|
کدخبر: 280120

تأمین مالی ۶۸۰۰ میلیارد تومانی «کگل» از بازار سرمایه

پاس گلِ گل‌گهر با برداشت از تالار شیشه‌ای

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، یکی از بزرگ‌ترین تأمین مالی‌های خود را از محل اوراق اجاره کلید زد.

معدن پاس گلِ گل‌گهر با برداشت از تالار شیشه‌ای

منطقه معدنی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است. این منطقه از قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل‌شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان برخوردار است. این ذخایر معدنی در استان کرمان و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع‌شده است. در دوره معاصر عملیات اکتشاف و پی‌جویی طرح سنگ آهن گل‌گهر در سال ۱۳۴۸ آغاز شد. کانسار سنگ آهن گل‌گهر در شش آنومالی مجزا درمجموع با ذخیره‌ای در حدود ۱۲۰۰ میلیون تن در محدوده‌ای به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۴ کیلومتر قرارگرفته است. بهره‌برداری از توده معدنی شماره یک بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است که بخش زیادی از آن استخراج‌شده است. این شرکت در طول سال‌های اخیر در تالار شیشه‌ای پذیرفته‌شده و اکنون به دنبال آن است که از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی خود استفاده کند. بهره‌مندی از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی گل‌گهر، مزیت‌های متعددی به دنبال دارد. در این روش هزینه تأمین مالی پایین‌تر است و پرداخت اصل سرمایه در انتهای دوره انجام خواهد پذیرفت. بدین ترتیب فرصتی برای توسعه حداکثری این شرکت معدنی و صنعتی فراهم خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، «صکوک» اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار تهران از امروز به مدت سه روز کاری در نمادهای «صگل ۵۰۹»، «صگل ۰۵۰۹»، «صگل ۰۵۹»، «صگل ۵۹» و «صگل ۰۰۵۹» آغاز شد.

مزیتهای تأمین مالی کگل از بورس

از مزیت‌های این اقدام از سوی شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، می‌توان به این موارد اشاره کرد که هزینه تأمین مالی از بازار سرمایه کمتر از بازار پول است. ضمن اینکه تأمین مالی‌های انجام‌شده از طریق بازار سرمایه بلندمدت بوده و میزان تأمین مالی از بازار سرمایه ارقام بزرگ‌تری است. همچنین پرداخت اصل سرمایه در انتهای دوره صورت خواهد پذیرفت.

از دیگر مزیت‌های تأمین مالی از بازار سرمایه، به‌کارگیری سرمایه خرد در راستای خلق ارزش است که گل‌گهر توانسته از این ابزار نوین مالی بهره‌مند شود و تاکنون بیش از 8 هزار میلیارد تومان تأمین مالی از بازار سرمایه را عملیاتی کند.

آخرین آن تأمین مالی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی است که از روز چهارشنبه دوم آذرماه آغاز شد و سه روز کاری ادامه‌دار خواهد بود.

تأمین مالی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به‌منظور تأمین سرمایه لازم برای خرید سنگ خطوط پنج، ۶، هفت کنسانتره گل‌گهر، ازجمله تجربیات قبلی گل‌گهر در تأمین مالی به شمار می‌آید. تأمین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی به‌منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت تأمین انتقال آب خلیج‌فارس و سنگ‌آهن گهر زمین نیز از دیگر این تجارب است که منجر شد تا منطقه گل‌گهر مشکلی در تأمین آب در کویر مرکزی نداشته باشد.

تأمین سرمایه در گردش توسعه خطوط گندله‌سازی یک و دو به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، اجرای پروژه سولفورزدایی از گازهای خروجی گندله‌سازی شماره یک و تولید سولفات آمونیوم به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، تکمیل خطوط انتقال گاز از ارسنجان به پاریز برای تأمین گاز افزایش ظرفیت نیروگاه یک هزار مگاواتی گهرانرژی و کارخانه‌ها صنعتی منطقه و سرمایه موردنیاز برای خرید سنگ‌آهن خطوط تولید، از دیگر اقدامات گل‌گهر در این زمینه است.

خلق ارزش از تجمیع دارایی خرد

با توجه به نرخ بازده اوراق افرادی که سرمایه‌های مازاد دارند، از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد و با تجمیع دارایی‌های خرد شرکت‌های تولیدی، امکان خلق ارزش و توسعه اشتغال را خواهند داشت؛ به‌نحوی‌که با نرخ‌های به‌مراتب پایین‌تر از بازار پول با مبالغی بسیار بیشتر و بازپرداختی بلندمدت امکان خواهند داشت تا طرح‌های توسعه را با نرخ‌های جذابی تکمیل و جامعه را از عواید آن منتفع کنند.

یکی از تأمین مالی‌های کم‌هزینه برای شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، استفاده از اوراق بدهی است که این بار گل‌گهر تأمین مالی از محل اوراق اجاره با توثیق سهام را اجرایی کرد.

کگل پیشتاز استفاده از ابزارهای مالی

گل‌گهر را می‌توان یکی از شرکت‌های پیشتاز در به‌کارگیری از ابزارهای مالی دانست؛ چراکه تاکنون بیش از هشت هزار میلیارد تومان از بازار بدهی تأمین مالی کرده است. اقدامی که منجر به پیشبرد اهداف توسعه‌ای این شرکت بوده است.

از طرفی گل‌گهر به جای عرضه گسترده سهام برای تأمین مالی با توثیق دارایی‌های خود، هم از بازار سهام حمایت‌های لازم را می‌کند و هم شرایط لازم را برای بهره‌مندی سرمایه‌گذاران خرد فراهم کرده است. همچنین با تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای، در راستای افزایش بیش‌ازپیش حقوق سهامداران خود تلاش می‌کند.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از قطب‌های اصلی معدنی کشور و حتی منطقه خاورمیانه است. این شرکت در طول سال‌های گذشته توانسته به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در به‌کارگیری از ابزارهای مالی شناخته شود.

این شرکت تاکنون بیش از هشت هزار میلیارد تومان از بازار بدهی تأمین مالی کرده است. بدین ترتیب فرصتی برای جمع‌آوری سرمایه‌های خرد نیز فراهم شد. با توجه به نرخ بازده اوراق افرادی که سرمایه‌های مازاد دارند، از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد و با تجمیع دارایی‌های خرد شرکت‌های تولیدی، امکان خلق ارزش و توسعه اشتغال را خواهند داشت؛ به‌نحوی‌که با نرخ‌های به‌مراتب پایین‌تر از بازار پول با مبالغی بسیار بیشتر و بازپرداختی بلندمدت امکان خواهند داشت تا طرح‌های توسعه را با نرخ‌های جذابی تکمیل و جامعه را از عواید آن منتفع کنند، اقدامی که منجر به پیشبرد اهداف توسعه‌ای این شرکت بوده است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها