|
کدخبر: 173919

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیربازرگانی شرکت چادرملو مطرج شد:

برنامه ویژه چادرملو برای ذخیره ارزی در ۱۴۰۰

شرکت چادرملو ازجمله پیشگامان مبحث بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و دانش مهندسی صنعت فولاد بوده است که در چند سال اخیر با دشواری‌هایی که پیش آمده توانایی‌های خود را به عرصه نمایش گذاشته و برای سال جاری نیز برنامه ذخیره ۲۲ میلیون یورور ارز را در نظر دارد.

معدن برنامه ویژه چادرملو برای ذخیره ارزی در ۱۴۰۰

بومی‌سازی علاوه بر ارتقای سطح صنعت و اقتصاد کشور در بخش اشتغالزایی نیز تاثیر بسزایی دارد که گسترش و توجه به تیم تحقیق و توسعه و همچنین افزایش تعاملات دانشگاهی و صنعتی اهمیت این موضوع را مضاعف خواهد کرد.

حسین اطمینان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: همیشه یک حلقه مفقوده در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی وجود داشته و خلاء آن احساس می‌شد. در حال حاضر تکنولوژی و نوآوری‌هایی در صنعت وجود دارد که در برخی موارد دسترسی به آن‌ها دشوار بوده که اگر بخواهیم از کانال‌های مختلف جهت تامین آن‌ها ورود کنیم، هزینه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت. در جایی که علم مهندسی و دانش در کشور به بلوغ خود رسیده است و کارشناسان و متخصصین صنعتی در قسمت طراحی و ساخت به قدری توانمندی رسیدند که در بحث تکنولوژی و ساخت قطعات و بومی‌سازی در صنعت فولاد به یک خودکفایی نسبی رسیده‌ایم و شاید به جرات گفت که در آینده بتوانیم وارد حوزه صادرات قطعات و دانش مهندسی مربوط به شویم.

اطمینان

وی افزود: از مقدمات و پیش‌نیازهای فرآیند مطرح شده برگزاری یک سری همایش و نمایشگاه‌های است که دانشی که در بحث بومی‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است را به راحتی در این گردهمایی‌ها به نمایش بگذاریم و در این بین شرکت‌های معدنی از توانمندی‌های خود آگاهی بیابند و آن را در معرض نمایش قرار دهند و یک رونقی را در ساخت داخل موجب شوند که به صنعت فنی و مهندسی کشور قطعا کمک بزرگی را خواهد کرد. با ادامه جریان داخلی‌سازی به راحتی می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آورد، چه بسا در بحث ساخت قطعات و بومی‌سازی صادراتی را نیز داشته باشیم.

۱۹ میلیون ذخیره ارزی در سال ۱۳۹۹

مدیربازرگانی شرکت چادرملو تصریح کرد: چادرملو در زمینه بومی‌سازی یک از شرکت‌های پیشگام به حساب می‌آید. در کل زنجیره تمام توان و تمرکز خود را در قسمتی که گلوگاه صنعت بودند و ارزآوری برای کشور داشته صرف کرده است. خوشبختانه در برخی از قطعات های‌تک که برای شرکت ارزبر بود ورود کرده است. شرکت چادرملو در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۱۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در قسمت بومی‌سازی را به ثبت رسانده که برای برنامه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۲ میلیون یورو پیش‌بینی شده است و برنامه آن را در دست اقدام داریم و در تلاش هستیم که فراتر از برنامه گام برداریم.

وی ابراز کرد: با ورود و استقرار تیم مدیریتی در چادرملو یکی از مباحثی که مورد توجه ویژه مدیرعامل محترم قرار گرفته موضوع تحقیق و توسعه و مشارکت در فعالیت‌های دانش‌بنیان است و ما همچنان بر این باور هستیم که حمایت از تفکر و خلاقیت باید در رتبه اول قرار گیرد و در راستای توسعه کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مواد اولیه هزینه می‌کنیم و با یک نقشه راه روشن با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که طرح‌ها فنی و مهندسی ارائه می‌کنند همکاری و تعامل را به بالاترین سطح خود می‌رسانیم و در کنار آن‌ها ایستاده‌ایم که با حمایت از آن‌ها و خرید از آن‌ها به رونق صنعت این مملکت خدمتی کرده باشیم.

اطمینان ادامه داد: در تمام ادوار شرکت چادرملو آمادگی خود را در تمام بخش‌ها از تامین مواد اولیه گرفته تا هزینه تجهیز کردن آزمایشگاه‌ها را مداخله کرده تا شرکت‌های طرف قرارداد ما و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند. این نوع شرکت‌ها با ارائه پروپوزال و برنامه اگر به ما اثبات کنند که تا حدودی به نتیجه مد نظر ما خواهند رسید مورد حمایت چادرملو قرار خواهند گرفت. شرکت در حیطه تحقیق و توسعه نیز با جذب نخبگان دانشگاهی و افراد علاقمند به این حوزه ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم و می‌توانیم در کنار تیم تحقیق توسعه کشور که نظامند و هدفمند شده است نیز باشیم. به جرات می‌توان گفت ارتباط دانشگاه با صنعت این برنامه را تقویت خواهد کرد کما اینکه در این راستا تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه برتر کشور مانند دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه اردکان امضا شده و در حال بررسی است.

برای اشتغالزایی پایدار تلاش می‌کنیم

وی تاکید کرد: یکی از فرآیندهایی که ما به صورت هدفمند در مسیر آن گام برداشتیم موضوع اشتغالزایی، کارآفرینی و اشتغال پایدار است. یکی از شاخص‌هایی که هدفگذاری کردیم و آن را جزو آیتم‌های اولیه بومی‌سازی قرار دادیم، شرکت‌هایی هستند که بتوانیم در قسمت های‌تک با ما تعاکل داشته باشند که علاوه بر داخلی‌سازی دانش و قطعات مورد نیاز ما موضوع اشتغالزایی نیز مطرح و تقویت می‌شود که با ادامه تداوم بومی‌سازی‌ها شاهد اشتغالزایی پایدار نیز باشیم.

این مدیر بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: بومی‌سازی قطعا جایگاه صنعت فولاد کشور را تغییر خواهد داد اگر بخواهیم از بعد کارشناسی به این قضیه نگاه کنیم باید گفت برخی از تکنولوژی‌های فولادی برای مکان‌ها و شرایط خاص مورد استفاده هستند و برای تولید محصولات خاص طراحی شده‌اند. زمانی که فرآیند و طراحی کارخانه کاملا بومی شوند و مختص منطقه خاصی باشند، روند تغییر خواهد کرد و بحث‌های انرژی، نیروی انسانی و فرهنگ منطقه ازجمله پارامترهایی است که در فرآیند ساخت داخل موثر بوده و در ارتقای جایگاه فولاد نیز نقش اساسی را خواهند داشت و افق جدیدی را در این صنعت به ارمغان خواهد آورد.

 

ارسال نظر