|
کدخبر: 176124

ماشین‌آلات دست دوم وارد کشور می‌شود

معاون نیروی انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه، ششم خردادماه، طی بازدید از سایت تولیدی و فضای سبز فولاد مبارکه گفت: کلیه فرآیندها در فولاد مبارکه باید براساس شاخص‌های جهانی تعریف گردد که تحقق این مهم مستلزم فعالیت تیمی با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی، علمی و پژوهشی و همچنین نگاه چالشی به مسائل است.

معدن ماشین‌آلات دست دوم وارد کشور می‌شود

اسدالله کشاورز با اشاره به آزاد‌سازی واردات ماشین‌آلات معدنی دست دوم برای معادن بزرگ اظهارکرد: معادنی که از ظرفیت استخراجی بالایی برخورار هستند می‌توانند ماشین‌آلات دست دوم تا ده سال را وارد کنند و از هفته پیش ثبت سفارش واردات این خودروها اغاز شده است.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ امکان واردات ماشین‌آلات معدنی نیست، گفت: معادنی که ظرفیت استخراجی پایینی دارند باید ماشین‌آلات خود را از داخل تامین کنند و معادنی که از ظرفیت استخراجی بالایی برخورار هستند می‌توانند ماشین‌آلات دست دوم تا ده سال را وارد کنند و از هفته پیش ثبت سفارش واردات این خودروها آغاز شده است.

اسدالله کشاورز با بیان اینکه در ارزیابی میزان استخراج معادن ارزیابی آمار از سه سال به یکسال تغییر کرده است، افزود: در شرایط کنونی افرادی که ماشین‌آلات معدنی را بدون ثبت سفارش وارد گمرک کرده‌اند دولت هیچ تعهدی در قبال آنها ندارد، اما آنها می‌توانند با شرکت‌های معدنی مذاکره کنند و در راستای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز آنها اقدام کنند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی چند شرکت تولیدکننده داخلی در زمینه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی اقدام می‌کنند، اظهار کرد: شرکت هپکو اعلام کرده است برای کمک به تولید این بخش تجهیزات جدیدی را وارد می‌کند و صندوق بیمه سرمایه گذاری‌های بخش معدن نیز حمایت خواهد کرد و ۴ درصد پرداخت می‌کند و حتی حاضر است ۵۰ درصد از مبلغ تجهیزات در قالب تسهیلات پیش پرداخت کند.

کشاورز با تاکید بر اینکه ارزی برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: طبق ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ امکان واردات ماشین‌آلات معدنی دست دوم تا ده سال سابقه وجود دارد.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباه وضعیت اکتشافات معدنی در کشور تصریح کرد: درحال‌حاضر بررسی بیشتر پهنه‌های معدنی در کشور انجام شده به طوری که از ۳۰۰ پهنه معدنی گزارش‌های اولیه بیش از ۲۰۰ پهنه دریافت شده و مابقی هم به ترتیب گزارش‌های آنها در حال دریافت است.

 ۶ هزار محدوده معدنی آزادسازی شده است

او افزود: به صوت هفتگی پهنه‌های که مطالعات آن تمام شده باشد در استان‌های مختلف آزاد می‌شود و اطلاعات آن در سامانه کاداستر گذاشته می‌شود، تصریح کرد: درحال‌حاضر شرکت‌های بزرگ معدنی تجهیزات پیشرفته خریداری کرده‌اند و حفاری‌های عمیق انجام می‌دهند و اکتشافات خود را توسعه داده اند، به همین دلیل ذخایر معدنی جدیدی کشف می‌شود. از طرف دیگر ۶ هزار محدوده آزادسازی کرده‌ایم و اگر ۵۰ درصد آنها هم منجر به صدور پروانه شود نیاز کشور در زمینه سنگ آهن در آینده با افزایش تولید فولاد کشور فراهم خواهد شد.

کشور با اشاره به اینکه مزایده برای واگذاری پهنه‌های معدنی از ابتدای خرداد تا ۱۶ خرداد در مرحله اول سامانه بازگشایی می‌شود، گفت: برای واگذاری پهنه‌های معدنی در ۱۶ استان ۱۶ روز سامانه بازگشایی می‌شود و بعد از آن سایت بسته می‌شود و دوباره برای ۱۶ استان دیگر از روز ۱۷ خرداد سامانه بازگشایی می‌شود و فرآیند واگذاری پهنه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

او با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر جواز تاسیس شرکت‌های فولادی آزاد شده است، اما با شرط و شروط جدید، گفت: این پروانه‌ها به صورت انحصاری صادر می‌شود و در آن قید می‌شود که دولت هیچ تعهدی برای تامین مواد اولیه این شرکت‌ها ندارد و از طرف دیگرآنها نمی‌توانند جواز تاسیس را به فرد دیگری منتقل کنند.

معادن کوچک باید تجهیزات معدنی را از داخلی تامین کنند

در دو سال گذشته با افزایش تحریم‌ها دولت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور واردات ماشین‌آلات معدنی را ممنوع کرد و در سیاست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ماشین‌آلات معدنی دست دوم تا ده سال کارکرد برای معادن بزرگ آزاد شده است و معادن کوچک همچنان باید تجهیزات معدنی مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های داخلی تامین کنند.

از طرف دیگر دولت هیچگونه تخصیص ارزی برای واردات این ماشین‌آلات معدنی تخصیص نخواهد داد، هرچند در شرایط کنونی گزارش‌ها حاکی از این است که برخی شرکت‌های واردکننده بدون اینکه معدنی در اختیار داشته باشند ماشین‌آلات و تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش به گمرک کشور وارد کرده‌اند و از آنجایی که مغایر با مقررات بوده و تنها افرادی که دارای معدن هستند باید ماشین‌آلات معدنی وارد کنند این ماشین‌آلات و تجهیزات همچنان در گمرک بلاتکلیف مانده و این شرکت‌های واردکننده تنها می‌توانند با توافق شرکت‌های معدنی ماشین‌آلات خود را طبق مجوز معدن از گمرک آزاد کنند.

 

منبع: موج

ارسال نظر