|
کدخبر: 146175 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه مطرح شد:

گام بلندی دیگر در بومی‌سازی تجهیزات صنعتی

درحال‌حاضر دستگاه شبیه‌ساز جوش لیزری در مرکز تحقیقات لیزر ایران ساخته شده و قرار است تا ما نمونه‌هایی از ورق‌ها با گریدها و ضخامت‌های مختلف را به منظور انجام تست و آزمایش تحویل این مرکز دهیم تا دستگاه‌های شبیه‌ساز همانند دستگاه ماشین‌جوش در فولاد مبارکه ورق‌ها را به یکدیگر جوش دهند که این فرآیند نیز قرار است تا یک ماه آینده اجرایی شود.

معدن گام بلندی دیگر در بومی‌سازی تجهیزات صنعتی

معاون فناوری فولاد مبارکه، در تاریخ دهم دی‌ماه امسال از انجام موفقیت‌آمیز عملیات تست گرم لیزر پرتوان۱۰kw مرکز علوم و فنون لیزر ایران خبر داد و گفت: با کسب این موفقیت ارزشمند از اردیبهشت سال ۱۴۰۰، این لیزر جایگزین لیزر گازی اروپایی موجود در شرکت فولاد مبارکه خواهد شد. در این ارتباط و همچنین بومی‌سازی در فولاد مبارکه گفت‌وگویی با بهزاد بهادرانی مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

بهزاد-بهادرانی

بهزاد بهادرانی گفت: درحال‌حاضر برای اتصال سر و دم کلاف قبلی و سر کلاف بعدی ورق‌های فولادی در خط اسید‌شویی دو و خط نورد ۵ قفسه‌ای تاندمیل در فولاد مبارکه اصفهان به علت کانتینیوز کردن فرآیند از ماشین جوش لیزری استفاده می‌شود. این دستگاه تولید شرکت می‌باخ آلمان است و فناوری بخش رزوناتور آن که لیزر تولید می‌کند نیز متعلق به شرکت trumpf امریکا است که با توجه به تحریم‌ها این دو شرکت خدماتی به ما ارائه نخواهند داد و در صورتی که دستگاه دچار مشکل شود کل فرآیند نورد سرد متوقف خواهد شد.

راه حلی برای بومی سازی

وی ادامه داد: از این رو و از سال گذشته به دنبال این موضوع بودیم که سیستم دیگری را جایگزین آن کنیم. در همین ارتباط مرکز تحقیقات لیزر ایران که تاکنون توانسته بود رزوناتور یا منبع تولید لیزر تا ۳ کیلووات را تولید کند مدعی شد که توان تولید با ۱۰ کیلووات را به منظور تأمین نیاز فولاد مبارکه خواهد داشت که این مرکز با تلاش‌های خود توانست به این موفقیت دست یابد.

مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه افزود: درحال‌حاضر دستگاه شبیه‌ساز جوش لیزری در مرکز تحقیقات لیزر ایران ساخته شده و قرار است تا ما نمونه‌هایی از ورق‌ها با گریدها و ضخامت‌های مختلف را به منظور انجام تست و آزمایش تحویل این مرکز دهیم تا دستگاه‌های شبیه‌ساز همانند دستگاه ماشین‌جوش در فولاد مبارکه ورق‌ها را به یکدیگر جوش دهند که این فرآیند نیز قرار است تا یک ماه آینده اجرایی شود.

بهادرانی افزود: با موفقیت‌آمیز بودن، مجموعه رزوناتور در اردیبهشت ۱۴۰۰ از مرکز تحقیقات به خط اسیدشویی فولاد مبارکه منتقل و به دستگاه جوش متصل خواهد شد و این بار منبع لیزر گاز co۲ به منبع لیزر فیبری تبدیل خواهد شد. که در این صورت با رسای بلند می‌توانیم اعلام کنیم که ما به فناوری جوش سر و دم در فرآیند نورد سرد رسیده‌ایم.

مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه در ارتباط با فعالیت‌های این مجموعه در حوزه بومی‌سازی افزود: ناحیه نورد سرد واحدی گسترده است و ۲۹ پلنت را شامل می‌شود که یکی از پلنت‌های ما خط اسیدشویی ۲ است.

دستیابی به فناوری ورق رنگی لوازم خانگی

وی گفت: درحال‌حاضر متخصصان با بهره‌گیری از توان داخلی در حال طراحی و ساخت خط ریکوئلینگ ورق‌های رنگی ویژه لوازم‌خانگی هستند که با راه‌اندازی آن در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ماهیانه ۱۵۰۰ تن و سالانه ۱۸ هزار تن ورق به صورت شیت رنگی تولید خواهیم کرد. در واقع می‌توان گفت که ما به فناوری ورق رنگی لوازم‌خانگی رسیده‌ایم. راه‌اندازی خط ریکئولینگ تکمیل این ظرفیت و تولید ورق‌های رنگی به صورت شیت است که با توجه به نیاز شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی انجام خواهد گرفت. البته ما از سال گذشته تولید آزمایشی این ورق‌ها را شروع کرده‌ایم که با رضایت شرکت‌ها نیز همراه بوده است.

مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه در پایان گفت: یکی دیگر از اقدامات این شرکت نیز تجهیز رپر در خطوط بسته‌بندی که صد درصد در حال بومی‌سازی است کیفیت و سرعت بسته‌بندی را در خطوط نهایی مجموعه بسته‌بندی ارتقا می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها