|
کدخبر: 183838

نقش اجتناب ‌ناپذیر مس در انرژی پاک

گزارشی در ماه مه توسط گلدمن‌ساکس منتشر شد که در آن پیش‌بینی شده است قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ هزار دلار در هر تن خواهد رسید که رشد ۶۶ درصدی خواهد بود.

بسیاری از اجناس و کالاها به خاطر افزایش تقاضا از رشد قیمت بهره‌مند شده‌اند اما دوران گذار به فناوری‌های پاک‌تر و منابع انرژی سبزتر، فوریت خاصی به برخی از فلزات بخشیده است. اما در این بین، فلزی که بیش از ۱۰ هزار سال است شناخته شده و از بارقه‌های اول تمدن در کنار بشر حضور داشته، می‌خواهد در دوره گذار به آینده هم نقش کلیدی ایفا کند.

در گزارش یادشده، گلدمن ساکس، از مس به عنوان «نفت جدید» نام برده است، ادعایی گستاخانه که  دور از انتظار نیست. فلزی که در برابر عبور جریان برق عایق نیست و به راحتی خورده و فرسوده نمی‌شود و سالیان طولانی است که در صنعت برق و الکترونیک مورد استفاده قرار گرفته است.در حالی که همه اقتصادهای جهان، پای خود را روی پدال گاز گذاشته‌اند و تقاضا برای خودروهای برقی در سراسر دنیا رو به افزایش است، به همان نسبت هم نیاز به فلز مس رو به افزایش خواهد گذاشت.

در حالی که در خودروهای بنزین‌سوز فعلی به ازای هر خودرو به طور متوسط ۵۰ پوند [۵/ ۲۲ کیلوگرم] مس برای قطعات و اجزای برقی و الکترونیکی نیاز است، در خودروهای همتای برقی آن به ۱۷۶ پوند [۸۰ کیلوگرم] مس نیاز خواهد بود. این رقم فقط برای خود خودرو است، در حالی که در جایگاه‌های شارژ خودرو که زیرساخت گسترش آن به حساب می‌آید مقادیر بیشتری مس مورد نیاز است.

شبیه به صنعت خودرو، در اکثر فناوری‌های پاک از جمله سامانه های انرژی تجدیدپذیر مثل مزارع خورشیدی، بادی و آبی نیاز به مس ۱۲ برابر سامانه‌های غیرتجدیدپذیر کنونی است.در حالی که تقاضا برای مس به صورت نجومی و تصاعدی رو به افزایش است، میزان تولید و استخراج مس جهانی رو به کاهش است. تعطیلات سراسری ناشی از شیوع کووید-۱۹، باعث کاهش یا توقف تولید در معادن مس شده و فقط در ایالات‌متحده تولید آن ۵ درصد کاهش یافته که در مقایسه با سایر معادن دنیا مثل پرو و شیلی خیلی شدیدتر بوده است.

 

منبع: سایپا نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها