|
کدخبر: 74161

وزیر نیرو: ۱۰ هزار و ۳۰۰ روستا دارای شبکه آب سالم هستند

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید، ۱۰ هزار و ۳۰۰ روستا به شبکه آب سالم متصل شده و به تبع آن، ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور از آب سالم برخوردار شده‌اند که تا پایان فعالیت دولت فعلی، این تعداد به ۱۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

گسترش نیوز: رضا اردکانیان، پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبرسانی در شهرستان داراب از توابع استان فارس افزود: آبرسانی به روستاها از اولویت‌های دولت است و اقداماتی که در دولت تدبیر و امید در حوزه تامین آب و انرژی به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار انجام شده، معطوف به تحول بوده است.

وی، اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته، شاهد تحول بنیادین در زمینه تامین آب، برق و توسعه شبکه‌های فاضلاب برای رفاه و آسایش آحاد جامعه بودیم اما این تلاش‌ها در شرایطی انجام شده که کشورمان با تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی دشمنان نیز مواجه بوده است.

اردکانیان اظهار داشت: تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب در سال ۵۷ کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود، اما ظرف این سال‌ها ۲۲۶ تصفیه خانه در کشور راه اندازی شده و اکنون هفته‌ای نیست که یک تصفیه خانه آب یا فاضلاب در ایران افتتاح نشود.

وزیر نیرو ادامه داد: در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۳۰ تصفیه خانه در کشور افتتاح شده و تصفیه خانه آب شهرستان داراب که امروز (هفتم آذر) افتتاح می‌شود، یکصد و چهل و نهمین تصفیه خانه است که در این دولت به بهره برداری می‌رسد.

اردکانیان، همچنین در مورد یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: این طرح که به تصویب هیات وزیران رسیده، نقش اساسی در ارائه خدمات بهتر به ویژه در روستاها و مناطق محروم خواهد داشت و بر اساس آن یک شرکت واحد آب و فاضلاب در استان‌ها به ارائه خدمات می‌پردازد.

به گفته وی، با ایجاد این شرکت‌ها، چتر خدمات شرکت‌های آبفا گسترش می‌یابد و اجرای طرح‌های توسعه نیز شتاب بیشتری می‌گیرد.

وزیر نیرو در باره اجرای پویش "الف ب ایران" بیان کرد: از ۲۲۷ پروژه وعده داده شده در قالب این پویش، ۶۱ طرح تا پایان سال ۹۸ افتتاح می‌شود.

اردکانیان همچنین با اشاره به اجرای ۱۷۹ طرح سدسازی در کشور، گفت: از این تعداد، امسال ۱۰ طرح با اولویت تامین آب آشامیدنی و سایر اهداف کشاورزی، صنعت و یا کنترل سیلاب بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته تلاش شده در شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند تا پایان دولت دوازدهم این مشکل به صفر برسد و بی شک این موضوع نیازمند تامین منابع مالی است اما می‌کوشیم تا منابع مورد نیاز آن را فراهم کنیم.

اردکانیان بیان کرد: وزارت نیرو مصمم است، الگوی صحیح مصرف آب را به عنوان یک عادت اخلاقی خوب در جامعه نهادینه‌سازی کند و در این میان نقش رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی، آب را یک موضوع بین بخشی دانست و گفت: اهمیت این مساله در حدی است که می‌توان از مقوله مدیریت منابع آب دولت‌ها به سطح توسعه‌یافتگی آنها پی برد و بدون تردید، مدیریت آب از جنبه‌های مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و مهم‌تر از همه فرهنگی و تاریخی برخوردار است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در شرایط تحریم و در زمانی که در مضیقه منابع مالی قرار داریم، باید بر موضوع مدیریت جهادی برای پیشبرد همه طرح‌های اقتصادی و عمرانی تاکید شود.

او گفت: همانگونه که ما خواستار جنگ نبودیم و ۸ سال جنگ بر ما تحمیل شد و از خاکستر آتش جنگ به خود اتکایی رسیدیم، اکنون نیز با تاکید بر توان داخلی و دانش بومی باید از تحریم های تحمیلی رشد و شکوفایی و توسعه اقتصادی حاصل کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: عبور از تحریم و رسیدن به شکوفایی اقتصادی، نیازمند وحدت، همدلی و حرکت بر مبنای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همچنین بازگویی داشته‌هایمان است زیرا این امر باعث افزایش تاب آوری جامعه می‌شود و نباید اجازه دهیم دشمن با انگشت گذاشتن بر مشکلات، ظرفیت بلند ملت در توسعه و تاب‌آوری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: پایداری و تاب‌آوری جامعه بیش از هرچیز وابسته به پایبندی به اخلاقیات است و هرچه جامعه اخلاقی‌تر باشد، تاب‌آورتر خواهد بود.

وزیر نیرو همچنین در مورد طرح‌های آبرسانی به شهرستان‌های داراب و زرین دشت گفت: برای این طرح‌ها اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و خواهد شد و ۱۴۰ هزار نفر از جمعیت این ۲ شهرستان از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند. اردکانیان، ضمن تاکید بر استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفتن آن در شبکه‌های داخلی اظهار داشت: ضروری است، شرکت‌های آبفا شهری، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در این زمینه با برنامه‌ریزی و کار جهادی، جلوی هدر رفتن مقادیر قابل توجه آب در شبکه داخلی را بگیرند و شبکه‌های توزیع نیز ترمیم شود و توسعه یابد.

مشخصات طرح آبرسانی به شهر داراب

در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهر داراب که از محل سد رودبال صورت گرفته، اعلام شد: این طرح شامل اجرای ۲۴ کیلومتر خطوط انتقال، احداث یک واحد تصفیه خانه به همراه احداث یک واحد تقویت فشار با اجرای چهار کیلومتر رینگ باقی مانده آبرسانی است.

این طرح یکی از پروژه‌های اولویت دار استان فارس بوده که برای اجرای آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین در سفر امروز (هفتم آذر ۹۸) وزیر نیرو به استان فارس، طرح آبرسانی به شهرستان زرین‌دشت کلنگ زنی شد، این طرح نیز با اجرای ۴۱ کیلومتر خطوط انتقال، احداث یک باب مخزن پنج هزار متر مکعبی و با ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز خواهد شد.

با احتساب فعالیت‌های عمرانی که از تیرماه ۹۸ تا کنون برای این طرح انجام شده، پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار این طرح تا پایان سال ۹۸ و زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد، بنابراین دور از انتظار نیست که حداکثر تا چهار ماه آینده آب سد رودبال به زرین دشت برسد.

سد مخزنی رودبال به ارتفاع ۵۱ متر از نوع خاکی با هسته رسی در شرق استان فارس قرار دارد و با ۸۲ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری، حجم مخزن بخشی از آب آشامیدنی شهرستان‌های داراب، زرین دشت، فسا و استهبان را تامین می کند، میزان آب ذخیره شده در این سد هم اکنون حدود ۶۱ میلیون متر مکعب است.

این سد که در کیلومتر ۱۹ جاده داراب - استهبان جنب روستای پل شکسته و در فاصله ۲۵۳ کیلومتری شهرستان شیراز واقع شده، آب کشاورزی حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت مرکزی داراب را تامین می‌کند.

یکی دیگر از اهداف احداث سد مخزنی رودبال، تامین آب صنعتی مجتمع پتروشیمی در حال احداث داراب، فسا و استهبان است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری و شهرستان زرین دشت به مرکزیت حاجی‌آباد در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده‌اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر