|
کدخبر: 288441

در سومین کنفرانس تخصصی و نخستین کنفرانس اکتشاف استیل پرایس؛

ذخایر معدنی ایران ارزشی معادل ۷۷۰ میلیارد دلار دارد

ذخایر معدنی ایران ارزشی معادل ۷۷۰ میلیارد دلار دارد: قابلیتهای معدنی کشور بسیار است، ما دارای حدود ۷۰ نوع ماده معدنی با ۵۷ میلیارد تن ذخیره قطعی هستیم. ایران دارای ۷ درصد دخایر معدنی جهان است در حالیکه حدود ۱ درصد خشکی های جهان و ۱ درصد از جمعیت جهان را داراست.

ایران در بین ۱۵ کشور دارای ذخایر غنی مواد معدنی است.

سهم درآمد معدنی از GDP کشور کمتر از یک درصد است.براساس سند چشم‌انداز بیست ساله باید سهم معدن حداقل به ۵ درصد GDP برسد.

دارایی های معدنی کانادا در خارج از کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۸۸.۰ میلیارد دلار بوده است.

برای بهبود وضعیت اکتشافی کشور نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری برای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خود در زمینه‌های راهبردی(از قبیل ضوابط و مقررات ثبت محدوده‌های معدنی، بررسی تبعات حاصل از بخشنامه‌های دولتی و ...) باید از مراکز علمی که تجربه و دانش لازم را دارند استفاده نمایند و حتی المقدور از تصمیم‌گیری‌های سریع و کوتاه مدت و بدون مطالعه اجتناب شود.

برنامه اکتشافی کشور در چهارچوب فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در سه فاز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تدوین شود. این برنامه همانطور که در دیگر کشورها هم انجام می‌شود با کمک مراکز علمی و با مشاورین با تجربه تدوین شود (معمولا نیروهای ستادی شاغل در نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری نقش هماهنگی را بر عهده دارند و نمی‌توان از آنها انتظار تدوین این برنامه‌ها را داشت).

برنامه باید واقع‌بینانه و منطبق بر شرایط طبیعی‌، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و به ایران باشد و رونوشتی از مدل‌های دیگر کشورها که شرایط متفاوتی دارید نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. نقش نهادهای حاکمیتی از قبیل سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و شرکت دولتی، شرکت‌های خصوصی و دیگر سازمانها و نهادهای مربوطه مشخص شده باشد.

سیاستهای تشویقی کانادا برای توسعه فعالیتهای اکتشافی شامل mineral exploration tax credit. Regulation, public geoscience, land access and land use است.

در کشورهای معدنی موفق از قبیل استرالیا و‌ کاناد، سازمانها و پهادهای علمی- معدنی وجود دارند که تمرکز فعالیت انها بر شناسایی روشهای نواورانه در جهان و‌توسعه کاربرد این روشهاست.

برای به روزرسانی فناوریهای سخت افزاری لازم برای اجرای پروژه‌های اکتشافی برنامه ریزی شود.

در روشهای اجرایی فعالیتهای اکتشافی از طریق جایگزین نمودن پلنهای اجرایی جدید بازنگری شود.

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها