|
کدخبر: 127578

نمایشگاه، محرک اصلی تولید ناخالص ملی

مهدی کریمی تفرشی - کارآفرین

نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد. نمایشگاه ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.

مهدی_کریمی_تفرشی

در ایران نمایشگاه بین المللی اگروفود با توجه به جایگاه کلیدی صنعت غذا در اقتصاد غیر نفتی کشور همواره یکی از مهمترین و قدرتمندترین نمایشگاه های داخلی و از بزرگترین نمایشگاه‌های خاورمیانه بوده است.

تقریباً از اواخر بهمن‌ماه صنعت نمایشگاهی دنیا متوقف شده و مشاغل مرتبط با این صنعت در حالت رکود به سر می‌برند. بیش از ۲۰۰ برگزارکننده حقوقی نمایشگاه‌ها و بیش از ۴۰ مرکز نمایشگاهی در سراسر کشور داریم که محرکه اصلی تقاضا در کشور و موتور محرک رونق تولید و چرخه اقتصادی هستند. بنابراین با توجه به جایگاه مهم این صنعت در جهش تولید و رونق هرچه بیشتر اقتصاد غیرنفتی و ایجاد اشتغال بویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور، حمایت از این صنعت اهمیت بسزایی دارد.

آنچه مسلم است برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شرایطی که اقتصاد کشور از یک سو با محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا و از سوی دیگر با تحریم‌های آمریکا مواجه است، به جهت حفظ اشتغال و ایجاد پویایی در تولید و عرضه و تقاضا در کشور حفظ اشتغال یک ضرورت است.

سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی در بحث نمایشگاه‌ها می‌بایست دغدغه‌های مجریان و برگزار کنندگان نمایشگاهی را ارزیابی و به گوش دولت و مسئولین رسانده و حداقل تا زمانی که رکود ناشی از شیوع کرونا به این صنعت آسیب رسانده حمایت‌های لازم را برای سرپا نگه داشتن این صنعت جلب نماید.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره سرمایه در گردش به مجریان و برنامه‌ریزی جهت حمایت از توسعه و تجهیز مراکز نمایشگاهی با همکاری صندوق ضمانت صادرات و کمک بانک‌ها بویژه بانک توسعه صادرات و تمامی دستگاههای ذیربط باید از اولویت‌های برنامه‌های سازمان توسعه تجارت باشد.

این روزها باید زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها را به شکلی که به سلامت جامعه لطمه وارد نشود، آماده کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این صنعت رو سر پا نگه داریم. اگر یک بانک اطلاعاتی جامع و دقیق تدوین شود و فقط از مخاطبان اصلی نمایشگاه‌ها برای بازدید دعوت بعمل آید می‌توان ضمن اینکه نمایشگاه‌ها را تخصصی‌تر و بر مبنای استانداردهای روز دنیا برگزار کرد از تجمع گسترده در شرایط بحران کرونا جلوگیری و به حفظ سلامت جامعه در عین برگزاری نمایشگاه‌ها نیز کمک کرد.

ضمن اینکه حمایت بخش خصوصی از این صنعت هم بسیار می‌تواند راهگشا باشد و باید فضا برای حضور هر چه پر رنگ‌تر بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و امور اجرایی در کنار سیاست گذاری دولت فراهم شود.

رسالت اصحاب رسانه در شرایط فعلی برای انعکاس هر چه قدرتمندتر دستاوردهای نمایشگاه‌ها بسیار سنگین‌تر از همیشه است و نباید فراموش شود که رسانه‌ها بازوی توانمند نمایشگاه‌ها همواره بوده و هستند و در شرایط رکود می‌توانند به حفظ و رونق هر چه بیشتر این صنعت کمک کنند

نویسنده: مهدی کریمی تفرشی
منبع: روزنامه آسیا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها