|
کدخبر: 147956 مسعود رمضانی

در گفت‌وگوی اختصاصی با مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح شد:

کمک به معادن کوچک مقیاس با اقدامات کلینیکی

به منظور استفاده از ذخایر معدنی و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس و برطرف‌سازی مشکلات اقدامات کلینیکی انجام می‌گیرد. که انجام این اقدامات از سوی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت تهیه و تولید به عنوان مجری محول شد و این سازمان در حال پیگیری و برطرف‌سازی مشکلات این معادن هستند.

معدن کمک به معادن کوچک مقیاس با اقدامات کلینیکی

عملیات معدن‌کاری در معادن کوچک مقیاس به دلیل مسائلی همچون عدم تکمیل عملیات اکتشاف به دلیل هزینه‌بر بودن، نداشتن سرمایه کافی، نبود کارخانه فرآوری و.... دچار مشکلات بوده است که با تدابیر لازم و اقدامات کلینیکی سازمان تهیه و تولید این معضلات از جلوی پای معدن‌داران برداشته شده است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با بهروز برنا، مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

بهروز-برنا

فعال نبودن بیش از ۴۰ درصد از معادن کشور

بهروز برنامه در ارتباط با مشکلات معادن کوچک مقیاس در کشور گفت: بیش از ۱۲ هزار معدن در کشور وجود دارد که تنها ۲۰ معدن در کلاس جهانی مطرح است و بیشتر معادن ما کوچک مقیاس هستند. درحال‌حاضر نیز بیش از ۴۰ درصد از معادن ما به دلیل مشکلاتی فعال نیستند.

مشاور شرکت تهیه و تولید ادامه داد: به منظور استفاده از ذخایر معدنی و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس و همچنین برطرف‌سازی مشکلات اقدامات کلینیکی انجام می‌گیرد که انجام این اقدامات از سوی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت تهیه و تولید به عنوان مجری محول شده  و این سازمان حال پیگیری و برطرف‌سازی مشکلات معادن کوچک مقیاس هستند.

وی درباره رسیدگی به معادن متروکه خاطر نشان کرد: برخی از معادن ورقه‌ای از وجود یک معدن است که خرید و فروش می‌شود و باید از گردونه مشکلات کنار زده شود اما معادن کوچک مقیاسی هستند که مشکلاتی از جمله معارضین محلی دارند یا معادنی هستند که به دلیل کوچک بودن راه‌اندازی یک کارخانه برای معدن‌دار ایجاد کارخانه فرآوری به صرفه نیست که برطرف‌سازی مشکل می‌تواند با ایجاد یک کارخانه واحد فرآوری برای مجموعه‌ای از این معادن باشد. یکی دیگر از مشکلات معادن کوچک مقیاس، بازاریابی و پیدا کردن بازار برای ماده معدنی استخراجی است که معدن‌داران می‌توانند برای حل این مشکل از ظرفیت انجمن‌هایی مانند انجمن آهن و فولاد ایران، انجمن سنگ‌آهن و یا انجمن غیرفلزی و... استفاده کنند و در همین راستا نیز اتفاقات خوبی صورت گرفته و بسیاری از معادن احیا شده‌اند.

اقدامات کلینیکی در برطرف‌سازی مشکلات

برنا درباره شناسایی مشکلات معادن کوچک مقیاس گفت: مجری طرح احیای معدن‌کاری کوچک مقیاس برای این منظور سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است و طی یک فراخوانی از همه معدن‌کاران در تمامی استان‌های کشور درخواست می‌کند تا مشکلات خود را مطرح کنند که پس از بررسی و برگزاری جلسه بر اساس نوع مشکلات اقدامات لازم کلینیکی صورت می‌گیرد به عنوان مثال اگر معدن‌داری سرمایه لازم برای انجام فعالیت را نداشته باشد به سرمایه‌پذیر معرفی‌شود.

وی در ادامه به دلایل عمده متروکه ماندن معادن کوچک اشاره کرد و افزود: عدم انجام اکتشافات تکمیلی به دلیل هزینه‌بر بودن، نداشتن سرمایه‌ کافی برای عملیات معدن‌کاری، مشکلات در بخش فرآوری و نداشتن پنجره واحد در عملیات معدن‌کاری از جمله مشکلات در این بخش است. در برخی موارد معدن‌دار به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و معارضین محلی به مشکلاتی برخورد می‌کند که با اقدامات کلینیکی این مشکلات نیز برطرف می‌شود.

کاهش ریسک برای معدن‌داران با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی

مشاور شرکت تهیه و تولید در ارتباط با اهمیت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی در کمک به معادن گفت: این صندوق با ارائه تسهیلات و بیمه کردن معادن می‌تواند ریسک معادن را از بین ببرد و درحال‌حاضر نیز حمایت از معادن را به صورت اولویت‌ در دستور کار خود قرار داده است به طوری که با شناسایی ظرفیت کارخانه‌های صنایع معدنی تصمیم می‌گیرد که منابع محدود خود را به ماده معدنی اختصاص ‌دهد که بازدهی زودتری داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها