|
کدخبر: 160739

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

یکی از شیوه های موثر در توسعه فعالیت های اقتصادی جهت ارتباط با تجار و تولیدکنندگان خارجی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی همچنین اعزام و پذیرش هیات های تجاری است که عمدتا با محوریت اتاق های بازرگانی، تشکل های اقتصادی و برخی سازمان های دولتی صورت می پذیرد.

نمایشگاه برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت های خاص، شاهد متوقف شدن چنین راهکارهایی بودیم که ضرورت بهره مندی از فضای مجازی و امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات را بیش از پیش نمایان می کند تا بتوان شاهد کاهش آسیب های ناشی از این معضل بود.

 مرتضی کوهنورد عضو کمیسیون ICT اتاق ایران در این خصوص گفت: پاندمی کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، باعث شده حضور میهمانان و بازدیدکنندگان در قالب نشست های تجاری و نمایشگاه های تخصصی از دست رفته یا بسیار کمرنگ شود. در سراسر جهان سال هاست که بهره مندی از نمایشگاه های مجازی به شیوه های مختلف هرچند محدود رایج است. هر چند در ایران نیز پیش از این شاهد تلاش های پراکنده ای برای برگزاری نمایشگاه مجازی بودیم اما اکنون نیازمند توجه جدی تری هستیم و باید این مدل پیاده سازی شود تا با گذر از محدودیت های زمانی و مکانی، به معرفی توانمندی های کشور پرداخته شود.

وی افزود: در این راستا فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به منظور بهبود فضای کسب وکار، حمایت از تولید ملی، توسعه صادرات و افزایش تاب آوری فعالان اقتصادی در مقابل بحران های موجود به ویژه شیوع بیماری کرونا با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی ایران، حمایت و نظارت اتاق بازرگانی تهران و تشکل های اقتصادی نخستین نمایشگاه مجازی ایران را برپا کرد.

عضو کمیسیون ICT اتاق ایران افزود: این نمایشگاه با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد و مرکز توسعه تجارت وزارت صمت، جهت معرفی توانمندی های تولیدی و صادراتی فعالان اقتصادی در بخش های مختلفی از جمله دانش بنیان، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، صنایع غذایی، نشر، رسانه، فرهنگ و هنر و خدمات از ۵ اسفند ماه ۹۹ شروع به فعالیت کرده است و فعالان اقتصادی می توانند با استفاده از این پلت فرم، با گستردگی بیش از پیش به معرفی کالا و خدمات خود به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بپردازند. این مهم بالاخص برای شرکت های کوچک فضای بسیار مناسبی جهت حضور در بازارهای جهانی و رشد و نمو آنها به شکل گسترده تری را با کاهش هزینه های متعلقه فراهم خواهد کرد.

فرصتی طلایی

وی افزود: خوشبختانه تشکل های اقتصادی همراهی خوبی را در این راستا شروع کردند و امید است با برنامه ریزی صورت گرفته از طریق وزارت امورخارجه، اتاق های مشترک بازرگانی، سفارتخانه های ایران در سایر کشورها، سفارتخانه های خارجی مقیم تهران و اتاق های بازرگانی سایر کشورها جهت اطلاع رسانی و دعوت از بازدیدکنندگان خارجی بازخورد مناسبی را شاهد باشیم و با استفاده از این فرصت طلایی بتوانیم نقاط قوت و توانمندی های کشور در بخش های مختلف را در سطح گسترده تری به جهانیان معرفی کنیم. همچنین در چنین شرایطی می توان با شناخت بهتری از نقاط ضعف احتمالی خود، در اصلاح و بهبود آن تلاش کرده تا آینده بهتری را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه را می توان نخستین و بزرگ ترین رویداد ملی و بین المللی مجازی در حوزه اقتصاد دانست و مقرر است در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ روزهای تجاری اختصاصی کشورهای چین، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه، روسیه و... برای برپایی سمینار معرفی فرصت های سرمایه گذاری و کسب وکار ایران همچنین انجام ملاقات های تجاری به صورت آنلاین اختصاص داده شود.

کوهنورد، افزود: با راه اندازی نمایشگاه مجازی، حلقه مفقوده تجارت در شرایط کنونی با کمک اتاق بازرگانی و نهادهای دولتی عملیاتی شد. امیدواریم بتوانیم با توسعه نمایشگاه مجازی ایران به سمتی حرکت کنیم که با برندهای معتبر و شرکت هایی که برای حفظ نام تجاری خود تلاش می کنند، نمایشگاه دائمی از محصولات و خدمات ایرانی در پلت فرمی آنلاین ایجاد شود تا هم برای صادرکنندگان و تجار و هم شرکای تجاری خارجی در بازارها به ویژه کشورهای منطقه دسترسی آسان به فعالان اقتصادی ایرانی فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز گفت: تاکنون برخی تشکل های اقتصادی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و اطلاع رسانی اولیه را انجام داده اند. انتظار می رود شبکه تشکل های اقتصادی، اتاق های استانی و اتاق های مشترک با قدرت و توانایی بیشتر برای معرفی اعضای خود در این پلت فرم اقدام کنند. اهمیت حضور شرکت ها در نمایشگاه مجازی ایران به حدی است که باید به یک الزام تبدیل شود. شرکت هایی که برای توسعه بازار استراتژی دارند جهت طراحی برنامه های خود برای بازارهای هدف، قطعا می توانند به این ابزار معرفی اعتقاد و اعتماد داشته باشند، در غیر این صورت سهم خود را از دست خواهند داد. با توجه به تجربیات سایر کشورها و انواع کسب وکارهایی که در محیط مجازی به موفقیت های بالایی دست پیدا کردند، استفاده از این ظرفیت برای روزهای کرونایی که سطح روابط بین فعالان اقتصادی به حداقل رسیده است، ضروری و راهگشا خواهد بود. طبیعی است در این مسیر، مانند هر کاری که برای اولین بار انجام می شود با اشکالاتی مواجه بشویم و نتایجی شایسته و مدنظرنگیریم. ولی قطعا این شروع یک حرکت رو به جلو خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر