|
کدخبر: 177958

مهار ۹۵ درصدی آلودگی محیط‌زیست توسط فولادمبارکه

رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه با اشاره به آلایندگی بسیار اندک فولاد مبارکه گفت: میزان انتشار آلایندگی‌ها در این شرکت بسیار کمتر از استانداردهای محیط زیستی است. به علاوه این آلایندگی توسط سازمان محیط‌زیست پیوسته رصد می‌شود.

معدن مهار ۹۵ درصدی آلودگی محیط‌زیست توسط فولادمبارکه

بهنام کاویانی درباره پروژه‌های زیست محیطی فولاد مبارکه اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع محیط‌زیست برای شرکت فولاد مبارکه، این شرکت پروژه‌های مختلفی را برای حفظ محیط‌زیست تعریف و اجرا کرده است.

وی افزود: از این میان می‌توان به پروژه‌های «سیستم مکانیزه شارژ کنستانتره در بخش کامیون ریز»، «ساخت ۲ مخزن بزرگ ریزدانه آهک در ناحیه آهن‌سازی و واحد آهک پزی»، «فروش و خارج کردن ضایعات ریزدانه آهک و جلوگیری از انتشار غبار آهک به هوا»، «نصب سیستم‌های پایش آنلاین»، «پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گازی جهت کاهش آلاینده‌ها»، «ایجاد شبکه انتقال پساب شهری به فولاد مبارکه»، «ایجاد تصفیه خانه پساب شهری در فولاد مبارکه»، «سامانه پایش آنلاین پارامترهای پساب»، «نصب سیستم پایش آنلاین بر روی دودکش‌های واحد نیروگاه بخار، واحد ورق رنگی، واحد نورد گرم، واحد گندله‌سازی و غبارگیرهای ناحیه فولاد سازی»، «در حال ساخت سالن‌های سند بلاست و رنگ آمیزی ناحیه فولاد‌سازی و ناحیه تعمیرگاه مرکزی» و «ساخت و نصب غبارگیر بر روی بافر بین واحد احیا مستقیم ۲» اشاره کرد.

رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه افزود: درحال‌حاضر قرار است همه پسماندهای خروجی از شرکت فولاد مبارکه توسط سامانه ثبت پسماند این سازمان رصد شود و به شرکت هایی توانمند و مورد تایید این سازمان انتقال داده شود.

کاویانی همچنین در مورد نصب و پایش آنلاین تجهیزات نیز گفت: میزان آلایندگی تجهیزات و دودکش‌ها در این شرکت رصد می‌شود. این در حالی است که میزان آلایندگی این شرکت توسط تعدادی از شرکت‌های مورد اعتماد سازمان محیط‌زیست بدون هماهنگی قبلی با فولاد مبارکه رصد می‌شود بنابراین میزان آلایندگی فولاد مبارکه بسیار کمتر از استانداردهای تعیین شده و موجود است.

وی درباره تصفیه و بازچرخانی آب در فولاد مبارکه نیز گفت: سالانه ۴ الی ۶ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز در فولاد مبارکه توسط فرآیند بازچرخانی تولید می‌شود که نیاز به آب خام در این شرکت را به شدت کاهش داده و کمک شایانی نیز به حفظ محیط‌زیست داشته است. همچنین پروژه کاهش غبارات سقفی ناحیه فولادسازی نیز تعریف شده که در دست اقدام است و با بهره‌برداری از آن در آینده میزان غبارات ناشی از این ناحیه تقریبا به صفر می‌رسد.

رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه ادامه داد: پروژه‌هایی که تاکنون در فولاد مبارکه اجرا شده توانسته بیش از ۹۵ درصد از آلودگی موجود را مهار کند. سایر موارد نیز مربوط به برخی رخدادهای غیرقابل کنترل مانند تاثیر بروز باد‌های شدید یا گرد و غبار ناشی از حمل‌ونقل و یا خالی کردن بار کامیون‌ها است که پروژه‌ها و اقدامات موثری برای این بخش نیز تعریف شده و به زودی اجرا می‌شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده، میزان آلاینده‌های منتشر شده بسیار کمتر از حد مجاز است. برای مثال میزان انتشار گازهای SO۲، CO، NO و ذرات معلق خروجی از دودکش در فولاد مبارکه به ترتیب ۴۷۴، ۴۷، ۹۶ و ۸۱ میلی‌گرم بر نرمال مترمکعب است در حالی که استانداردهای ملی این حوزه به ترتیب ۲۲۰۰، ۱۰۰۰، ۱۴۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم بر متر مکعب است. این آمار به وضوح نشان می‌دهد میزان آلایندگی شرکت فولاد مبارکه به شدت کمتر از استانداردهای این حوزه است.

 

منبع: ایراسین

ارسال نظر