|
کدخبر: 114970 سهیل فرزین

بازرس انجمن غرفه سازان در گفت و گوی اختصاصی با گسترش نیوز مطرح کرد:

صنعت بدون تبعیض؛ مهم‌ترین مطالبه نمایشگاهی

هومن مشایخی با اشاره به برخورد غیر منصفانه با صنعت نمایشگاهی، نسبت به آینده مبهم نمایشگاه هشدار داد.

نمایشگاه صنعت بدون تبعیض؛ مهم‌ترین مطالبه نمایشگاهی

رکود اقتصادی کشور از سویی و بی‌توجهی دولت و مسئولان امر نسبت به اهمیت صنعت نمایشگاهی در این روزها دست به‌دست یک دیگر داده تا شرایط را برای ادامه بقای این صنعت روز به روز سخت تر کند.

فعالان صنعت نمایشگاهی که با شیوع ویروس کرونا حدود ۶ ماه است که فعالیت خود را تقریبا به صفر رسانده‌اند همچنان در انتظار حمایت‌های دولت از این صنعت هستند اما تا کنون این غوره به حلوا تبدیل نشده و انتظار به پایان نرسیده است.

اما تبعات این بی‌توجهی و غفلت نسبت به یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه صادرات که همان نمایشگاه‌ها هستند چه خواهد بود؟ چه آینده‌ای در انتظار صنعت نمایشگاهی و فعالان این حوزه است؟

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفت‌وگویی را با هومن مشایخی، بازرس انجمن صنفی غرفه سازان تهران و یکی از ایده پردازان جوان صنعت نمایشگاهی در کشور ترتیب داده است. صنف بزرگ غرفه سازان به عنوان پر جمعیت‌ترین تشکل نمایشگاهی در کشور این روز‌ها با ضرر و زیان‌های متعددی روبه‌رو است. با گسترش نیوز همراه باشید:

مهمترین دغدغه فعالان صنعت نمایشگاهی

هومن مشایخی در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه در شرایط کنونی بقای صنفی مهم‌ترین دغدغه فعالان صنعت نمایشگاهی است، تصریح کرد:  هر مجموعه غرفه ساز در طول یک ماه هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شود. اکنون حدود ۶ ماه است که  همه درآمدها به صفر رسیده است. بنابراین هر مجموعه نمایشگاهی اگر نتواند این هزینه را تامین کند ناچار به تعطیل کردن شرکت خود خواهد شد. در همین راستا بیشترین دغدغه از دیدگاه من بقای شغلی است. باید نسبت به این موضوع مطالعات و بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد.

هومن-مشایخی

این کارشناس حوزه غرفه سازی ادامه داد: پس از گذشت ۱۵۰ روز از زمانی که تمام سایت‌های نمایشگاهی کشور به حالت تعطیلی درآمدند در کل استان‌ها شاهد برگزاری تعدادی رویداد تخصصی بودیم که البته همه آنها با انتقادات مختلفی روبرو بوده است. اگر بخواهیم مهم‌ترین مطالبات فعالان حوزه نمایشگاه ها را مورد بررسی قرار دهیم آمارها نشان خواهد داد که برگزاری نمایشگاه‌ها مهم‌ترین مطالبه این فعالان در شرایط کنونی است.

 وی افزود: عدم برگزاری نمایشگاه‌ها موجب شده که نه تنها غرفه‌سازی تحت تاثیر قرار بگیرد بلکه تمام مشاغل جانبی که پیمانکاران زیادی در آنها مشغول هستند به سمت مشاغل دیگر سوق داده شوند. در نتیجه این امر در آینده‌ای نزدیک نمایشگاه‌ها با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو خواهند شد. چرا که فعالان صنعت غرفه‌سازی وقتی وارد شغل دیگری می‌شوند که استرس و هیجانات به مراتب کمتری نسبت به غرفه‌سازی دارد عملاً تخصصی که در طول سالیان متوالی حفظ کرده‌اند از صنعت نمایشگاهی خارج خواهد کرد.

بازرس انجمن غرفه سازان در ادامه گفت: دولت باید اجازه دهد که این صنعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهد و نهایتاً وزارت بهداشت نیز در سطح نمایشگاه‌ها نمایندگانی داشته باشد تا این موضوع را بررسی و رسیدگی کنند. ظاهرا دولت وجود صنعت نمایشگاهی را به نوعی غیر ضروری می‌داند این صنعت مورد ظلم واقع شده است، اگر بتوان پروتکل‌های بهداشتی را در برگزاری نمایشگاه‌ها رعایت کرد چه ایرادی دارد که نمایشگاه‌ها با وجود افراد متخصص و بازدید کنندگان محدود برگزار شوند؟

ستاد کرونا؛ یک سر و هزار سودا

مشایخی در ادامه با اشاره به اینکه رفتار ستاد مقابله با کرونا در قبال فعالیت بازار و ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌ها رفتار تبعیض‌آمیز است، گفت: صنعت نمایشگاهی صنعتی است که چون صدایش به جایی نرسیده مورد ظلم واقع شده است. اگر همین شرایط ادامه داشته باشد متاسفانه آینده خوبی در انتظار صنعت نمایشگاهی نیست و چشم‌انداز زیبایی مقابلمان نخواهیم داشت. متاسفانه شرکت‌های مشارکت کننده مجبور به بازاریابی و بازارسازی هستند و هزینه‌هایی که برای نمایشگاه‌ها کنار گذاشته‌اند را وارد بخش‌های دیگر می‌کنند و این روند موجب می‌شود که نه تنها ما امسال نمایشگاه‌های پر رونقی نداشته باشیم بلکه شرکت‌ها به این تصمیم فکر خواهند کرد که ما اصلاً چرا باید در نمایشگاه‌ها شرکت کنیم؟

مشایخی در ادامه گفت: حتی اگر تمام مسائل و مشکلات مربوط به صنعت نمایشگاهی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده هم در سال آینده حل شود، ما همچنان نمایشگاه‌های کم رونقی را در سال آتی شاهد خواهیم بود.

غفلت کامل دولت نسبت به صنعت نمایشگاهی

بازرس انجمن صنفی غرفه سازان تهران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی صنعت توانایی است، بیان کرد: این صنعت توانا اگر ببیند که راه درآمدزایی از یک سو بسته شده است در مقایسه با دیگر اصناف با سهولت بیشتری به سمت مشاغل دیگر تغییر مسیر خواهد داد. این تغییر مسیر موجب می‌شود که هم نیروی متخصص نمایشگاهی کمتر شود و هم در سال‌های آینده برگزاری نمایشگاه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. شاید اگر نمایشگاه رسانه‌های اجتماعی قوی داشت و واقعا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شد تا این میزان مورد غفلت قرار نمی‌گرفت.

 مشایخی در پایان گفت: درحال‌حاضر کمتر کسی بر مشکلات و دغدغه‌های فعالان این صنعت توجه می‌کند؛ اگر دغدغه فعالان این صنعت در روزنامه‌های پر تیراژ و رسانه‌های پرمخاطب بازتاب داده می‌شد و حجم بیکاری و ضرری که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بر این صنعت وارد شد به درستی منعکس می‌شد شاید این موضوع برای دولت نیز بیشتر نمود پیدا می‌کرد و دولت بیشتر در جریان قضایا، اتفاقات و مشکلات این صنعت قرار می‌گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها