|
کدخبر: 139896

شناسایی ۱۷ فرصت سرمایه‌گذاری در ۱۲ مناطق محروم

ایمیدرو با پایش مناطق محروم ۱۲ استان کم برخوردار، ۱۷ فرصت سرمایه‌گذاری در این مناطق شناسایی کرده است. این اقدام با هدف فعال کردن فرصت‌های توسعه معدن و صنایع معدنی و اشتغال فراگیر انجام شده است.

معدن شناسایی ۱۷ فرصت سرمایه‌گذاری در ۱۲ مناطق محروم

سعید پیرمرادی مدیر دفتر صنایع معدنی ایمیدرو با اعلام خبر فوق، افزود: بررسی ظرفیت‌های معدنی فلزی، سیلیس و زغال‌سنگ؛ اولویت‌های سرمایه‌گذاری این مناطق با رویکرد ایجاد رونق صنعتی و اقتصادی و نیز محرومیت‌زدایی، بوده است.

به گفته پیرمرادی، این سازمان در اواخر سال گذشته، برای تحقق اهداف فوق، اقدام به انتخاب مشاور کرد.

وی با بیان اینکه مشاور با جمع آوری اطلاعات مربوط به ذخایر معدنی از پروانه‌های بهره‌برداری و همچنین گواهی‌های کشف، اقدام به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق کرد، افزود: علاوه بر این، طرح‌های متوقف شده صنایع معدنی در مناطق جغرافیایی مورد بررسی نیز به لیست فرصت‌های سرمایه‌گذاری اضافه شدند تا در صورت برخورداری از اولویت بالا، نسبت به فعال‌سازی آنها اقدام شود.

مدیر دفتر صنایع معدنی ایمیدرو اظهار کرد: اولویت بندی فرصت‌های شناسایی شده؛ اقدام بعدی برای بهره گیری از فرصت‌های موجود بوده است.

فهرست شاخص‌ها و هشت شاخص اصلی

وی با اعلام اینکه برای اولویت بندی، فهرستی جامع از شاخص‌های تاثیرگذار با دریافت نظرات خبرگان صنایع معدنی انجام شد، اظهارکرد: این فهرست شامل ۴۸ زیرشاخص بود که در هشت دسته شاخص اصلی همخوانی استراتژیک، هزینه‌ای، بازاری، اقتصادی و سودآوری، فنی و اجرایی، مرتبط با ریسک، مسوولیت اجتماعی و سهولت تامین مالی دسته‌بندی شدند.

وی گفت: در نهایت فرآیند اولویت‌بندی، با هدف شناسایی فرصت‌های برتر شهرستان‌های محروم ۱۲ استان مورد بررسی، با استفاده از مدل "تاپسیس تعمیم ‌یافته" صورت گرفت.

برنامه تکمیل مطالعات فرصت‌های سرمایه گذاری

وی درباره نتایج مطالعات انجام شده گفت: برخی از شهرستان‌ها که به دلیل کمبود ذخایر معدنی فلزی و یا عدم تکمیل اکتشافات، فاقد فرصت مناسب سرمایه‌گذاری تشخیص داده شدند، پروژه‌های اکتشافی در آنها تعریف و اجرایی می‌شود.

پیرمرادی تاکید کرد: علاوه بر این قرار است مطالعات تکمیلی بر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده، صورت گیرد و اقدامات لازم به منظور اجرایی شدن این طرح‌ها، انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: توسعه مطالعات انجام شده به شهرستان‌های غیرمحروم این استان‌ها و نیز بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر استان‌های کشور، یکی دیگر از رویکردهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.

اقدام در چارچوب طرح‌های جامع

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو یادآور شد: اقدامات فوق در چارچوب طرح‌های جامع معدن و صنایع معدنی نظیر طرح جامع فولاد (به روز آوری)، طلا، مس، سرب ‌و روی که در حال تدوین هستند، انجام می‌شود.

پیرمرادی تاکید کرد: این رویکرد، ضمن تامین بخشی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز صنایع داخلی، زمینه‌ساز موج وسیعی از اشتغال و محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر برخوردار کشور خواهد شد.

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها