|
کدخبر: 146057 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ایلمنیت ماده ارزشمند معدنی تا چند دهه آینده

ایلمنیت سنگ معدن اولیه فلز تیتانیوم است که اهمیت آن با گذشت زمان بیشتر می‌شود. در پنج سال گذشته تقاضا برای فلز تیتانیوم به سرعت در حال افزایش است به طوری که تقاضا برای محموله اسفنج تیتانیوم و صادرات قراضه تیتانیوم به ترتیب ۲۰ و ۱۴ درصد در میان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

معدن ایلمنیت ماده ارزشمند معدنی تا چند دهه آینده

هدف‌گذاری برای استخراج ایلمنیت در معدن Dundas در گرینلند یک منبع جذاب مالی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و بهره‌برداری از آن می‌تواند به تسریع پروژه‌های استخراج معدنی در یکی از کمتر توسعه یافته در جهان کمک کند.

ایلمنیت سنگ معدن تیتانیوم

ایلمنیت سنگ معدن اولیه فلز تیتانیوم است که اهمیت آن با گذشت زمان بیشتر می‌شود. در پنج سال گذشته تقاضا برای فلز تیتانیوم به سرعت در حال افزایش است به طوری که تقاضا برای محموله اسفنج تیتانیوم و صادرات قراضه تیتانیوم به ترتیب ۲۰ و ۱۴ درصد در میان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش داشته است. همین اتفاق سبب شده تا ایلمنیت از ارزش بیشتری برخوردار باشد و نرخ آن تقریباً به دو برابر افزایش یابد. نرخ این فلز پرکاربرد در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۰ دلار در بود که تا اواخر سال ۲۰۱۹ به رقم ۲۰۰ دلار در هر تن رسید. چرا که تقاضا برای آن در پروژه‌های هوافضایی تا دستگاه‌های پزشکی همچنان بالاست.

یکی از شرکت‌های مشتاق برای توسعه زیرساخت‌های تیتانیوم خود، شرکت Bluejay Mining است که دفتر مرکزی در آن در لندن واقع است و فعالیت‌های زیادی در گرینلند و فنلاند انجام داده است و تلاش کرده در کشورهای فاقد زیرساخت‌های معدنی بزرگ به انجام عملیات استخراج بپردازند.

یکی از پروژه‌های آن نیز فعالیت در معدن ایلمنیت دانداس است که در شرق ساحل غربی و در معدن شن و ماسه گرینلند واقع شده و انتظار می‌رود این شرکت با شروع فعالیت خود سالانه ۴۴۰ هزار تن کنسانتره ایلمنیت تولید کند.

همچنین اجرای این اقدامات از طرف مردم محلی و دولت گرینلند حمایت می‌شود ضمن اینکه ارزیابی‌های لازم برای تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی آن انجام گرفته است. بروز این اتفاقات درحال‌حاضر مسیر حرکت به سمت اخذ مجوز نهایی استخراج از معدن را هموار کرده و می‌تواند گام بلندی در اجرای تولیدات تجاری آن در آینده باشد.

بلوجای امیدوار است که حمایت از این طرح بدون ضربه زدن بر جوامع محلی و یا محیط‌زیست بتواند ظرفیت‌های اقتصادی را شکوفا کند.

Roderick McIllree مدیرعامل بلوجای می‌گوید: اگر به طور ضمنی به میزان ذخایر موجود در این معدن نگاه کنید فکر می‌کنم به رقمی بالغ بیش از ۷۰۰ میلیون تن برسیم اما به نظر می‌رسد میزان دقیق ذخایر آن ۷۳۰ میلیون تن باشد. و این میزان مواد معدنی تواند به عنوان یک کامودیتی نیمه ارزشمند تا چندین دهه برای زندگی بشر به شمار رود.

بر طبق برآوردهای صورت گرفته، انتظار می‌رود که این معدن حاشیه سود جذابی به همراه داشته باشد. براساس گزارش‌های معدن‌داران، مجموع هزینه‌های صرف‌شده برای این معدن ۲۴۵ میلیون دلار بوده است ضمن اینکه فروش هر تن ایلمنیت ۲۳۲ دلار در هر تن است و مقایسه این دو نشان می‌دهد که این پروژه معدنی می‌تواند به یکی از سودآورترین معادن جهان تبدیل شود.

این پروژه علاوه بر تأمین منافع مالی و سود حاصل از استخراج مزایای قابل توجهی در ایجاد اشتغال و زیرساخت‌ها خواهد داشت. شرکت بلوجی تخمین می‌زند که با انجام ساخت‌وساز این پروژه معدنی ۲۷۰ شغل ایجاد و در مرحله بهره‌برداری نیز ۱۷۵ موقعیت شغلی به‌وجود خواهد آمد. ضمن اینکه این شرکت به دنبال آن است تا از ظرفیت کارگران محلی برای بازگشت منافع آن به جامعه محلی استفاده کند.

چالش‌های منحصربه‌فرد در گرینلند

یکی از چالش‌هایی که شرکت بلوجی برای کار در این معدن با آن روبه‌روست فصول بیشتر سرد سال در گرینلند است که انجام اقدامات معدنی برای چندین ماه را غیرممکن می‌سازد به همین منظور نیاز است تا این شرکت از فصل‌هایی که امکان فعالیت دارد بیشترین استفاده ممکن را ببرد.

یکی دیگر از مشکلات آن قرارگیری این منطقه و نداشتن سابقه طولانی در حوزه معدنکاری است که همین امر نیز سبب می‌شود دسترسی به ذخایر در کشورهایی که سابقه معدنکاری ریشه‌داری دارند دشوارتر باشد.

منبع: mining-technology

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها