|
کدخبر: 181102 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز:

گردهمایی خرده بیزینس ها برای اشتغال زایی بزرگ

در دنیای امروز، رونق کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند موجب حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور و کاهش فقر و نرخ بیکاری،‌ کمک به توزیع عادلانه ثروت و کاهش شکاف طبقاتی،‌ افزایش سطح درآمد ملی و همچنین رشد و توسعه اقتصاد شود.

نمایشگاه گردهمایی خرده بیزینس ها برای اشتغال زایی بزرگ

در سال‌های اخیر، اهمیت کسب‌وکارهای کوچک به اندازه‌ای افزایش یافته است که از آن‌ها به عنوان ستون فقرات توسعه صنعتی در کشورهای مختلف نام برده می‌شود.

شرکت در رویدادهای نمایشگاهی یکی از بهترین فرصت‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک به منظور برقراری تماس، ایجاد ارتباطات جدید، کسب مشتریان تازه و یافتن ایده‌های نوآورانه است. عموماً نمایشگاه‌های تجاری با هدف ارائه فرصت مناسب برای کسب‌وکارها به منظور برقراری تماس چهره به چهره با بسیاری از مشتریان بالقوه در مدتی کوتاه و با صرف هزینه مناسب طراحی شده‌اند. حضور در نمایشگاه‌ها فرصت بزرگی را برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به وجود می‌آورد تا به واسطه آن ضمن معرفی فعالیت خود به عموم مردم و متخصصان حوزه مربوطه، فعالیت و کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

مدل های موفقی در جهان برای شناخت درست رویدادهای مرتبط با کسب و کارهای کوچک وجود دارد. نمایشگاه گوانجو که آن را با نام کانتون و یا نمایشگاه صادرات و واردات چین هم می‌شناسند نمونه موفق برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حوزه کسب‌وکارهای کوچک است. این نمایشگاه یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های تجاری در سطح دنیا است که از لحاظ حضور تعداد شرکت نمایندگان و حجم معادلات تجاری در آن رکورددار است.

بر اساس آمارها این نمایشگاه یکی از رویدادهای تجاری بین‌المللی است که همه‌ساله در کشور چین و در ۲ نوبت مختلف برگزار می‌گردد. این نمایشگاه فرصت خوبی برای صاحبان مشاغلی است که با کسب‌وکارهای چینی در ارتباط هستند و با آن‌ها به تجارت می‌پردازند و یا درصدد به دست آوردن چنین ارتباطاتی هستند.

متاسفانه اهمیت کسب‌وکارهای کوچک در کشور ما و همین طور اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در این حوزه به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفته است اما با این حال برخی از استان‌ها و شهرها نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده‌اند و در همین راستا اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های کسب‌وکارهای کوچک کرده‌اند که در ادامه به بررسی برخی از شاخص‌ترین این رویدادها خواهیم پرداخت.

نمایشگاه_کسب_وکار

تهران؛ بزرگ‌ترین میزبان برگزاری نمایشگاه توسعه کسب‌وکار

سایت تهران تا کنون میزبان سه دوره برگزاری نمایشگاه توسعه کسب‌وکار بوده است و از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه 1400 نیز میزبان چهارمین دوره از برگزاری این رویداد خواهد بود.

 نخستین نمایشگاه بین‌المللی توسعه کسب‌وکار تهران از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ دی ماه ۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه که با مشارکت ۷۰ شرکت و غرفه دار، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین با حضور بنگاه‌ها، مؤسسات کاریابی و کارآفرینی برگزار شد میزبان بیش از ۲۰۰ رویداد اعم از سمینار، کارگاه آموزشی، مستر کلاس و فیچر بود. این نمایشگاه با هدف توسعه کسب‌وکارها در راستای اقتصاد مقاومتی، معرفی خدمات نوین مدیریتی، و توسعه استارت‌آپ‌ها در فضائی بالغ بر ۲۰۰۰ مربع برگزار شد و به عنوان اولین تجربه از برگزاری این رویداد در کشور عملکرد قابل قبولی داشت.

دومین نمایشگاه توسعه کسب‌وکار تهران نیز در راستای مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم مبنی بر ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری و با همکاری و حمایت وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریتی صنعتی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ایران و غیره در فضایی بالغ‌بر ۳۰۰۰ متر در سایت تهران برگزار شد.

سومین دوره برگزاری این رویداد نیز با هدف ایجاد فضایی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات شرکت‌کنندگان به بازار بزرگ منطقه، توسعه ارتباطات و ملاقات‌ مؤثر با افراد کلیدی و تصمیم‌گیرنده و نیز آشنایی با آخرین دستاوردها و رویکردهای توسعه کسب‌وکار از تاریخ ۱۴ الی ۱۷ دی ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

مشهد؛ ظرفیتی بزرگ برای برگزاری نمایشگاه‌های کسب‌وکارهای کوچک

شهر مشهد در استان خراسان رضوی به دلیل داشتن ظرفیت بالا در جذب مسافر و زائران از اقصی نقاط کشور بستر مناسبی برای برگزاری رویدادهای حوزه کسب‌وکارهای کوچک است. طی سال‌های گذشته شهرداری این شهر بر اساس ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد با همکاری دستگاه‌های متولی حمایت‌های لازم را جهت ایجاد بستر مناسب برای برگزاری این رویداد به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام به عمل آورده است. این حمایت‌ها فرصت‌های متنوعی را در اختیار شهروندان و زائران قرار می‌دهد تا سوغاتی با کیفیت و قیمت مناسب تولید شده را خرید و فروش کنند.

رفاه حال شهروندان، ترویج و نهادینه کردن تولیدات صنایع‌دستی و مشاغل خانگی، توسعه صنعت گردشگری و هدایت گردشگران و توریست به محل عرضه مستقیم کالا و حمایت از تولیدکنندگان خرد و خانگی از مهم‌ترین اهداف برپایی نمایشگاه توسعه کسب‌وکارهای کوچک در این شهر هستند.

حمایت از مشاغل خانگی با برگزاری نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک استان یزد

نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک استان یزد نیز عموماً با هدف ترویج فرهنگ کار، حمایت از تولید داخلی و اقشار آسیب‌پذیر جامعه، کمک به اقتصاد خانوارها از محل فروش محصول و بازاریابی، ترغیب افراد بیکار به کارآفرینی و رونق مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و دیگر شهرهای این استان برگزار می‌شود. این رویداد که با تلاش شهرداری و دیگر ارگان‌های مرتبط برگزار می‌شود موجب حمایت از مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک و راهی در جهت اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای صاحبان این کسب‌وکارها و در نهایت کاهش بیکاری در سطح استان می‌شود.

چرا کسب و کارهای کوچک باید از نمایشگاه های تجاری برای اتصال به تأمین کنندگان استفاده کنند؟

شما به عنوان یک مالک مشاغل کوچک یا حرفه ای در زنجیره تأمین مشاغل کوچک ، احتمالاً ثبات خود را در زمینه تامین کنندگان واقعی دارید. ممکن است از ابتدای شروع به فعالیت به این تأمین کنندگان اعتماد کرده باشید. اما اکنون ممکن است زمان پیدا کردن تأمین کنندگان جدید باشد.

نمایشگاه های تجاری در گذشته یکی از روش های قابل اعتماد برای بازدید از تأمین کنندگان در یک مکان واحد بود. اما آیا در عصر فناورانه امروز، نمایشگاه همچنان بهترین راه برای یافتن تأمین کنندگان جدید برای مشاغل کوچک است؟ پاسخ این است: بله!

مزیتی که نمایشگاه ها نسبت به سایر روش های تهیه منبع داشتند این است که نمایشگاه ها توانستند بسیاری از تأمین کنندگان را در یک مکان واحد قرار دهند. در رویداد های نمایشگاهی شما فرصتی برای ملاقات چهره به چهره تامین کنندگان خود پیدا می کنید. هیچ چیز مانند نگاه به چشم یک تامین کننده احتمالی و تکان دادن دست آنها نیست.

اگر شما یک کسی و کار از زنجیره تامین مشاغل کوچک هستید، ممکن است از نظر اقتصادی بازدید از همه تأمین کنندگان بالقوه در جهان برایتان امکان پذیر نباشد. البته وب سایت های تامین کننده و رویدادهای مجازی یک روش عالی برای شناسایی غرفه های مورد نظر شماست. باید از این ابزار به درستی استفاده کنید.

رویدادهای eSourcing

رویدادهای eSourcing یا حراج های معکوس ابزار بسیار خوبی برای آن دسته از شرکت هایی هستند که منابع (به عنوان مثال پول) را برای سرمایه گذاری در یک کسب و کار مناسب دارند. اگر مشاغل کوچک شما سیستم عامل مشابهی ندارند، رویدادهای eSourcing ابزاری مناسب برای تأمین منابع نیستند. با رویدادهای eSourcing ، می توانید نیاز محصول ، مشخصات ، حجم سالانه و سایر نیازهای خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. تامین کنندگان شما را پیدا می کنند و قیمت ها را ارسال می کنند.

اما بدون بستر مناسب ، این نوع ابزارها گزینه مناسبی برای تأمین منابع حرفه ای زنجیره تأمین مشاغل کوچک نیستند. شما بهتر است به یک نمایشگاه تجاری بروید و با تامین کنندگان جدیدی ملاقات کنید که می توانید با یک پیشنهاد یا پیشنهاد قیمت به آنها دسترسی پیدا کنید.

در یک نمایشگاه تجاری چه کاری باید انجام شود

اگر بخشی از یک زنجیره تأمین هستید، در دایرکتوری نمایشگاه تجاری تحقیق کرده و تأمین کنندگانی را که قرار است بازدید کنید علامت بزنید. این فهرست شامل توصیف سطح بالایی از هر تامین کننده ، از جمله قابلیت‌های تأمین کننده و محل تأسیسات تولیدی خواهد بود. نکته مهم آنکه حتما قبل از ورود به نمایشگاه ، تأمین کنندگانی را که می خواهید ملاقات کنید انتخاب کنید.

سپس از فهرست و نقشه نمایشگاه برای برنامه ریزی خود استفاده کنید. همانطور که گفته شد ، مراکز نمایشگاهی معمولاً بزرگ و وسیع هستند. فهرستی تهیه کنید که کدام تهیه کنندگان را می خواهید ببنید. قرار نیست وقت خود را هدر دهید.

نباید فراموش کرد که نمایشگاه‌ها راهی عالی برای ملاقات با تامین کنندگان فعلی شما هستند. ممکن است چندین تأمین کننده مستقر داشته باشید که همه آنها در یک سقف یکسان هستند ، بنابراین برای ملاقات با آنها از این فرصت استفاده کنید. همچنین وقتی متصدیان ببینند شما در یک نمایشگاه تجاری هستید که با تامین کنندگان جدید ملاقات می کنید ، توجهشان به شما جلب خواهد شد. این می تواند فرصتی مناسب برای گفتگو درمورد هر مسئله ای باشد.

در آخر ، چند ساعت برای بازدیدهای سطحی نیز وقت بگذارید. به موقع برنامه ریزی کنید تا از رویداد مورد نظر استفاده شود. نمایشگاه محل نمایش جدیدترین‌هاست بنابراین به دنبال نوآوری ها یا فناوری های غیرمنتظره ای باشید که ممکن است قبل از ورود به نمایشگاه از وجود آنها بی اطلاع بوده باشید.

نمایشگاه ها هنوز هم یک روش ارزشمند برای تحقیق در مورد تأمین کنندگان هستند - اما با توجه به مقدار اطلاعاتی که امروز در اینترنت در دسترس است، نمایشگاه ها باید فعالیت تأمین منابع شما را تکمیل کنند.

چرا به دنبال تامین کنندگان جدید هستید؟

اگر در حال حاضر یک مجموعه تأمین کننده با ثبات و قابل اعتماد دارید، چرا باید به دنبال تأمین کنندگان جدید بگردید؟ خوب ، دلایل زیادی وجود دارد. در اینجا چند مورد وجود دارد (اما نه همه آنها):

 مشکلات کیفیت با تأمین کنندگان فعلی

 هزینه کالاها با تأمین کنندگان فعلی افزایش می یابد

 تحویل به موقع یا نگرانی های دیگر خدمات با تأمین کنندگان فعلی

 تأمین کنندگان فعلی که از شغل خود خارج می شوند

 نیاز به نوآوری جدید

 نیاز به محصولات جدید

 پروژه تأمین منابع را برای پیشبرد رقابت تامین کننده باز کنید

سه نکته اول در بالا به این معنی است که شما با تأمین کنندگان فعلی مشکل دارید که به اندازه کافی شدید هستند و شما را به دنبال تأمین کنندگان جدید می فرستند. از کجا می دانید که مشکلات تأمین کننده آنقدر شدید است؟ آیا این مشکلات تأمین کننده باعث می شود شما تحویل مشتریان خود را از دست ندهید؟ یا آیا هزینه های رانندگی آنقدر زیاد است که هم بر سودآوری شما و نه حتی روی سودآوری شرکت شما تأثیر می گذارد؟

سپس این مشکلات به حدی شدید است که باعث می شود به دنبال تأمین کنندگان جدید بگردید. اگر به دنبال نوآوری جدید یا محصولات جدید هستید ، نمایشگاه ها راه خوبی برای دیدن موارد موجود است. اما مطمئن باشید که در زمان خود برای گشت و گذار در طبقه نمایشگاه ها برنامه ریزی می کنید ، در غیر این صورت می توانید تمام وقت خود را به سرگردانی و عدم انجام سایر کارهای مهمی که برای انجام آن به نمایشگاه اختصاص داده اید، سپری کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها