|
کدخبر: 171905

ادعاهای متناقض در پی سه میلیون تن فولاد مفقودی

ادعای گم شدن سه میلیون تن فولاد که نخستین بار به صورت زمزمه مطرح شد و پس از آن به‌تدریج پا به رسانه‌ها گذاشت، روز گذشته با اظهارات سرپرست معاونت امور معادن و امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌کلی رد شد.

معدن ادعاهای متناقض در پی سه میلیون تن فولاد مفقودی

هفته‌های گذشته هیاهویی رسانه‌ای درخصوص گم شدن سه میلیون تن فولاد به پا خواست. مطرح‌کننده این مطلب، ادعا می‌کرد که مطابق آمارهای میزان تولید و صادرات، سرنوشت سه میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کارشناسان و اهل فن اما می‌گفتند گم شدن این میزان فولاد به همین سادگی‌ها نیست و به ظن اینکه قاچاق شده یا به نوعی از کشور خارج شده یا گم شده باشد، برای انتقال آنها نیازمند ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون ۲۰ تن است.

پیگیری ایرنا در این زمینه از دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حکایت از اختلافات آماری ناشی از انبارگردانی شرکت‌ها داشت.

سید رسول خلیفه‌سلطانی گفت: اختلاف آماری موجود ناشی از انبارگردانی شرکت‌ها در ابتدای هر سال است که به‌طور معمول اختلاف متوسط یک میلیون تنی را در سال‌های گذشته رقم می‌زده است.

به گفته وی، به‌طور قطع اختلاف سه میلیون تنی یاد شده پس از گذشت دو یا سه ماه از آغاز سال، با اطلاعات مربوط به انبارگردانی و حسابرسی شرکت‌ها و آمارهای کلی تطبیق داده می‌شود و در آن زمان می‌توان اختلاف قطعی را معین کرد که انتظار می‌رود به حدود یک میلیون تن کاهش یابد.

خلیفه سلطانی خاطرنشان‌کرد: تفاوت آماری فولاد یاد شده یا در انبارهای فروش شرکت‌ها موجود است یا اینکه در انبار بازرگانان قرار دارد و هیچ‌کس، صحبتی از گم شدن آن مطرح نکرده است.

این مقام صنفی افزود: بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد پارسال ۱۸.۷ میلیون تن بیلت و بلوم در کشور تولید شد. از طرفی، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات بیلت و بلوم در سال گذشته ۴.۷ میلیون تن و بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید مقاطع طویل (با ضریب تبدیل) ۱۲.۹ میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به میزان اختلاف ۱.۱ میلیون تنی میان صادرات و تولید در این زنجیره، معتقد بود این میزان با توجه به فعالیت بیش از ۱۵۰ واحد تولید کننده مقاطع طویل فولادی در حال کار، رقم قابل اعتنا و غیرمعقولی نیست.

غیرقابل احراز بودن اختلاف آماری

همچنین در ادامه، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگرچه در مقایسه بین مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) و تولید کل محصولات فولادی برای یک سال، اختلاف حدود سه میلیون تن مشهود است، اما موضوع گم شدن یا قاچاق این مقدار محصول میانی، قابل احراز نیست.

بهرام سبحانی افزود: آمار صادرات یک‌ساله (از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند) اعلامی توسط گمرکات را نمی‌توان به تولید همان دوره نسبت داد، زیرا کالایی که در سه ماهه نخست هر سال از گمرکات کشور صادر می‌شود، مربوط به تولیدات سال قبل است.

وی گفت: همواره در هر مقطع زمانی، بخشی از محصولات میانی خریداری‌شده توسط واحدهای نورد به‌عنوان کالای در جریان تولید در طول خط تولید و انبار مواد اولیه موجود است که در آمار تولید شمش و اسلب منظور می‌شود، اما از آنجایی که هنوز به محصول نهایی قابل فروش تبدیل نشده در آمار محصول نهایی نمی‌آید.

تکذیب وزارت صنعت

بالاخره در این زمینه، روز گذشته سرپرست معاونت امور معادن و امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب خبر اختلاف آماری تولید و مصرف فولاد گفت: اختلاف فقط ۳۰۰ هزار تن و مربوط به موجودی انبارهای واحدهای تولیدی است.

«اسدالله کشاورز» اظهار داشت: تولید واقعی شمش فولاد ۲۹ میلیون تن بوده که به میزان ۲۲.۲ میلیون تن مصرف و میزان صادرات کشور نزدیک به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است، پس اختلاف فقط ۳۰۰ هزار تن است‌ و کسری موجود، گم نشده و به میزان موجودی کف انبار واحدهای تولیدی مربوط است.

وی بیان‌داشت: پارسال در مجموع ۶ هزار تن واردات شمش خام انجام شد که مربوط به اقلام خاص است و امکان تولید آن وجود ندارد، همچنین صادرات سال ۹۸ هم حدود ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تن بوده است و کاهش آن به دلیل ساز و کار بازار بوده است.

 

منبع: ایرنا
  • جانباز ارسالی در

    همان طور که دکل نفتی گم شد اینم مثل اون.

ارسال نظر