|
کدخبر: 143233

فولاد مبارکه روی مدار توسعه

از مزایای احداث واحد نوردگرم می‌توان به افزایش اشتغال به میزان ۵۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشاره کرد

معدن فولاد مبارکه روی مدار توسعه

با تحریم دوباره شرکت فولاد مبارکه، منتظر شرایط سخت برای این شرکت در سال ۹۹ بودیم، سالی که با بیماری کرونا آغاز شد و چرخ‌های اقتصادی کشور را تا حدودی نگهداشت؛ اما در بین موجی از اخبار منفی اقتصادی، شرکت فولاد مبارکه نه تنها از تولید باز نایستاد؛ بلکه مدیران جهادی این شرکت همراه با سربازان جبهه تولید توانستند پروژه‌های مهمی را به ارمغان بیاورند.

پروژه ساخت واحد تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو و ۷۵۰ میلیارد تومان یکی از اهداف مهم فولاد مبارکه در سال‌های تحریم به شمار می‌رود. در این بین می‌توان به پروژه‌هایی همچون: ساخت فولادسازی و ریخته گری تختال شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری با اعتباری بالغ بر ۹۵میلیون یورو و ۱۵۰۰ میلیار د تومان،

پروژه احداث واحد فولادسازی و ریخته گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک با اعتباری بالغ بر ۳۶.۵ میلیون یورو و ۴۸۴ میلیارد تومان و پروژه طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیون یورو و ۳۷۰۰ میلیارد تومان، اشاره کرد.

همچنین از پروژه‌های مهم فولاد مبارکه برای شرکت فولاد هرمزگان می‌توان به پروژه افزایش ظرفیت زیرسقف از ۱.۵ به ۲ میلیون تن تختال فولاد هرمزگان با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیون یورو و ۱۷۰۰ میلیارد تومان، پروژه احداث کارخانه تولید ورق عریض شرکت فولاد هرمزگا ن با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو و ۴۱۰۰ میلیارد تومان را نام برد.

باید توجه داشت که در ۳۰ سال گذشته صنعت فولاد در دنیا بسیار تحول یافته و محصولات فولادی تنوع و تکثر قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. این تحولات در صنعت فولاد به نحوی است که فولاد مبارکه به عنوان پیشران فولاد ایران دیگر قادر نیست با خط نورد ۳۰ سال پیش به فعالیت ادامه بدهد و همان چنان پیشرو باقی بماند. اکنون در دنیا پیشرفت صنعت فولاد عمدتا حرکت به سمت فولادهای سبک تر اما مستحکم تر و عریض تر بوده است و این موضوع شامل مصرف تمام صنایع از جمله صنعت خودرو، لوازم خانگی، صنعت نفت و گاز و سایر صنایع فلزی می‌شود. امروز در دنیا هم باید موارد کمتری مصرف شود و هم انرژی و بهره‌وری نیروی کار مدیریت شود. در این راستا فولاد مبارکهابر پروژه خط نوردگرم ۲ با اعتباری بالغ بر ۲۵۵ میلیون یورو و ۸۸۰۰ میلیارد تومان آغاز کرده است.

از مزایای احداث واحد نوردگرم می‌توان به افزایش اشتغال به میزان ۵۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تولید ور ق‌های فولادی عریض جهت تولید لول ههای انتقال آب، نفت و گاز، بی‌نیازی کشور از واردات ورقهای فولادی ویژه لوله‌های انتقال نفت و گاز، تولید ورق‌های فولادی عریض با ضخامت پایین و استحکام بالا جهت مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل، تولید ورق‌های فولادی عریض با ضخامت پایین و استحکام بالا جهت تولید خودروهایی سبکتر با ایمنی بالاتر که منجر به کاهش سوخت و کاهش آلایندگی خواهد شد، ایجاد ارزش افزوده بالاتر در زنجیره تولید فولاد کشور و افزایش نرخ تولید ناخالص ملی، ایجاد فرصت صادرات ورق گرم نوردیده شده با اتکا بر اقتصاد درونزا برای توسعه صادرات غیرنفتی ورفع تحریم تولید بیش از ۴۴۰هزار تن تختال دارای مقامت به خردگی گاز ترش، ویژه انتقال گاز از کوره به جاسک اشاره کرد.

ارسال نظر