|
کدخبر: 147491 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد:

تداوم رشد صادرات با وجود تحریم‌ ها

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره برنامه ذوب‌آهن برای توسعه بازار‌های صادراتی گفت: این شرکت با توجه به موفقیت در تولید ریل به دنبال آن است تا بتواند بازارهای جدیدی را نیز ایجاد کرده و آن را تداوم بخشد به همین منظور به دنبال آن هستیم تا ریل را نیز به سبد صادراتی محصولات خود اضافه کنیم.

معدن تداوم رشد صادرات با وجود تحریم‌ ها

در آیین تجلیل از صادرکنندگان کشوری، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تنها مدال‌آور ملی صادرکنندگان سال ۱۳۹۹ ( بالاترین نشان صادرات کشور) انتخاب و منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت، لوح و تندیس ویژه این مراسم را از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دریافت نمود. در همین ارتباط گفت‌وگویی با مهرداد تولاییان معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

مهرداد-تولاییان

تداوم رشد صادراتی با وجود تحریم‌ها

مهرداد تولاییان در پاسخ به این سؤال که ذوب‌آهن چطور توانست با وجود افزایش تحریم‌ها، تداوم رشد صادراتی خود را حفظ کند گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تمامی انبارهای این شرکت مملو از محصولات میلگرد و تیرآهن بود ضمن اینکه برای فروش آنها نیز مشتری وجود نداشت. از این رو مسئولان شرکت ذوب‌آهن اصفهان با پایش بازار به این نتیجه رسیدند که میزان تولید داخلی از میزان مصرف بیشتر است و با توجه به محدودیت بودجه‌ای نیز، پروژه‌های عمرانی کمتر انجام می‌گیرد. همچنین محصولاتی از جمله میلگرد و تیرآهن هم که در بازار عرضه می‌شود از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نبوده و بعضاً با قیمت‌های پایین‌تری نیز معامله می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان از آن سال و در راستای فروش محصولات خود برنامه‌های صادراتی و سیاست‌گذاری اعمال کرد ضمن اینکه محصولات این شرکت نیز از بالاترین استانداردهای ملی و جهانی برخوردار است و در همین راستا و برای ورود به بازارهای منطقه‌ای و کشورهای همسایه‌ای برنامه‌هایی ارائه و شرکت‌هایی تأسیس کرد که درحال‌حاضر نیز محصولات این شرکت علاوه بر آن در بازارهای شمال افریقا نیز عرضه می‌شود. از این رو تاکنون توانسته‌‌ایم موفقیت‌های خوبی کسب کنیم.

افزودن ریل به سبد صادراتی

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره برنامه ذوب‌آهن برای توسعه بازار‌های صادراتی گفت: این شرکت با توجه به موفقیت در تولید ریل به دنبال آن است تا بتواند بازارهای جدیدی را نیز ایجاد کرده و آن را تداوم بخشد به همین منظور به دنبال آن هستیم تا ریل را نیز به سبد صادراتی محصولات خود اضافه کنیم.

کوره ذوب‌آهن احیا می‌شود

 وی درباره تعطیلی یکی از کوره‌های ذوب‌آهن گفت: این کوره از سال ۹۴ و به دلیل کمبود مواد اولیه متوقف شده بود و اکنون بعد از ۵ سال مشکلات آن که کمبود مواد اولیه سنگ‌آهن و کک بود برطرف شده و در چند روز گذشته مراحل راه‌اندازی آن انجام شده است و در آستانه افتتاح آن هستیم.

تولاییان درباره روش‌های تولید فولاد در کشور گفت: روش تولیدی فولاد در مجتمع ذوب‌آهن اصفهان به صورت سنتی است به این معنا که سنگ‌آهن از معدن استخراج و در انتها به محصول نهایی میلگرد و تیرآهن تبدیل می‌شود اما در تولید مدرن شرکت‌ها به صورت واحدهای مجزا مانند واحدهای نورد یا شمش و یا کنسانتره فعالیت می‌کنند.

سرباره‌هایی که به فروش می‌رسند

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره مصارف سرباره‌های فولادی این شرکت گفت: سرباره‌های فولادی کوره بلند این شرکت دو نوع هستند. عمده‌ترین این سرباره‌ها به مصرف صنایع سیمانی به عنوان پایه سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر این سرباره‌ها توسط شرکت‌های سیمانی اطراف ذوب‌آهن خریداری می‌شود. نوع دیگری از سرباره‌های فولادی هستند که فلزات آن توسط شرکت‌های زیرمجموعه ذوب‌آهن جداسازی می‌شود و مابقی آن به صورت دانه‌بندی شن و ماسه به فروش می‌رسد.

ارسال نظر