|
کدخبر: 144415

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

برداشت از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در معادن

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در اصلاحیه جدید قانون معادن، مجلس مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در معادن را صادر کرده است.

معدن برداشت از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در معادن

چندی پیش کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور  را تدوین کردند که مقررشده است دارنده گواهی به میزان ذخیره ذکرشده در پروانه حق برداشت داشته باشد و باید گواهى کشف و پروانه بهره‌برداری از معادن علنی باشد.

این طرح بعد از تدوین به امضای ۲۴ نفر از نمایندگان رسیده است.

اسامی امضاکنندگان طرح به شرح ذیل است:

الهویردی دهقانی - بهروز محبی نجم آبادی - احمد محرم زاده یخفروزان - معصومه پاشایی بهرام - علیرضا سلیمی - مهرداد حسینی کیا - حسن نوروزی - محمدحسین فرهنگی - مجتبی توانگر - بیژن نوباوه وطن - محمد باقری – سیدمصطفی گودرزوند چگینی - حسینعلی حاجی دلیگانی - موسی احمدی - سیدعلی یزدی خواه - غلامعلی کوهساری - سیدمصطفی آقامیرسلیم - محمدرضا دشتی اردکانی - جلال محمودزاده - عبدالجلال ایری - پرویز اوسطی - سیدکاظم دلخوش اباتری -محمدتقی نقدعلی - سیدمحمدرضا میرتاج الدینی

با توجه به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور دارنده ذخایر معدنی است متأسفانه در بهره‌برداری، تولید ثروت و اشتغال از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم. لذا مشکلاتی از قبیل ثبت معادن توسط افراد غیرمتخصص و تشکیل مافیای مالکیت معادن در کشور و پیدایش دلالان معدنی و تصاحب و خریدوفروش معادن بزرگ توسط مافیای خاص و خطر کمبود تأمین خوراک صنایع معدنی و پیدایش رانت و عدم توسعه مناطق دارای معادن و فقر و عقب‌ماندگی و از بین رفتن منابع و زیرساخت‌های این مناطق و ایجاد اشتغال در مناطق دارای معادن و کشور و ایجاد صنایع پایین‌دستی و جلوگیری از خام فروشی و تأمین مواد اولیه و واسطه‌ای صنایع و کالاهای مورد نیاز کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ممانعت از خطر حبس معادن و معطل ماندن سرمایه‌گذاران این صنعت و عدم دسترسی سرمایه‌گذاران واقعی به ذخایر معدنی و تشدید تولید و کاهش سنگ‌اندازی‌ها در توسعه این صنعت و تسهیل امور اجرایی معادن و صنایع معدنی و کمک به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در امر جهش تولید در بخش معادن و صنایع معدنی که از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های کشور محسوب می‌شود، اصلاحاتی در قانون معادن کشور ضروری است.

حال خبرنگار حوزه معدن گسترش نیوز در راستای این طرح و اصلاحیه گفتگویی با یکی از اعضای کمیسیون معادن مجلس انجام داده است که می‌توانید این گزارش را در ادامه بخوانید:

سلیمی

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه معدن گسترش نیوز درباره اصلاحیه اخیر قانون معادن اظهار کرد: ما اکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح قانون معادن هستیم، در بحث قانون معادن از جنبه‌های مختلف به بحث درباره معادن متروکه و معادنی که به نحوی غیرفعال هستند، پرداخته شده است.

کمک صندوق توسعه ملی به معادن

وی افزود: در این اصلاحیه جدید، جدیت بیشتری به کار رفته است، ضمن اینکه مجلس مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در معادن را صادر کرده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سرمایه‌گذاری معمولاً در حوزه‌هایی است که به آن نگاه کلان می‌شود، در هرصورت مجلس چه در قانون و چه در حوزه استفاده از منابع  صندوق توسعه ملی و استفاده از سرمایه‌های بانکی برای بخش معادن تأکیدات فراوانی کرده است و با این کار ازنظر قانونی مسیر را هموار کرده است؛ ضمن اینکه با مسئولان ذیربط برای فعال‌سازی بخش معدن نشست‌های بسیاری داشته‌ایم و دولت در این حوزه قول‌هایی داده است.

جهش بی سابقه معادن نسبت به گذشته

سلیمی در پایان افزود: امید است این حرکتی که شروع شده سرعت بیشتری پیدا کند، ناگفته نماند که پیگیری‌های و مصوبات مجلس سبب شده که شاهد یک فعالیت ویژه در بخش معدن باشیم.

و بخش معدن در این مدت نسبت به سابق  جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. و نسبت به گذشته روند سرمایه‌گذاری و استفاده  از معادن، گسترش بیشتری یافته است.

 

پی‌نوشت: خبرنگار حوزه معدن گسترش نیوز قصد داشت که در ادامه این مصاحبه، سوالاتی درباره نقشه راه معادن از علیرضا سلیمی نماینده مرد محلات استان مرکزی و عضو کمیسیون صنایع و معادن بپرسد، اما سلیمی ادامه بحث را به روز بعد  موکول کرد. البته  پیگیری‌های آتی خبرنگار بی نتیجه ماند و وی حاضر به پاسخ سؤالات  درباره نقشه راه معادن نشد و تلفن را بی مقدمه قطع کرد.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها