|
کدخبر: 153912

نمایشگاهی ۳ ماهه برای عرضه کالاهای ایرانی

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید نمایشگاهی برای عرضه کالاهای ایرانی از پنجم اسفند تا پنجم خرداد سال آینده برگزار خواهد شد.

نمایشگاه نمایشگاهی ۳ ماهه برای عرضه کالاهای ایرانی

پس از شیوع ویروس کرونا، در کنار کسب و کارها، فعالیت‌های تولید و صادراتی که آسیبی جدی دیدند، یکی از اصلی ترین صنایعی که نتوانست کار خود را به شکل عادی ادامه دهد، صنعت نمایشگاهی کشور بود. هرچند این تجربه نیز مانند دیگر محدودیت‌های ناشی از کرونا، صرفا به ایران مربوط نبود و بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز تجاربی مشابه را به ثبت رساندند اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی که ایران در سال‌های گذشته پشت سرگذاشته، قطعا بهره بردن از ظرفیت نمایشگاه‌ها برای عرضه و معرفی کالاهای ایرانی اهمیت فراوانی دارد.

در حدود یک سال گذشته، ستاد مقابله با کرونا، تنها در مدتی بسیار کوتاه، اجازه برگزاری حضوری تعدادی از نمایشگاه‌ها را ارائه کرده که آنها نیز با دعوت از مراجعان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده‌اند. هرچند با آغاز واکسیناسیون کرونا، این امیدواری به وجود آمده که راه حلی برای برون رفت از شرایط فعلی پیدا شود اما به نظر می‌رسد، لااقل این ویروس تا چند ماه آینده نیز مهمان اقتصاد ایران خواهد بود و برای برگزاری نمایشگاه‌ باید راهکارهایی جدیدی را دنبال کرد که یکی از آنها، برگزاری نمایشگاه مجازی است.

محمدرضا طلایی – عضو اتاق بازرگانی تهران – درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری نمایشگاه مجازی در روزهای پیش‌رو، توضیح داد: نخستین نمایشگاه مجازی ایران از ۵ اسفند سال جاری تا ۵ خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد. مهمترین هدف برگزاری نمایشگاه مجازی ایران، فرهنگ‌سازی استفاده از ابزار فناورانه در کسب‌وکارهاست. از این رو به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، زمان برگزاری نمایشگاه مجازی ایران به سه ماه افزایش یافته است. مطمئنا پس از شروع به کار نمایشگاه مجازی ایران، شرکت‌های بیشتری برای حضور در این بستر علاقمند خواهند شد؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی جهان و ایران، شرکت‌های تولیدکننده، صادرکننده و حتی واردکننده به دنبال آن هستند که با کمترین هزینه محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. به همین دلیل یکی از مزایای نمایشگاه مجازی این است که هزینه تبلیغات و بازاریابی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

او با اشاره به مزایای نمایشگاه مجازی اظهار کرد: محدودیت‌های مکانی و زمانی نمایشگاه‌های فیزیکی، در نمایشگاه مجازی وجود ندارد. از سوی دیگر، بازار شرکت‌ها به‌واسطه این ابزار فناوری نوین توسعه پیدا می‌کند. علاوه بر این، به دلیل افزایش مدت زمان برگزاری نمایشگاه، شرکت‌های متقاضی حضور در بازار ایران یا علاقمند به همکاری با شرکت‌های ایرانی، مدت زمان بیشتری می‌توانند با شرکت‌های ایرانی آشنا و وارد تعامل شوند.

به گفته او، هزینه‌های حضور در نمایشگاه مجازی ایران با توجه به افزایش مدت زمان برگزاری، بسیار مقرون به صرفه است. در مجموع رویدادهایی که در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، کم‌هزینه‌ترین مسیر برای توسعه بازارها در دنیا است.

طلایی هم‌چنین با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در این حوزه، گفت: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در توسعه کسب‌وکارها از افزایش دهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با یادآوری اهمیت فضای مجازی در توسعه کسب‌وکارها اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و محتوای دیجیتال تولید می‌کنند تا بتوانند اطلاعات کسب‌وکار خود را به سرعت در اختیار جامعه مخاطبان قرار دهند. اما هنوز برای حضور در نمایشگاه‌های مجازی اطلاعات کافی ندارند. چراکه این رویداد، تجربه‌ای جدید در عرصه فضای مجازی کشور است.

او افزود: روزهای ابتدایی آغاز به کار شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، کسب‌وکارها چندان به اهمیت حضور در این شبکه‌ها پی نبرده بودند. اما امروز تقرببا همه شرکت‌ها از این فضا برای توسعه کار خود با کمترین هزینه و مدیریت بیشتر بهره می‌برند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر