|
کدخبر: 163216

ایجاد ۱۸۰ هزار اشتغال طی ۶ سال

جعفری درباره عملکرد این سازمان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: بیش از ۵۵ درصد از سرمایه گذاری‌های ۶ سال نخست دولت کنونی در بخش معدن و صنایع معدنی، طی دو سال اخیر انجام شده است.

معدن ایجاد ۱۸۰ هزار اشتغال طی ۶ سال

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تشریح کرد: در اغلب طرح‌ها یا به موقع راه‌اندازی شدند یا حتی جلو تر از زمان مقرر به مرحله بهره برداری رسیدیم. مهمترین علت تسریع در راه اندازی طرح‌ها به رغم تشدید تحریم ها، طراحی و اجرای مدل جدید نظارتی ایمیدرو از زمان حضور غریب پور در راس این سازمان بود…

جعفری گفت: طی ۶ سال اخیر، ۲۲ هزار و ۳۵۱ اشتغال مستقیم و ۷۱ هزار و ۲۵۰ شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.

وجیهه الله جعفری رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره عملکرد این سازمان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: بیش از ۵۵ درصد از سرمایه گذاری‌های ۶ سال نخست دولت کنونی در بخش معدن و صنایع معدنی، طی دو سال اخیر انجام شده است. در حالی که مجموع سرمایه گذاری انجام شده طی دولت یازدهم و دوازدهم به بیش از ۸.۷ میلیارد دلار رسیده، مدل جدید نظارتی ایمیدرو سبب شد، ۴.۸ میلیارد دلار آن از این رقم، طی دو سال ۹۷ و ۹۸ محقق شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تشریح کرد: در اغلب طرح‌ها یا به موقع راه‌اندازی شدند یا حتی جلو تر از زمان مقرر به مرحله بهره برداری رسیدیم. مهمترین علت تسریع در راه اندازی طرح‌ها به رغم تشدید تحریم ها، طراحی و اجرای مدل جدید نظارتی ایمیدرو از زمان حضور غریب پور در راس این سازمان بود.

او ادامه داد: در این مدت، ایمیدرو مدل “پایش حوزه تولید و توسعه” را با هدف نظارت دقیق، طراحی و اجرایی کرده است. مدلی که در آن ماهانه ۴۰ تا ۵۰ جلسه پایش برگزار می‌شود. یکی از برجسته‌ترین اثرات این مدل، تسریع در راه اندازی پروژه‌ها بوده است. در حالی که از ابتدای فعالیت ایمیدرو، در اکثر سال ها، متوسط تعداد طرح‌های راه اندازی شده تک رقمی بوده، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به یکباره شاهد اوج گیری سرعت اجرا و همچنین راه اندازی پروژه‌ها شده ایم به طوری که طی این دوره، به رغم تشدید تحریم‌ها و اعمال شرایط پیچیده، به ترتیب ۱۶ و ۲۲ طرح معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در سراسر کشور راه اندازی شد.

جعفری گفت: بخش قابل توجهی از این طرح‌ها همچون آلومینیوم جنوب، توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله سنگ آهن در سنگان، آهن اسفنجی فولاد‌های استانی، طرح‌های توسعه صنعت مس و … در مقیاس ملی بوده اند. ایمیدرو به همراه شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای دولت کنونی تا پایان سال گذشته در ۲۷ استان سرمایه گذاری کردند. اکنون، اما این سازمان و شرکت‌های بزرگ، در ۳۱ استان کشور “پروژه در دست اجرا و یا راه اندازی” دارند.

معاون وزارت صمت تصریح کرد: در دولت فعلی ۱۱۰ پروژه در بخش معادن همچون سنگ آهن، زغالسنگ، فولاد، مس، آلومینیوم، طلا، سرب و روی و همچنین حوزه‌های زیرساخت راه اندازی شده است. در این میان، از سال گذشته معادن کوچک احیا و فعال شده نیز سهمی از راه اندازی طرح‌ها داشته اند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو بیان کرد: طی شش سال اخیر، ۲۲ هزار و ۳۵۱ اشتغال مستقیم و ۷۱ هزار و ۲۵۰ شغل به صورت غیرمستقیم برای این تعداد استان از سوی ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایجاد شده است. این میزان اشتغال در استان‌های اصفهان، ایلام، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد ایجاد شده است.

از سوی دیگر ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، اکنون در ۳۱ استان کشور پروژه در دست راه اندازی یا احداث دارند. تعداد این پروژه‌ها به ۲۴۷ و ارزش سرمایه گذاری آن‌ها به بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار می‌رسد. این طرح‌ها بخش‌های اکتشاف و معادن کوچک (در مسیر احیا و راه اندازی) را نیز شامل می‌شود. پیش بینی شده این میزان سرمایه گذاری بیش از ۴۳ هزار و ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و افزون بر ۱۸۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها