|
کدخبر: 150127

دبیر ستاد زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری:

واکسن، اقتصاد بزرگی نه برای شرکت‌ها که برای دولت‌هاست

مصطفی قانعی گفت: با حمایت از تولید داخل و صرفه‌جویی یک ساله فقط در دو حوزه انسولین و داروهای مرتبط با خون، مشکل کشور برای همیشه حل خواهد شد.

نمایشگاه واکسن، اقتصاد بزرگی نه برای شرکت‌ها که برای دولت‌هاست

مصطفی قانعی؛ دبیر ستاد زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ضمن اشاره به اهمیت بیوتکنولوژی در اقتصاد کشور و دنیا از اطلاع ناکافی مسئولان به این موضوع اطلاع و توضیح داد: «ما بیوتکنولوژی را در نقشه جامع قرار داده‌ایم ولی درک آن برای مسئولان به نسبت نفت سخت است.تا وقتی حوزه بیوتک مساله اول و اصلی مسئولان نشود مشکلات ما حل نمی‌شود. نکته دوم این است ‌که باید به بلوغی برسیم که بتوانیم کار بزرگ انجام دهیم.»

او در ادامه با اشاره به ظرفیت ایران برای تولید غذای بیو از دریاها اضافه کرد: «امسال بودجه زیست فناوری را افزایش داده‌ایم ولی مساله این است که وقتی کشور در زمینه تولید غذا که اولین نیاز ماست به در حوزه بیو وابستگی داشته باشد و وارد کننده باشیم نمی‌توانیم از استقلال حرف بزنیم.»

به گفته مصطفی قانعی «واکسن اقتصاد بزرگی نه برای شرکت‌ها بلکه برای دولت‌هاست و موضوع پدافند غیرعامل و امنیت ملی است. دلیل تاخیر فعلی، تاخیر در پیش‌خرید واکسن است که باید مدیریت می‌شد ولی از طرفی کمبود منابع نیز داشتیم.»

دبیر ستاد زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری درباره اهمیت حوزه‌های نوآوری گفت: «متاسفانه باور نداریم که می‌توانیم با فن‌اوری مشکل واردات کشور را حل کنیم. با حمایت از تولید داخل و صرفه‌جویی یک ساله فقط در دو حوزه انسولین و داروهای مرتبط با خون، مشکل کشور برای همیشه حل خواهد شد.»

او در پایان صحبت خود عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی را در شرایط فعلی یک امیتاز بزرگ برای کشور و شرکت‌های تولیدی عنوان و اضافه کرد: «ما می‌توانیم زیست‌ فناوری را به دیپلماسی تبدیل کنیم.»

خبرنگار: پیمان صفردوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها