|
کدخبر: 125099

آموزش؛ حلقه مفقوده صنعت نمایشگاهی

حسنعلی موبدی- کارشناس صنعت نمایشگاهی

در هر حوزه ای‌ آموزش تنها راه تربیت نیروی انسانی متخصص است. این اصل ابزار مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات، محصولات و ابداع و نوآوری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه رشد سریع فناوری، تغییرات و تاثیرات عمیقی در مسائل اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته است اتخاذ روش‌های که هماهنگ‌کننده برنامه‌های آموزشی با توسعه فناوری و تحول و متضمن تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز آن باشد، اجتناب ناپذیر است.

۲موبدی

نقش و اهمیت ارتقاء آموزش بر کسی پوشیده نیست. بنابراین اگر این مقوله را به عنوان یکی از ارکان صنعت نمایشگاهی نیز در نظر بگیریم، به بیراهه نخواهد رفت. درچند سال اخیر به واسطه همت و تلاش خبرگان نمایشگاهی، این صنعت به عنوان یک رشته دانشگاهی قلمداد شد. مرکز آموزشی تخصصی صنعت نمایشگاهی نیز از چند سال قبل تاسیس و شروع بکار کرد. ولی اینها کافی نیست!

در این فضای آموزشی از دوره‌های تخصصی کوتاه مدت و آموزش مجازی اساتید خارجی هم نباید غافل شویم.  ارتقاء و راهبرد صنعت نمایشگاهی به آموزش مداوم گره خورده است. تربیت نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف این صنعت از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار بوده و باید در همه استان‌ها جدی گرفته شود.

نام دانشگاه راونزبرگ(Ravenzburg) آلمان بر کسی پوشیده نیست که به صورت تخصصی در دپارتمان نمایشگاهی به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازد و نمایندگی در کشورهای مختلف از جمله ایران دارد. اجرای دوره آموزش EMD طی چند مرحله توسط این دانشگاه در دهه اخیر در ایران یادآور خاطرات خوبی برای فعالان نمایشگاهی است. در فضای رکود فعلی باید بر توسعه امور دانشگاه‌های بین المللی مرتبط با صنعت نمایشگاهی در کشورمان تاکید بیشتری بشود.

در واقع نباید نقش و رویکرد نمایشگاه‌ها را صرفاً محدود به معرفی و نمایش کالا و خدمات کنیم. برای بسترسازی فرصت‌های جدید اقتصادی، بهتر است از تاثیر ارزشمند رویدادهای نمایشگاهی در حوزه اقتصاد و بازاریابی بین‌الملل بیشتر بهره گیریم. در چند سال اخیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی نمایشگاهی توسط بخش خصوصی قابل توجه بوده و باید بر آن تاکید بیشتری صورت بگیرد.

بد نیست اگر موضوعاتی مانند تبین و تدوین جایگاه صنعت نمایشگاهی، ارتباط رسانه و نمایشگاه، نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و... با آموزش گره بزنیم و حرکت به سمت برداشتن موانع و آسیب‌های صنعت را با آموزش‌های تخصصی نمایشگاهی و تربیت نیروهای متخصص و اثرگذار تسهیل نماییم و سایه سنگین تفکرات سنتی دولتی و بعضا غیر حرفه ایی را کمرنگ‌تر کنیم.

مدیران حرفه‌ای می‌دانند که توسعه علمی، زیربنای توسعه پایدار است. پس تمام سعی خود را در راستای ارتقای آموزش به کار می‌گیرند.

نویسنده: حسنعلی موبدی

ارسال نظر