|
کدخبر: 144739

شیوه نامه یا شیون نامه فولاد؟

رئیس انجمن نوردکاران با بیان اینکه قصد مافیا عدم اجرای شیوه نامه و تبدیل شدن آن به شیون نامه است، گفت: شیوه نامه برابر دستورالعمل‌های وزارت صنعت تدوین شده، اما شکل اجرایی به خود نگرفته است.

معدن شیوه نامه یا شیون نامه فولاد؟

احمد رضوی نیک در نشست خبری اظهارکرد: طبق صورت‌های مالی عرضه شده در بورس، قیمت تمام شده شمش در کشور طی ۶ ماه اول سال، از ۳،۸۰۰ تومان تا ۴،۷۰۰ تومان بوده است. تا آخر خرداد ماه قیمت‌ها در داخل تقریباً متعادل بوده است؛ قیمت پایه‌ای میلگرد با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده حدود ۶ هزار تومان و در کف بازار ۶،۵۰۰ تومان بود شمش فولادی هزار تومان پایین تر بود.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: از اول تیر ماه مصوبات متعدد دولتی صادر شد و اختیار به معاونت معدنی وزارت صمت داده شد و سعی بر متعادل‌سازی قیمت‌ها بود، اما متاسفانه برخورد چندگانه مافیای فولاد در ایران و انحصارگرایی باعث شد اختیارات از معاونت معدنی گرفته شود و در آبان ماه شاهد این هستیم که فولاد به بالاترین نرخ رسیده است.

اسپانسرهای مجله متال بلتن فولادی‌ها هستند

وی ادامه داد: درصد وابستگی به نرخ ارز در عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده فولادسازان کمتر از ۲ درصد بود، پس چرا ابتدا و انتهای زنجیره فولاد چکش کاری شد و وسط زنجیره را به قیمت دلار بستند؟ یکی از مشکلات کشور ما این بود که پایه متال بلتن را به عنوان مجله قیمت‌گذاری گذاشتند و اخیراً هم نرخ CIS را مدنظر قرار داده‌اند. متال بلتن مجله‌ای است که اسپانسرهای فولادی دارد پس یعنی قابل دسترسی برای هر شرکتی است؛ هر شرکتی بیشتر به این مجله تزریق مالی کند، می‌تواند نظر خود را بر آن سوار کند. دیده‌ایم که قیمت‌ها در متال بلتن تحت تاثیر شرکت‌های بزرگ فولادی تغییر کرده و این قیمت در بورس کالا به عنوان پایه قیمت‌گذاری برای یک رسته به‌خصوص، مدنظر قرار گرفته است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه درحال‌حاضر هم ملاک قیمت را بر اساس کشورهای CIS در نظر گرفته اند، گفت: ایران رتبه ۱۰ فولادساز را داشت و در سال جدید با ۱۳ درصد رشد تولید به رتبه ۹ دنیا رسیدیم یعنی میزان تولید فولاد خام ایران و از حوزه CIS بالاتر است پس در این صورت چه دلیلی دارد که مبنای قیمت را از یک مبنای قیمت‌گذاری خارجی بگذاریم آن هم در شرایطی که در تحریم به سر می‌بریم. یکی از اشتباهات در قیمت‌گذاری همین مبنا قرار دادن قیمت CIS است.

رضوی نیک افزود: وزارت صمت در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در خصوص تنظیم بازار فولاد، دستورالعمل‌های متعددی صادر کرد که هیچکدام جامه عمل نپوشید و به دلیل عدم کارشناس مناسب از میزان فولاد داخلی و بازار به بیراه رفت.

وی ادامه داد: در بازار و تجارات میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند نه دستورالعمل‌های خلق الساعه برای محصول نهایی قیمت تعیین می‌کنیم در حالی که نرخ مواد اولیه ما هیچ تبعیتی از قیمتی که برای محصول نهایی گذاشته‌ایم ندارد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه اساس مشکلات فولاد کشور نبود مواد اولیه است، گفت: ۲۷ میلیون تن ظرفیت تولید شمش، بیلت و بلوم داریم و برآورد نیاز داخلی ۱۶ میلیون تن است یعنی ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی شمش در کشور موجود است؛ از ابتدای سال تاکنون خواسته نوردکاران ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش با احتساب پرت و ضایعات بوده است؛ یعنی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن متاسفانه از اول سال تاکنون محقق نشده است. جمع شمشی که نوردکاران از بورس خریده اند، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است و میزان حجم عرضه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده یعنی ۸۰۰ هزار تن ابطال شده است.

وی افزود: میزان مقاطع طویل و محصولاتی که نوردکاران ۳ میلیون و۸۸۰ هزار تن عرضه شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مربوط به شرکت‌های خصولتی و دولتی و مابقی آناز سوی بخش خصوصی عرضه شده است. نوردکاران ۱۶۸ درصد نسبت به مصوبات وزارت صمت ایفای تعهد داشته‌اند. اگر قیمت مواد اولیه بر اساس قیمت موادی اولیه‌ای که تا قبل از آبان صادر می‌شد در اختیار نوردکاران قرار می‌گرفت قیمت محصولات فولادی در هر کیلو از ۸ هزار تومان گرانتر نمی‌شد.

رضوی نیک گفت: در دو هفته اخیر میزان عرضه محصولات طویل ۴۲۰ هزار تن بوده است متاسفانه بورس کالا با یک مهندسی قیمت بیش از ۱۹۶ هزار تن محصولات را در بورس نپذیرفتند و ما اعتراض کردیم که چرا از عرضه محصولات طویل در بورس جلوگیری می‌کنید که قرار شد در این خصوص نامه‌ای به معاونت معدنی وزارت صمت ارسال شود.

۹۲ درصد قیمت نهایی ما متاثر از مواد اولیه است

این مقام مسئول با بیان اینکه فولادی‌ها ما را متهم به رانت می‌کنند، اظهارکرد: ۹۲ درصد قیمت نهایی ما متاثر از مواد اولیه است؛ نوردکار امروز شمش را ۱۳ هزار تومان می‌خرد و مقاطع را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشد. حتی هفته قبل با وجود گران شدن شمش، اما نوردکاران قیمت میلگرد را ۲.۵ درصد کاهش دادند. تفاوت بین قیمت‌گذاری که بورس انجام داده کمتر از ۳ درصد مواد اولیه و محصول نهایی قیمت‌گذاری شد آن هم به این دلیل که بر اساس شیوه نامه جدید فولاد، دوباره مهندسی قیمت صورت گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: بازارهایی که در چند سال اخیر نوردکاران در کشورهای مختلف پیدا کرده بودند با این اقدامات از دست رفت؛ شمش ارزان قیمت ایران بدون عوارض صادرات شد که در نتیجه این کشورها واحدهای نوردی با استفاده از شمش ارزان ایران احداث کردند.

۱۸.۹ درصد تولیدات نوردی‌ها صادر شد

رضوی نیک در ادامه گفت: بررسی آمار عملکرد فولاد سازان در زمینه صادرات شمش فولادی گویای آن است که از مجموع ۱۸ میلیون و ۲۴۲ هزار تن شمش تولید شده در هشت ماهه ۹۹ بالغ بر سه میلیون و ۷۸۷ هزار تن صادر شده که بیش از ۲۰ درصد تولید را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: نوردکاران در دوره مورد بررسی از پنج میلیون و ۸۲۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن تولیدی به میزان یک میلیون و ۱۰۳ هزار تن صادرات داشتند که ۱۸.۹ درصد تولید را نشان می‌دهد.

وی پیرامون رشد قیمت شمش هم توضیح داد: کاهش حجم عرضه شمش با وجود اجرای شیوه نامه جدید منجر به رقابت و رشد قیمت شد و از سوی دیگر قیمت فولاد کشورهای CIS افزایش داشته و در هفته‌های آتی در داخل کشور هم افزایشی خواهد شد و بنابراین تقاضا برای فولاد افزایش یافته است.

شیوه نامه فولاد شیون نامه است

رضوی نیک با اشاره به شیوه نامه جدید فولاد، گفت: آنطور که وزیر صمت اعلام کرده شیوه نامه اخیری که تهیه شده است برای مبارزه با رانت خواری، تعادل قیمت فولاد داخلی و تنظیم قیمت و استفاده مصرف‌کننده است و کلیات شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد مورد تایید این انجمن قرار دارد و در واقع ۸۰ درصد مورد موافقت اعضای انجمن است. اما برخی از مفاد شیوه نامه که به آن اضافه شده عملاً بر خلاف شیوه نامه است.

وی تصریح کرد: شیوه نامه برابر دستورالعمل‌های وزارت صنعت تدوین شده، اما شکل اجرایی به خود نگرفته، چنانچه شیوه نامه به درستی اجرا شود، به تعادل قیمت فولاد در بازار کمک می‌کند. نوردکاران پیشنهاد کرده اند، قیمت‌ها به شکل ریالی و بر اساس قیمت تمام شده و برابر قانون با در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و دیگر نهادهای ذیربط باشد.

رضوی نیک گفت: قصد مافیا عدم اجرای شیوه نامه و تبدیل شدن آن به شیون نامه است که سدی بر راه صادرات واحدها شده است. در دستورالعمل شیوه نامه دوگانگی دیده می‌شود.

با اجرای شیوه نامه فولاد قیمت‌ها در بورس کالا با کاهش روبه‌رو نشد

همچنین سید علی محمد ابویی نایب رئیس انجمن نوردکاران فولادی در این نشست گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ها با اجرای شیوه نامه فولاد قیمت‌ها در بورس کالا با کاهش روبه‌رو نشد و در معاملات آذرماه با اجرای شیوه نامه فولاد، شاهد رشد قیمت پایه شمش بودیم.

وی افزود: هفته دوم آذرماه قیمت‌های معاملات از نرخ‌های پایه نیز کاهش یافته و تا یک درصد کاهش را نشان می‌داد، اما پس از نشستی که در ارتباط با شیوه نامه با فعالان این حوزه برگزار و مقرر شد که قیمت‌های داخلی برمبنای ۸۰ درصد قیمت‌های کشورهای مشترک المنافع CIS باشد، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای متال بولتن که اسپانسرهای فولادی دارند و خواسته هایشان اثرگذار است، قیمت فولاد در بازارهای جهانی با رشد همراه شد.

ابویی تاکید کرد: دولت چنانچه اختیار امور را در دست گیرد، قیمت‌ها در زنجیره فولاد شکل شناور پیدا نمی‌کند و متعادل می‌شود و مصرف‌کننده نهایی از آن بهره می‌برد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها