|
کدخبر: 224230

صادرات سنگ ‌‌آهن صفر شد / منابع رو به اتمام است!

دبیرانجمن سنگ آهن ایران می‌گوید صادرات سنگ‌آهن ایران صفر شده است. به گفته او، چین بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌آهن ایران است که تنها ۱٫۷ درصد از سنگ‌آهن موردنیازش را از ایران تامین می‌کند.

چین قصد دارد با افزایش تولید سنگ آهن داخلی خود، میزان وارداتش از استرالیا را کاهش دهد. اما اگر چین هم تولید سنگ آهن خود را افزایش دهد، قیمت و میزان صادرات سنگ آهن ایران تغییری می‌کند؟

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن در همین باره می‌گوید: این اتفاق تاثیر به‌سزایی در بازار ایران ندارد. حجم صادرات ایران تقریبا به صفر رسیده است.

او ادامه می‌دهد: توسعه صنایع معدنی در ایران موجب شد بخشی از صادرات سنگ‌‌آهن ایران به سمت کنستانتره برود. اما این دلیل صفر بودن حجم صادرات ایران نیست و ما هنوز پنج میلیونی حجم مازاد در ایران داریم.

او به نقش دولت در به وجود آمدن موانع صادرات سنگ‌آهن اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ تعبیر خودتحریمی که دولت برای ما تعریف کرد یکی دیگر از دلایل کم شدن صادرات ما بود. دولت عوارض سنگینی برای صادرات تعریف کرد و همه این‌ها باعث سنگین شدن هزینه صادرات شد.

وی اشاره می‌کند: بازار جهانی را نمی‌توان مانند بازار داخلی گرفت و هنگامی که از بازار جهانی حذف می‌شویم، بازگشت به آن بسیار سخت است.

او روند حذف ایران از بازار جهانی را این گونه ترسیم می‌کند: از سال ۹۸ صادرات ما کم شد و در سال ۹۹ این روند به صورت غیرقانونی ادامه پیدا کرد. مصوبه شورای هماهنگی سران قوا در سال ۹۸ اجازه کاهش صادرات می‌داد اما در سال ۹۹، دولت چنین اختیاری نداشت.

او اظهار تاسف می‌کند: بیشترین میزان صادرات ما در این سال‌های اخیر حدود ۲۴ میلیون تن سنگ‌آهن بود که این مقدار به چین صادر شد.

چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است اما بنا بر آماری که چند وقت پیش اتاق تهران منتشر کرد، سال پیش واردات نفتش از ایران را ۹۹ درصد کاهش داده بود اما آیا اتفاقی مشابه در زمینه سنگ‌اهن هم میان ایران و چین افتاده است؟

عسکرزاده یادآوری می‌کند: مقصد ۹۸ درصد از صادرات سنگ‌آهن ما کشور چین بود که این میزان، حدود ۱٫۷ درصد سنگ‌آهنی است که چین نیاز داشت.

او دلیل این کاهش قابل‌توجه را ناتوانی ایران در تامین سنگ‌آهن و مشکلات صادرات آن می‌داند.

منابع سنگ‌آهن رو به اتمام است

عسکرزاده، منابع، سنگ‌‌آهن ایران را محدود می‌داند. او اضافه می‌کند: بیشترین میزان اکتشاف ما در دو دهه اول تاسیس سازمان زمین‌شناسی بوده. از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰، بیشترین میزان اکتشاف داشتیم و همه منابع مربوط به همان دوره است و پس از آن دولت فعالیتی در این زمینه نداشت. ایران به لحاظ تنوع زیادی در مواد معدنی دارد اما حجم هر یک از این مواد معدنی کم است.

دبیر انجمن سنگ‌آهن بیان می‌کند: حجم تولید سنگ‌آهن، ۲۴ میلیون تن است و ممکن است به ۲۰ میلیون تن هم برسد.

او در آخر خاطرنشان می‌کند: ما حدود ۴ میلیون تن مازاد گندله داریم. برای افق سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد تعریف کردیم و به تناسب آن هم باید مواد اولیه هم پیش‌بینی شده است.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ح ارسالی در

    از ایران نخرید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها