. من به پتانسیل و قدرت تک تک فعالان نمایشگاهی کشور ایمان دارم و معتقدم که در آینده ای نزدیک با استفاده از تجربیات آنها از تمام ظرفیت های صنعت نمایشگاهی کشور به طور کامل استفاده خواهیم کرد.

جلسه-صنعت-نمایشگاهی-3

نقش صنعت نمایشگاهی در رفع معضلات اجتماعی

در ادامه این جلسه علی یارمحمدیان رئیس هیئت مدیره انجمن سایت داران نیز در سخنانی به بیان چالش ها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی کشور اشاره کرد.

وی گفت: مشکلات صنعت نمایشگاهی، چالش ها و مشکلات اقتصاد کشور است. به ازای هر متر مربع غرفه در نمایشگاه ها ۱ اشتغال در کشور ایجاد می وشود. بنابراین صنعت نمایشگاهی برای ۲۸۰هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. نباید فراموش کرد که این صنعت موجب رونق دهی به بخش های دیگر اقتصادی کشور است. شرکت های حاضر در رویدادها به واسطه همین حضور مشتریان و بازارهای جدیدی پیدا می کنند. در بعضی از مواقع مشاهده می شود برخی از تولیدکنندگان با حضور در نمایشگاه ها تولید دو سال آینده خود را به فروش می رسانند. بنابراین نباید از تاثیر برگزاری نمایشگاه ها در رفع مشکلات نقدینگی، اشتغال، تولید و خیل عظیم چالش های ریز و درشت تولیدکنندگان کشور غافل بود.

یارمحدمیان افزود: وقتی این مشکلات از بین برود بدون تردید مشکلات و معظلات اجتماعی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین فعالان صنعت نمایشگاهی فقط دغدغه خود را ندارند چرا که دغدغه های اجتماعی و اقتصاد کلان کشور نیز در بطن دغدغه آنها وجود دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار داد.

صنعت نمایشگاهی در آستانه ورشکستگی

مدیرعامل سایت نمایشگاهی اصفهان در ادامه با بیان اینکه ذات صنعت نمایشگاهی توسعه اقتصاد کشور است، گفت: صنعت نمایشگاهی در آلمان، اروپا، چین و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا کانالی برای توسعه کشورها به حساب می آید. بنابراین کم توجهی به این صنعت، کم توجهی به اقتصاد، اشتغال و مشکلات اجتماعی کشور است. اگر سیاست گذاران به صنعت نمایشگاهی بی توجهی کنند به کشور بی توجهی کرده اند. بنابراین ما فراکسیون نمایشگاهی مجلس خواهش می کنیم که این مسائل را پیگیری کنید؛ چرا که صنعت نمایشگاهی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. اگر صنعت نمایشگاهی ورشکسته شود اقتصاد ایران نیز نابود خواهد شد. شخصی که در ستاد مقابله با کرونا فعالیت چایخانه ها را مجاز ولی فعالیت صنعت نمایشگاهی را تعطیل می کند بدون شک هیچ درکی از اقتصاد و اهمیت آن ندارد. من در بعضی مواقع شک می کنم که شاید دستی در پشت پرده قرار دارد که قصد نابودی اقتصاد این کشور را دارد.

نویسنده: سهیل مافی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها