|
کدخبر: 129577

شاه‌کلیدی به نام برند سازی در صنعت نمایشگاهی

حسنعلی موبدی- کارشناس صنعت نمایشگاهی

موضوع برندینگ از موارد جذاب و تکنیکی گسترش یک کسب و کار تلقی می‌شود و  در برخی موارد ارزش معنوی برند از ارزش دارایی و سرمایه مادی یک شرکت یا سازمان بیشتر است. برندینگ نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است و مدیریت این امر نیازمند حضور افرادی است که این مفهوم را در سازمان درک کرده و جولان تبلیغاتی را از مفهوم برندسازی متمایز می‌کند.

حسن-موبدی

برندسازی، آن چیزی است که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. در برخی موارد این تصویر ذهنی مخاطب با هدفی که شرکت یا فرد دنبال آن است، متفاوت بوده و بنابراین دائماً تصویر ذهنی مخاطب باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا متوجه شویم این فاصله چه میزان است.

 برندینگ در واقع تعریف و بیان یک داستان واقعی است که ما با بیان این داستان، به دنبال جلب نظر دیگران و در برخی موارد مسئولیت اجتماعی خود هستیم. با وجود شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاعاتی هیچ داده‌ای به همین سادگی حذف و یا تغییر نمی‌کند و همواره در دسترس عموم است.

اضلاع مثلث برند‌سازی شرکت ها، مدیران ارشد هر کسب و کار، ذینفعان و تاثیر تصمیمات اعضای سازمان است. هر چند ابزارهای این مسیر دشوار تبلیغات، روابط عمومی، رویدادها، خدمات مشتری و... است. ولی در عین حال نیاز به موارد و ابزار بیشتری همچون؛ بهره‌مندی از منشور اخلاقی و رفتاری، مهارت‌های استفاده از شبکه‌های ارتباطی، داشتن پایداری و ثبات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری می‌باشد تا این اضلاع را مستحکمتر نماید.

خلق ارزش افزوده مطلوب در ذهن مشتری و یا ذینفعان، داشتن تفکر برندینگ و محوریت برند؛ زمینه و مقدمه‌ای است برای تمام چیزهایی که مشتری در خصوص هویت تجاری ما شامل حس تجربه و تداعیات ذهنی باید بداند یا احساس کند. باید حواسمان باشد که برند با شعار و نمایش ایجاد نمی‌شود بلکه رفتار و کردار است که به آن هویت می‌بخشد.

صنعت نمایشگاهی یکی از بخش های صنعتی و تجاری در هر کشوری است که می‌تواند در مسیر برندسازی موفق باشد. در کشور ما البته این عرصه مسیر متفاوتی را طی‌ می‌کند. 

 به امید روزی که امکان ثبت برندهای نمایشگاهی(Trade Mark) مهیا شود انجمن‌های مرتبط نمایشگاهی نقش فعالی می‌توانند در این خصوص ایفا کنند. برندهای اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک، کوکاکولا، سامسونگ، والت دیزنی، تویوتا و مک دونالد جز با ارزش‌ترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۹ هستند که همگی انها بخشی از اعتبار خود را با اعتبار نمایشگاهی و حضور در رویدادهای تجاری به دست آوردند. 

در کشورمان شاید امکان رتبه‌بندی دقیق برند به مانند رتبه‌بندی جهانی که ذکر شد وجود ندارد ولی برند‌های معتبری به مانند کاله، دیجی کالا، اسنپ، پاکشوما، زرماکارون، مینو، پارس خزر و... وجود دارند که همگی آنها حضور مرتب و منظم نمایشگاهی دارند.

مشکل اینجاست که برندسازی در صنعت نمایشگاهی آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده است. فقدان یک مجموعه منسجم در صنعت نمایشگاهی ایران، فرصت‌های ایجاد شده را از بین برده است. به طور مثال اگر صنعت نمایشگاهی کشورمان هوشیاری و سرعت عمل بیشتری به خرج می‌داد پیشنهاد استاد شاهرخ مدرس را به عنوان ایده پرداز روز صنعت نمایشگاهی که جهانی شد را بنام برند ایران ثبت می‌نمود و امکان بهره‌برداری بیشتری و فرصتی مغتنم در این صنعت بود که متاسفانه در آن برهه بهره‌برداری نشد. ولی شاید هنوز هم دیر نباشد تا به آن به طور جدی بپردازیم.

امید که با هوشیاری خبرگان و پیشکسوتان صنعت نمایشگاهی، این مهم جهت رسیدن به برندینگ محقق شود.

نویسنده: حسنعلی موبدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها