|
کدخبر: 280571

بررسی «صمت» از عملکرد شرکت پویاانرژی

دولـت موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را رفع کند

بخش خصوصی با تغییر نگاه و استراتژی‌های خود ورود به حوزه‌های تخصصی را آغاز کرده است که می‌تواند سرعت توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی را افزایش دهد.

معدن دولـت موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را رفع کند

 در این بین، شرکت پویا انرژی می‌تواند در حوزه تامین برق مانند یک ناجی برای صنعت فولاد کشور ایفای نقش کند. به‌گزارش صمت، صنعت برق در سال‌های اخیر با چالش جدی در حوزه تامین برق مواجه شده است که در صورت برنامه‌ریزی کارشناسی می‌توان شاهد برهم خوردن برنامه‌های تولیدی در مجموعه‌های فولاد بود. سال‌ها قبل، در اختیار داشتن منابعی همچون منابع سنگ‌آهن، گاز، نیروی انسانی و... باعث شد تا تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در دستور کار قرار بگیرد که با افزایش سرانه مصرف فولاد بخشی از آن صرف تامین نیاز داخلی و بخشی دیگر راهی بازارهای صادراتی شود و بتواند با ارزآوری، میزان درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی را افزایش دهد، اما در ادامه چه اتفاقی رخ داده که زنجیره ارزش فولاد با چالش همراه شد؟

تمرکز ویژه بر حلقه فولاد باعث شد تا اکتشافات آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگیرد و چالش تامین مواد اولیه پیش‌روی فولادی‌ها قرار بگیرد، اما با ورود فولادی‌ها به بخش معدن و سرمایه‌گذاری در توسعه معادن و شروع اکتشافات جدید می‌توان به سال‌های پیش‌رو امیدوار بود. از سویی دیگر، موضوع واردات سنگ‌آهن نیز می‌تواند به کمک آنها آمده و مشکل در این بخش را حل کند، اما همان‌طور که اشاره شد، تامین انرژی توانسته به یک مانع جدی در مسیر توسعه صنعت فولاد تبدیل شود، اما در این‌باره نیز مجموعه‌های فولادی دست به کار شده و با ورود به حوزه ساخت نیروگاه یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیرات برای افزایش ظرفیت، تلاش می‌کنند برق موردنیاز خود را تامین کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر، کمبود برق در فصل تابستان و قطع برق واحدهای تولیدی فولاد باعث شده تا برنامه‌های تولیدی دستخوش تغییر شوند.  این در حالی بود که در فصل زمستان نیز کمبود گاز گریبانگیر فولادی‌ها می‌شود و مسیر پرچالشی را پیش‌روی آنها قرار می‌دهد.

اما در این میان، نوع نگاه در برخی مجموعه‌ها باعث می‌شود که نگرانی‌ها درباره تامین انرژی کاهش پیدا کند، زیرا آنها توسعه را در تمامی جوانب پیش می‌برند.

الگویی برای سایر بخشهای خصوصی

نمونه‌ای موفق از این موضوع که می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های خصوصی باشد، برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که با تغییر نگاه خود، علاوه بر توسعه در بخش‌های دیگر همچون اکتشافات، مس، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی را در کنار توسعه زنجیره ارزش فولاد پیش ببرد.

اما اهمیت تامین انرژی تا جایی پیش رفت که شرکت پویا انرژی نیز در زیرمجموعه «ومعادن» شکل گرفت تا موضوع تامین انرژی را به‌صورت اختصاصی پیش ببرد.

 نگاه «ومعادن» در توسعه فعالیت‌های معدنی به این صورت است که باید هر موضوع به‌صورت تخصصی در دستور کار قرار بگیرد تا نتیجه موردنظر حاصل شود. به هر حال، نگاه به عملکرد این مجموعه حاکی از همین موضوع است.

پروژه توسعه نیروگاه گازی شهید باکری

پروژه توسعه نیروگاه گازی شهید باکری سمنان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دستور کار این شرکت است که در فهرست ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی نیز قرار گرفته است.

این طرح شامل 2 نیروگاه گازی با ظرفیت تولید در مجموع ۳۶۶ مگاوات برق است که به ظرفیت قبلی نیروگاه افزوده می‌شود و برای اجرای آن حدود ۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و متخصصان توانمند داخلی در قالب شرکت مپنا، طراحی و اجرای آن را برعهده دارند.

فاز اول این نیروگاه ۱۸۰ روز زودتر از موعد قرارداد تحویل داده شده که از حیث سرعت به‌نوعی رکوردشکنی در کشور به‌حساب می‌آید.

اعتماد به بخش خصوصی

اما چه دلیلی باعث شد تا این مجموعه در بهره‌برداری از فازها به رکوردشکنی دست پیدا کند؟

اعتماد به بخش خصوصی توانمند می‌تواند توسعه را با سرعت همراه و از سویی دیگر، چالش‌های موجود را به مرز حل شدن نزدیک کند.

در بحث تامین انرژی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارت نیرو، به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند با استفاده از توان بخش خصوصی این مشکلات را حل و انرژی لازم برای صنایع را تامین کنند.

این توانمندی باعث شد تا دولت در تامین ۱۰ هزار مگاوات برق، مشارکت شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی را به‌کار بگیرد و با سرمایه‌گذاری آنها، به اجرای این پروژه‌ها سرعت بخشد.

حال در این بین، وجود مجموعه‌ای تخصصی که در حوزه انرژی فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌تواند به روند اجرای کار سرعت بخشیده و با نگاهی تخصصی در این حوزه پیش رود، در واقع نگاه تخصصی می‌تواند در شرایط فعلی همچون ناجی به کمک بخش معدن آمده و کار را برای فولادسازان آسان کند.

نگاه تخصصی در مجموعه پویاانرژی

نگاه تخصصی در مجموعه پویا انرژی می‌تواند در همکاری با دیگر شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی نیز به مرحله اجرا برسد و همکاری‌های جدیدی را شکل دهد.

اما در کنار این موضوع، دولت نیز باید در بخش‌های مختلفی از جمله تعیین نرخ فروش انرژی با حل مشکل، به حمایت از چنین مجموعه‌هایی پرداخته و شرایط را برای ادامه توسعه فراهم کند.

به هر اندازه که بخش خصوصی پای کار آمده و برای حل چالش‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کند، باز هم در این بین، نیازمند همراهی بخش دولتی و تعامل میان وزارت صمت و نیرو هستیم تا بخش معدن به‌ویژه زنجیره ارزش بتواند توسعه را محقق و به هدف‌گذاری‌های انجام‌گرفته دست پیدا کند.

نگاه توسعهای در مجموعههای خصوصی

نگاه توسعه‌ای در مجموعه‌های خصوصی با حمایت سهامداران می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در بخش معدن شود، اما توجیه اقتصادی برای ادامه مسیر از مهم‌ترین فاکتورهایی است که منجر به ادامه حضور بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی

 می‌شود. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پویا انرژی در گفت‌وگویی بیان کرده است: ما موفق شدیم در زمستان سال گذشته، قراردادی را با گروه مپنا امضا کنیم و اجرای 2 واحد گازی بلوک دوم نیروگاه سمنان را آغاز کنیم.

خوشبختانه از اسفند باتوجه به شرایط قرارداد حمل توربین اول آغاز شد که شرایط بسیار خاصی را برای ما رقم زد، چرا که اگر قرار بود یک روال عادی را طی کنیم، نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ماه ثبت سفارش توربین زمان می‌برد، اما باتوجه به شرایط قرارداد و تزریق نقدینگی از سوی «ومعادن» توربین اول بلافاصله حمل شد.

سخن پایانی

موارد یادشده نشان می‌دهد بخش خصوصی می‌تواند در تامین برق عملکرد موفقی از خود به‌جای بگذارد و با حضور این پروژه‌ها در بین پیشران‌های اقتصادی، منجر به توسعه کشور شود، اما باید موانع موجود همچون تعیین نرخ فروش انرژی حل شود تا شاهد اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور باشیم.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها