|
کدخبر: 151036 سهیل فرزین

رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با گسترش نیوز:

سرقفلی برگزاری نمایشگاه ها متعلق به هیچ کس نیست

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: به دلیل ایجاد رقابت و حفظ کیفیت بالای برگزاری رویدادها، صدور مجوز ها را مشروط به داشتن برخی شرایط کرده ایم.

نمایشگاه سرقفلی برگزاری نمایشگاه ها متعلق به هیچ کس نیست

یکی از چالش هایی که همواره میان اتحادیه ها و شرکت های برگزار کننده نمایشگاهی وجود دارد، برگزاری رویدادهای تخصصی است. اتحادیه ها و تشکل ها بر این باورند که بنا به شناخت کاملی که از صنف خود دارند در برگزاری رویدادهای تخصصی حوزه خود موفق تر عمل خواهند کرد. از طرفی شرکت های برگزارکننده نمایشگاهی نیز بنا به تجربه و سابقه خود و با توجه به اینکه از طریق برگزاری رویدادها به امرار معاش می پردازند معتقدند که رویدادها باید توسط آنها برگزار شود.

از طرفی برخی از رویدادها هستند که توسط یک شرکت بنا نهاده می شوند و پس از چند سال برگزاری آن رویدادها به شرکت دیگری واگذار می شود. این موضوع نیز یکی از مسائلی است که چالش های متعددی را در صنعت نمایشگاهی به وجود آورده است.

اما سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاهی چه سیاستی را پیرامون موارد فوق الذکر در پیش گرفته است؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت این موارد را با وی در میان گذاشته که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

رییس سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: چالشی میان اتحادیه ها، اصناف و شرکت های برگزار کننده در برگزاری رویدادها وجود دارد. شرکت های برگزارکننده خود را محق در برگزاری رویدادها می دانند و از طرفی اتحادیه ها و تشکل ها نیز به واسطه تخصصی که در حوزه های مربوط به خود دارند بر این باورند که نمایشگاه های تخصصی باید توسط آن ها برگزار شود.

زادبوم (15)

زادبوم افزود: به نوعی می توان گفت استدلالی که مجریان نمایشگاهی در برابر اتحادیه ها و تشکل های صادراتی دارند را به صورت متقابل اتحادیه ها در برابر مجریان نمایشگاهی دارند. ازطرفی سازمان توسعه تجارت در تهران مسئولیت صدور مجوزهای برگزاری رویدادها را بر عهده دارد. حال اگر ما این مجوز را فقط برای یک شرکت صادر کنیم حالت سرقفلی به خود خواهد گرفت. بنابراین به دلیل ایجاد رقابت و حفظ کیفیت بالای برگزاری رویدادها، صدور مجوز ها را مشروط به داشتن برخی شرایط می کنیم. حال اگر شرکتی ولو با سابقه طولانی مدت نتواند این شرایط را مهیا کند از برگزاری آن رویداد در دوره بعد محروم خواهد شد. البته گفتنی است که سازمان توسعه تجارت اولویت اصلی برای برگزاری رویدادها را با شرکت یا صنفی می داند که سابقه طولایی در آن حوزه داشته باشد. از طرفی باید توجه داشت که اگر شرایط برگزاری رویدادها رقابتی نباشد اصولا صدور مجوزهای برگزاری بی معنا خواهد بود. بنابراین ضروری است که ما بتوانیم به منظور برقراری رقابت میان برگزارکنندگان، تعادلی را میان برگزارکنندگان و اتحادیه ها برقرار کنیم.

زادبوم همچنین افزود: سابق بر این ما مجوز برگزاری رویداد ها را برای سازمان ها و نهادهای دولتی صادر می کردیم ولی امروزه به هیچ عنوان مجوزی برای این نهاد ها  و سازمان ها صادر نمی شود.

اهمیت  رایزنان بازرگانی در تجارت خارجی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع رایزنان بازرگانی اشاره کرد و گفت: موضوع رایزنان بازرگانی از سال ۱۳۷۷ در ایران با ایجاد حدود ۳۰ پست در وزارت بازرگانی وقت مطرح شد. این ساختار از سال ۱۳۸۴ به سازمان توسعه تجارت منتقل و تا سال ۱۳۹۳ بنیان‌های خوبی در این زمینه گذاشته شد؛ به طوری که در این مدت توانستیم تعداد رایزنان را از کمتر از ۱۰ نفر به بیش از ۲۰ نفر برسانیم. حتی در سال ۹۳ به دلیل نیاز بیشتر تعداد پست های تعریف شده را به ۶۰ پست افزایش دادیم.

زادبوم افزود: اما بودجه‌های ما در سازمان‌های دولتی هر سال با درصد‌های خاصی اضافه می‌شوند و به همین دلیل با توجه به رشد نرخ ارز طی این سال‌ها، افزایش بودجه نتوانست همپای آن افزایش یابد و این در حالی بود که هزینه‌های رایزنان در خارج از کشور با نرخ ارز افزایش می‌یافت. بنابراین بیشترین شوک و مشکل وارد شده به این بخش، در خصوص بودجه بود و به همین دلیل ما با توجه به بودجه مشخص خود مجبور به کاهش تعداد رایزنان شدیم. البته خوشبختانه امسال سازمان برنامه و بودجه برای سال ۱۴۰۰ با ما همراهی مطلوبی داشته و سعی کرده‌ایم در سال آینده این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم.

استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: به نظر ما هم اعزام رایزن بارزگانی مطلوب و لازم است و هدف ما نیز بر همین است زیرا رایزنان بازرگانی مانند دیده‌بان جنگی عمل می‌کنند و نقش آنها قابل حذف نیست اما باید برای مشکلات موجود آن نیز فکری کرد. در حال حاضر همان رایزنان بازرگانی در سازمان توسعه تجارت حضور دارند و علاقه‌مندان می‌توانند فعلا از نظرات کارشناسی آنها در این حوزه استفاده کنند و امیدوارم از سال آینده با اصلاح بودجه روند اصلاحی نیز در این زمینه شکال بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها