|
کدخبر: 169801 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان سمنان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

وقت خداحافظی با سایت های کوچک نمایشگاهی رسید؟

دربانیان اظهار داشت: به عقیده من در تمام استان های کشور نباید سایت نمایشگاهی داشته باشیم.

نمایشگاه وقت خداحافظی با سایت های کوچک نمایشگاهی رسید؟

این روزها و به واسطه شیوع ویروس کرونا سایت های نمایشگاهی در سطح کشور یکی پس از دیگری به ورشکستگی کامل می رسند. در این میان اما سایت های استان های کم جمعیت و کوچک کشور به نسبت دیگر استان ها زودتر با زیان مواجه شدند. به دلیل جمعیت کم این استان ها برگزاری تخصصی رویدادها نیز توجیه اقتصادی ندارد؛ چرا که شرکت کننده و بازدیکننده قابل توجهی نخواهد داشت.

سایت نمایشگاهی استان سمنان یکی از سایت های کوچک کشور است که از بهمن ماه سال ۹۸ تا کنون موفق به برگزاری رویدادی نشده و با ورشکستگی کامل مواجه شده است.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با عبدالحمید دربانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان سمنان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

عبدالحمید دربانیان در ابتدا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ موجب شد که برگزاری رویدادهایی که برای بهمن و اسفند آن سال برنامه ریزی شده بود لغو شود. این موضوع به رویدادهای سال ۹۹ نیز تسری پیدا کرد. پس از ورود به سال ۹۹ ما درخواست برگزاری رویدادها را به سازمان صمت استان ارسال کردیم ولی برگزاری رویدادها در آن دوران نیز تا شهریور ماه به حالت تعلیق درآمد؛ چرا که ستاد مقابله با کرونا و استانداری با برگزاری هر گونه رویداد در سطح استان مخالف بودند.

عبدالحمید-دربانیان

وی افزود: در اوایل نیمه دوم سال ۹۹ ستاد مقابله با کرونای استان دستورالعملی ۱۰ صفحه ای را برای برگزاری رویدادها به ما ابلاغ کرد. طبق این دستورالعمل ما مجاز بودیم که با حفظ پروتکل های بهداشتی مصوب، اقدام به برگزاری رویدادهای صرفا تخصصی کنیم. اما نکته ای که وجود داشت این بود که در استان کوچکی مانند سمنان به هیچ عنوان نمی توان رویدادهای تخصصی برگزار کرد. در اینگونه استان ها شرکت کننده و غرفه ساز و حتی بازدیدکننده هیچ علاقه ای به حضور در رویداد های تخصصی ندارند.

عدم حمایت متولیان صنعت نمایشگاهی از فعالان این حوزه

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران در ادامه افزود: متاسفانه علی رغم تمام سختی ها و مشکلاتی که برای فعالان صنعت نمایشگاهی استان به وجود آمد هیچ حمایت و تسهیلاتی از سوی هیچ ارگانی ارائه نشد. از همین رو اواخر سال ۹۹ نیز ما مجددا به جهت تامین بخشی از ضررهای خود درخواست برگزاری رویداد آخر سال را ارائه کردیم که متاسفانه دوباره با پاسخ منفی مسئولان مواجه شدیم. بنابراین ما از اواخر سال ۹۸ تا کنون موفق به برگزاری یک رویداد نیز نشده ایم.

دربانیان در ادامه گفت: در این مدت تمام هزینه های جاری مانند حقوق کارکنان،‌ هزینه های آب و برق، تعمیر نگهداری و.. را نیز به سختی تامین کردیم. کارگران این مجموعه به صورت روز مزد و در روزهای برگزاری رویدادها مشغول به کار می شدند و از این طریق مخارج زندگی خود را تامین می کردند. اما لغو برگزاری رویدادها موجب شد که حتی این نیرو ها را نیز از دست بدهیم و آن ها نیز بخشی از محل تامین منابع مالی خود را از دست دادند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان سمنان همچنین افزود: سالن نمایشگاهی این استان امروزه به لانه پرندگان تبدیل شده است. ولی امیدواریم که شرایط تغییر کند و در آینده ای نزدیک شاهد برگزاری دوباره رویدادها در این سایت نمایشگاهی باشیم.

افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

دربانیان در بخش دیگری از صحبت های خود به افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به عقیده من در تمام استان های کشور نباید سایت نمایشگاهی داشته باشیم. برخی استان های بزرگ و مهم اقتصادی و صنعتی کشور مانند اصفهان، شیراز، تبریز و همچنین استان های مرزی کشور به وجود سایت نمایشگاهی احتیاج دارند. اما استان های کوچکی مانند سمنان و دیگر استان های کوچک و کم جمعیت نه تنها کسی تمایل برای شرکت در رویدادهای تخصصی ندارند بلکه فعالیت های نمایشگاهی در این استان توجیه اقتصادی نیز ندارد.

وی افزود: اگر در سال جاری نیز صدور مجوز های برگزاری رویدادها منوط به وضعیت شیوع ویروس کرونا باشد نمی توان افق روشنی را برای عرصه صنعت نمایشگاهی متصور بود. متاسفانه دولت هیچ شناختی از این صنعت ندارد و به همین دلیل حمایت خاصی نیز از این حوزه به عمل نیاورد و حتی فعالیت های نمایشگاهی را در لیست کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا لحاظ نکرد. شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران نیز به عنوان سایت مرکزی و دولتی تا کنون هیچ کمکی به سایت های شهرستانی نکرده و از وضعیت اسفناک این سایت ها هیچ خبری ندارد. متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا تمام سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای ساخت سایت ها و برگزاری رویدادها به هدر رفت و در این میان کسی پاسخگو نبود.

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران در پایان با اشاره به اینکه ما تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ را به سازمان صمت استان ارائه کرده ایم، گفت: همه ساله در اردیبهشت ماه ما دو رویداد را برگزار می کردیم اما امسال نیز به دلیل محدودیت های ایجاد شده تا کنون رویدادی برگزار نشده است. امیدی هم به برگزاری رویدادها تا حداقل ۶ ماه نخست سال وجود ندارد. مگر اینکه واکسیناسیون سرعت بگیرد که به واسطه آن شیوع کرونا مدیریت و کنترل شود تا بتوان دوباره شاهد برگزاری و رونق نمایشگاه ها بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها