|
کدخبر: 172003

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر مهندسی معکوس و ساخت شرکت گل‌گهر:

انرژی ارزان بلای جان صنعت

ارزان بودن انرژی در ایران موجب شده صنعتگران قدر نعمات خدادادی را ندانند و با ارائه برنامه و تصمیمات اشتباه، اجرا در مکان‌های نامناسب و همچنین تکرار مکررات پیشرفت شگرفی در حوزه صنعت و به خصوص فولاد نداشته باشیم.

معدن انرژی ارزان بلای جان صنعت

کشور در حوزه ساخت و ساز در جایگاه مطلوبی قرار دارد اما این موضوع در گرو دانش و تکنولوژی به روز است که با تعامل با سایر کشورها می‌توان دانش جدید را وارد مملکت کرد و در شرایط فعلی در زمینه ورود علم ضعیف عمل شده است.

جلال سلیمان‌نژاد در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: براساس دستور مدیریت عامل، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ریسک بومی‌سازی و ساخت قطعاتی که تاکنون از خارج تامین می‌شدند با سازندگان داخل کشور تسهیم شد. نحوه تسهیم به این صورت است که شرکت گل‌گهر هزینه مواد اولیه را تقبل نموده و سازنده داخلی یا شرکت دانش بنیان اقدام به ساخت می‌کند. اگر قطعه ساخته شده مورد تائید قرار گرفت، شرکت گل‌گهر مابقی مبلغ را طبق قرارداد به سازنده پرداخت خواهد کرد، اما اگر قطعه ساخته شده مورد قبول واقع نشود، شرکت گل‌گهر هزینه مواد اولیه را از دست می‌دهد و همچنین شرکت سازنده نیز هزینه ماشین‌کاری، نیروی انسانی و... را نیز از دست داده است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که شرکت گل‌گهر در صورت تائید کارشناسان فنی خود به سازنده داخلی امکان فرصت خطا و ساخت مجدد را خواهد داد. براساس این سیاست تاکنون به لطف خدا قطعات مهمی بومی‌سازی شده که ذکر آن‌ها در اینجا به دلیل لیست طولانی امکانپذیر نیست اما در سایت اینترنتی www.W. eng.geg.ir به منظور نشر تجارب با سایر شرکت‌ها بارگذاری شده است و به صورت سه ماهه به روزرسانی می‌شوند.

سلیمان‌نژاد

وی افزود: مهم‌ترین هدفگذاری واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل، کاهش ارزبری زنجیره فولاد کشور به میزان ۴۰ یورو بر تن در سطح ملی است. از آنجا که در منطقه گل‌گهر زنجیره فولاد به صورت کامل وجود داشته، بهترین پایلوت و بهترین مکان جهت تحقق این امر و بسط آن به زنجیره فولاد کل کشور محسوب می‌شود و طبق سیاست‌گذاری هیئت مدیره محترم شرکت طی یک برنامه پنج ساله این هدف بایستی محقق گردد. در صورت تحقق این هدف، سایر شرکت‌های زنجیره فولاد نیز از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت شرکت گل‌گهر تصریح کرد: از نظر تعداد نیز براساس برآورد صورت گرفته، تعداد کد قطعه در زنجیره فولاد منطقه گل‌گهر بالغ بر ۱۲۰ هزار قلم تخمین زده می‌شود که از این میزان در حدود ۷۵ درصد ساخت در داخل صورت گرفته و هدفگذاری جهت ارتقای درصد داخلی‌سازی به ۹۰ درصد تدوین شده است. تمرکز اصلی در سال گذشته، بومی‌سازی قطعات ارزبری مانند copper mould ، اینورتر و... بوده که با موفقیت به سرانجام رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه تحقیق و توسعه می‌توان گفت که هم زمان با بومی‌سازی محصولات، تلاش شده است که کسب دانش و تکنولوژی نیز به وقوع بپیوندد. چرا که قطعات با سطح تکنولوژی پایین سال‌های پیش بومی‌سازی شده بود و قطعات باقیمانده زنجیره فولاد که هنوز بومی نشده‌اند، فوق‌العاده هایتک هستند و در صورت بومی‌سازی آن‌ها، کسب دانش و تکنولوژی نیز به وقوع می‌پیوندد.

سلیمان‌نژاد عنوان کرد: لازم به ذکر است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال گذشته خط یک میلیون تنی استحصال کنسانتره از باطله خطوط را راه‌اندازی نمود که طراحی آن به صورت صد در صد توسط متخصصان ایرانی صورت گرفت و کلیه تجهیزات آن نیز از سازندگان داخل کشور تامین شد و صرفه‌جویی ارزی ١٠ میلیون یورویی را محقق نمود و با این امر می‌توان ادعا کرد که در حوزه خطوط کنسانتره به تکنولوژی آن دست یافته‌ایم.

وی توضیح داد: دو عامل مهم جهت استفاده سامانه بومی‌سازی، راحتی یوزر (User friendly) و جامعیت آن است که بایستی روی این دو موضوع کار صورت گیرد تا سامانه به عنوان یک سایت مشابه دیجی کالا اما با حوزه تخصصی قطعات فولاد تبدیل شود. با توجه به اینکه سامانه تازه راه‌اندازی شده است باید هر چه سریع‌تر بانک اطلاعاتی آن تکمیل و راحتی کاربران اجرا شده تا به عنوان یک سایت مرجع قطعات فولاد بین سازندگان و شرکت‌های زنجیره فولاد کشور تبدیل شود.

سلیمان‌نژاد اذعان کرد: البته نیاز است تا یک نهاد حکومتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا حد امکان خطوط مشابه در کشور احداث و از تنوع قطعات جلوگیری شود و در صورتی که خطوط مشابه احداث شوند، مصرف قطعات مشابه افزایش و ساخت داخل آن‌ها توجیه و هزینه‌های قطعه یدکی کاهش می‌یابد.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت شرکت گل‌گهر تاکید کرد: به دلیل هزینه پایین انرژی، کشور ایران به یکی از ۱۰ تولیدکننده اصلی فولاد دنیا تبدیل شده اما مهم‌ترین چالش زنجیره فولاد همین یارانه انرژی است، چرا که ارزان بودن حامل‌های انرژی در زنجیره فولاد منجر به پنهان شدن اثرات تصمیمات اشتباه و در نتیجه تکرار این تصمیمات می‌شود، در حالیکه اگر قیمت حامل‌های انرژی مشابه اروپا بود، از تصمیمات اشتباه جلوگیری صورت می‌گرفت اما به دلیل ارزان بودن انرژی بسیاری از طرح‌های زنجیره فولاد در مکان‌های اشتباه احداث شده و به دلیل هزینه پایین انرژی، نتایج آن‌ها در پشت این هزینه پایین انرژی پنهان شده است. با توجه به این تفاسیر، در صورتی که قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما آزاد نشود، تحلیل درستی از وضعیت فولاد کشور نمی‌توان ارائه نمود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات می‌توان نمره قابل قبولی به سازندگان داد اما در حوزه تکنولوژی و تداوم کیفیت قطعات و تجهیزات، هنوز جای کار بسیاری وجود دارد و لزوم برنامه‌ریزی کلان به منظور صاحب تکنولوژی شدن در زنجیره فولاد است. با توجه به اینکه سامانه جامعی جهت معرفی قطعات و سازندگان کشور تاکنون وجود نداشته و از سوی دیگر به دلیل مشکلات حراستی و امنیتی امکان بازدید عموم از کارخانجات زنجیره فولاد سراسر کشور نداشته، جشنواره فولاد به عنوان یک پل ارتباطی میان سازندگان و کارشناسان خطوط تولیدی، توانسته این مشکل را رفع نماید و تا کنون موفق عمل کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها