|
کدخبر: 96570

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران :

وضعیت بازار نفت ایران بعد از پایان کرونا چه می‌شود؟

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران، گفت: دولت توانسته است که از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد و با تنوع بخشی به منابع صادراتی، کشور خواهد توانست درآمد جایگزین نفت ایجاد کند.

گسترش نیوز: ایران کشوری است که از ذخایر عظیم نفتی برخوردار است و به همین دلیل سال‌ها است که اقتصاد کشور با درآمد نفتی گره خورده است و چند سالی است که دولت قصد رهایی از این موضوع دارد. در این خصوص با استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

moradi.jpg

"حسن مرادی" در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه بازار نفت ایران در آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟ اظهار داشت: بازار نفت ایران و جهان متأثر از بیماری کرونا است و کاهش قیمت فعلی نفت بخاطر این بیماری است. کشورهای اروپایی و آمریکا به شدت درگیر این وضعیت هستند و دنیای صنعتی‌ای که مصرف کننده نفت ایران هستند وضعیت مناسبی ندارند. وی افزود: خوشبختانه، مشتریان نفت ایران مانند کشورهای چین، ژاپن و آسیای غربی وضعیت بهتری دارند بنابراین جای امید است که با رهایی از بیماری کرونا و شروع فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرق آسیا و حتی در غرب آسیا شرایط فروش نفت ایران بهبود پیدا کند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما تحریم است ولی با کشورهای آسیای شرقی و غربی یک سری تعاملات داریم و با رهایی از بیماری کرونا و بهبود شرایط بهداشتی جهان، خواهیم توانست نفت خود را به آن‌ها از طریق یک سری واسطه‌ها به فروش برسانیم.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه کاهش قیمت جهانی نفت تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: قیمت نفت، بستگی به تداوم بیماری کرونا دارد ولی به نظر می‌رسد ما در یک پیک بین‌المللی قرار گرفته‌ایم و داریم از این پیک پایین میاییم؛ بنابراین امیدوارم که قیمت نفت بیشتر از این سقوط نکند و بهای طلای سیاه در مسیر رشد قرار بگیرد. مرادی افزود: با پشت سرگذاشتن بیماری کرونا، وضعیت حمل‌ونقل هوایی و دیگر راه‌های ارتباطی با کشورهای جهان بهبود خواهد یافت و این موضوع، می‌تواند در افزایش قیمت نفت موثر باشد. البته تا زمانی که بیماری کرونا وجود داشته باشد حالت کمون یا خمیدگی قیمت نفت ادامه دارد.

قیمت نفت و مسکن رابطه معناداری با هم ندارند استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه آیا کاهش قیمت نفت می‌تواند بر روی افزایش قیمت مسکن تأثیر بگذارد؟ گفت: بین قیمت نفت و قیمت مسکن رابطه معناداری وجود ندارد و تنها رابطه‌ای که می‌تواند قیمت نفت بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد این است که سرمایه‌هایی که قبلا در صنعت و تولید کشور در گردش بوده‌اند با کاهش قیمت نفت این سرمایه‌ها به سمت مسکن سرازیر شود و این موضوع تا حدودی می‌تواند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد. مرادی افزود: رابطه بین قیمت نفت و مسکن، رابطه‌ای فاصله‌دار است و کاهش قیمت نفت نمی‌تواند تأثیر چندانی بر افزایش قیمت مسکن داشته باشد. وی تصریح کرد: کاهش بهره بانکی بیشتر از کاهش قیمت نفت می‌تواند بر افزایش قیمت مسکن تأثیر بگذارد. با کاهش بهره بانکی، بخشی از سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت مسکن سرازیر می‌شود و می‌تواند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد.

صادرات محصولات کشاورزی راهی برای جبران درآمد نفتی

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه تحریم‌ها و کاهش فروش نفت چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد؟ اظهار داشت: خوشبختانه، دولت توانست که بودجه را از نفت جدا کند و اگر قرار است در اقتصاد کشور مشکلی بوجود بیاید در بودجه عمرانی کشور، خودش را بروز خواهد داد و در بودجه جاری کشور مشکلی ایجاد نخواهد کرد. مرادی افزود: با توجه به اینکه در سال آبی جاری، میزان بارش‌ها در کشور گسترده بوده است؛ در نتیجه محصولات کشاورزی، رشد عجیبی پیدا کرده‌اند. بنابراین، امیدواریم در سال‌جاری شاهد صادرات محصولات کشاورزی باشیم که این صادرات خواهند توانست کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را برای کشور جبران کنند.

بورس یک مکانیزم شفاف است

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه آیا تشویق دولت برای روی آوردن مردم به سرمایه‌گذاری در بورس بخاطر جبران درآمدهای نفتی کشور است؟ اظهار داشت: روی آوردن مردم به بازار سرمایه می‌تواند کشور را در جبران کمبود درآمدهای نفتی کمک کند. مرادی افزود: بورس در حقیت یک مکانیزم شفاف است و می‌تواند کمک کند که فعالیت‌ها به وضع بهینه سابق خود برگردند و فعالیت بورس شفاف‌تر از بقیه حوزه‌ها است. وی تصریح کرد: کشور در گذشته، در اصل ۴۴ و واگذاری بی‌رویه شرکت‌ها به افراد ناباب و مدیران ناکارآمد مشکل داشت و آن‌ها صرفأ پول را از بانک می‌گرفتند و از طریق بانک خرید می‌کردند. بعد شرکت را با وام‌های بزرگ رها می‌کردند و کارگران را از کار بیکار می‌کردند و این موضوع به عدم شفافیت و بحران صنعتی کشور منجر می‌شد. این استاد دانشگاه، بیان کرد: درحال‌حاضر اگر این شرکت‌ها وارد بورس شوند؛ شرکت‌های بورسی، با مدیریت سهام‌دارهای خود تلاش خواهند کرد که شرایط بهتری را بوجود بیاورند و در نتیجه، حاشیه سود را بالا ببرند.

دولت به عدم وابستگی به اقتصاد نفتی عمل کرده است

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه کشور تا چه حد توانسته است که از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد، گفت: عزم دولت این بوده که از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد و در بودجه سال‌جاری هم نشان داد که به شعار عدم وابستگی به اقتصاد نفتی عمل کرده است. مرادی افزود: با تنوع بخشی به منابع صادراتی، مانند صادرات صنایع دستی ، خشکبار، میوه‌جات، تره بار و ... که البته تجارت آن‌ها حجمی است و سوددهی بالایی برای کشور به دنبال ندارند. وی در پایان، گفت: بنابراین بایستی به دنبال صادرات کالاهایی با سودهی بالا مانند کیت‌های تشخیص کرونا، دارو و ابزار پزشکی باشیم و امید است کشور بتواند در این حوزه به رشد برسد تا بتواند جایگزین درآمد نفتی ایجاد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها