|
کدخبر: 166629

غول‌های فولاد در سال ۹۹ چقدر صادرات داشتند؟

بررسی آمار عملکرد واحدهای بزرگ فولادی کشور در سالی که گذشت نشان دهنده افت ۷ درصدی صادرات فولاد در مقایسه با سال ۹۸ است.

معدن غول‌های فولاد در سال ۹۹ چقدر صادرات داشتند؟

بررسی آمار عملکرد واحدهای بزرگ فولادی کشور در سالی که گذشت نشان دهنده صادرات ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۶۸ تنی این واحدها و افت ۷ درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است.

در ۱۲ ماهه سال ۹۹ ذوب آهن اصفهان ۹۶۳ هزار و ۵۳۴ تن صادرات داشت و افت ۱۷ درصدی ثبت کرد. فولاد مبارکه با یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۸۷ تن صادرات افت ۱۴ درصدی ثبت کرد و فولاد خوزستان نیز گرچه با یک میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۶۳ تن صادرات، بهترین عملکرد را بین واحدهای بزرگ فولادی کشور داشت، اما در مقایسه با سال ۹۸ کاهش ۱۸ درصدی به ثبت رسانید.

برپایه این گزارش، در سال ۹۹ فولاد هرمزگان موفق به صادرات ۶۰۷ هزار و ۴۸۵ تن (کاهش ۲۵ درصدی) اسلب شد، فولاد آلیاژی ۳۱ هزار و ۷۳۳ تن (افت ۴۷ درصدی) انواع مقاطع آلیاژی- مهندسی صادر کرد، فولاد خراسان با کاهش ۱۳ درصدی، ۱۱ هزار و ۱۸۶ تن میلگرد و با افت ۳۳ درصدی ۱۴۷ هزار و ۹۶۳ تن بیلت فولادی صادر کرد.

در این میان، فولاد کاوه جنوب با رشد چهار درصدی ۸۹۸ هزار و ۴۰۰ تن بیلت فولادی و با کاهش ۸۶ درصدی ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی صادر کرد. صبا فولاد اما با رشد ۹۴ درصدی در هم‌سنجی با سال ۹۸ موفق به صادرات ۲۸۴ هزار و ۳۱۶ تن بریکت گرم شد.

فولاد بناب، شاگرد اول رشد صادرات

فولاد بناب در سالی که گذشت با ثبت بالاترین رشد صادراتی بین شرکت‌های بزرگ فولادی کشور به میزان ۱۷۹ درصد، ۸۹ هزار و ۳۹۴ تن میلگرد صادر کرد. جهان فولاد سیرجان با ثبت رشد ۸۹ درصدی موفق به صادرات ۱۳۱ هزار و ۹۹۱ تن بیلت فولادی شد، شرکت سنگ آهن چادرملو با رشد ۶۵ درصدی ۶۰۳ هزار و ۱۶ تن بیلت فولادی صادر کرد و فولاد کویر با رشد هشت درصدی موفق به صادرات ۴۳۳ هزار و ۴۰۰ تن میلگرد شد.

رشد ۴۸ درصدی صادرات در اسفندماه

بررسی آمار عملکرد شرکت‌های یاد شده حاکی از صادرات ۸۵۱ هزار و ۶۲۵ تن انواع محصولات فولادی در اسفند ماه ۹۹ و رشد ۴۸ درصدی آن در مقایسه با اسفند ماه ۹۸ است.

به نظر می‌رسد فولادسازان در حال رهایی از موضوع تنظیم بازار و محدودیتهای صادراتی بوده و این روند با توجه به بهبود تقاضا و نرخ جهانی فولاد، در نیمه اول ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود.

سیاست وزارت صمت نیز از محدودیت به سوی حمایت و رشد ارزآوری کشور در حال تغییر است که محرک رشد صادرات خواهد بود.

حدود ۲۲۳ هزار تن یا ۲۶ درصد صادرات ماه قبل را اسلب تشکیل می‌دهد که نسبت به بیلت شاهد افزایش قابل توجه نرخ جهانی بوده و به رشد سودآوری فولادمبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه کمک شایانی می‌کند.

ارسال نظر