|
کدخبر: 100693 سهیل فرزین

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

غرفه سازان؛ بازنده بزرگ کرونا

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی با اشاره به اینکه شرکت های غرفه ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالین صنعت نمایشگاهی دارند این بخش از فعالین صنعت نمایشگاهی را زیان دیده ترین بخش این صنعت از شیوع ویروس کرونا قلمداد کرد.

نمایشگاه غرفه سازان؛ بازنده بزرگ کرونا

در این روزها که شیوع ویروس کرونا با همکاری مردم و تدابیر مسئولین تا حدود زیادی کنترل شده است، فعالیت های اقتصادی نیز تا حدود زیادی به روال سابق خود بازگشته و بازار و دیگر اصناف نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول به فعالیت هستند.

در حال حاضر صنعت نمایشگاهی جزو معدود بخش هایی است که همچنان از ادامه فعالیت آن جلوگیری بعمل آمده است.

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

جلالی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ایران به غیر از موضوع کرونا با موضوع تحریم ها نیز درگیر بوده است، بیان کرد: مشکلات اقتصادی زیادی از این منظر گریبان گیر اقتصاد کشور است و همین امر باعث شده که حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ها کمرنگ شود و قاعدتاحضور داخلی ها با توجه به عدم حضور آنها و تامین بازاری که توسط آنها صورت می گرفت میبایست که چشمگیرتر می بود.

عبدالکریم-جلالی

وی در ادامه افزود: با این فرمول امیدوار بودم که در سال ۹۹ نمایشگاه ها به درصد اندکی نسبت به سال ۹۸ رونق گذشته خود را داشته باشند؛ اما شروع ویروس کرونا موجب شد که شرکت‌های تولیدی دچار یک موضوع و بحران جدید شوند.

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر حدود سه ماه است که بازار هیچگونه فعالیتی ندارد و اقتصاد ما نیز متوقف شده است؛ بعضی از شرکت‌های تولیدی نیز در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و برخی نیز به دلیل هزینه‌های بالایی که وجود دارد از نظر حفظ نیروی انسانی با مشکل روبرو شده اند.

جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی به نظر می‌رسد برای نمایشگاه ها جایگزین دیگری وجود ندارد به همین دلیل من امیدوارم که با آرام شدن فضا و رفع این ویروس منحوس انشالله نمایشگاه‌ها با قدرت بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد.

متضرر شدن فعالان صنعت نمایشگاهی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تاثیر شیوع ویروس کرونا در استقبال مخاطبان از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: صاحبان سایت، برگزار کنندگان و غرفه سازان در این برهه از زمان متضرر هستند و با این تاخیر چند ماهه که در روند برگزاری نمایشگاه ها اتفاق افتاده قطعاً تاثیر منفی برای تمام فعالین صنعت نمایشگاهی خواهد گذاشت.

جلالی در ادامه بیان کرد: به عقیده من از آنجا که شرکت های غرفه ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالین صنعت نمایشگاهی دارند لذا بیشترین ضرر نیز متوجه آنها خواهد بود؛ برگزارکنندگان نیز باید ریسک عجیبی بکنند و با توجه به شرایط برگزاری نمایشگاه ها بسیاری از هزینه ها را قبل از شروع نمایشگاه ها انجام بدهند و از آنجا که مشخص نیست که روند کار چگونه خواهد بود لذا زیان حاصله برای این شرکت‌ها نیز کم نخواهد بود.

جلالی در ادامه گفت: در حال حاضر تنها اقدامی که فعالان صنعت نمایشگاهی باید به صورت جدی به آن توجه کنند این است که اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی و آسیب‌های دیده شده در این صنعت را به سمع و نظر صاحبان قدرت برسانند.

وی در ادامه افزود: بخش حاکمیتی و تصمیم‌گیران دولتی باید کمک کنند که بخشی از فشار اقتصادی ناشی از این بحران از دوش صاحبان صنعت برداشته شود.

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه به عقیده من حضور مخاطبان در نمایشگاه ها نسبت به سنوات گذشته کمرنگ خواهد شد، بیان کرد: مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها می توانند موارد بهداشتی را برای خود آماده و مهیا کنند اما از آنجایی که بازدیدکنندگان نمی دانند که وارد چه فضایی خواهند شد لذا درصدی از مخاطبین به همین علت از دست خواهد رفت.

روز جهانی نمایشگاه ها 

وی در ادامه به روز جهانی نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امسال در شرایطی روز جهانی نمایشگاه‌ها را در پیش رو داریم که با پدیده ای بی‌سابقه مواجه هستیم؛ لذا باید صنعت نمایشگاهی را یک فعالیت گروهی ببینیم و همه با هم هر آنچه را که می دانیم در جهت خروج از این بحران به اشتراک بگذاریم.

جلالی در پایان اظهار داشت: من روز جهانی نمایشگاه‌ها را روز حرکت جمعی و گروهی در این صنعت قلمداد می‌کنم.

 

ارسال نظر