|
کدخبر: 136426 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تاثیر خبر واکسن کرونا بر قیمت مس

در حالی مس هشتمین ماه متوالی افزایش قیمت را پشت سر می‌گذارد که این میزان تقریباً طولانی‌ترین روند افزایش قیمتی در یک دهه اخیر به شمار می‌رود. بازگشت چین به مسیر توسعه و تقاضا برای این فلز و همچنین نشانه‌های اثربخشی واکسن کرونا از جمله دلایلی است که سبب شده مس روزهای خوبی را تجربه کند.

معدن تاثیر خبر واکسن کرونا بر قیمت مس

با امیدبخش بودن واکسن کرونا قیمت مس به بالاترین میزان قیمتی خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اثربخشی واکسن کرونا توسط شرکت‌های Pfizer و Moderna نرخ مس از روز جمعه به بالاترین نرخ خود در دو سال اخیر رسید.

تحویل مس در بازار کامپکس و در ماه دسامبر با ۳.۱ درصد افزایش به ۷،۲۷۶ دلار در هر تن رسید. در صورتی که معاملات بسته شود نرخ مس تا ۳.۳۰ دلار دیگر نیز افزایش خواهد داشت و نرخ آن به بالاترین میزان خود از ژانویه سال ۲۰۱۴ خواهد رسید.

قیمت این فلزدر بورس فزات لندن LME با افزایش ۱.۶ درصدی به ۷.۲۰۷.۵۰ دلار در هر تن رسید که این میزان بالاترین نرخ از ژوئن سال ۲۰۱۸ بوده است.

دو شرکت Pfizer و Moderna به دنبال گرفتن تأییدیه‌های لازم از ایالات‌متحده امریکا برای تزریق در مواقع اضطراری هستند به گفته آن‌ها اثربخشی این واکسن ۹۵ درصد بوده و از ماه‌‌های آینده در امریکا در دسترس خواهد بود.

هشتمین ماه متوالی افزایش قیمت مس

در حالی  مس هشتمین ماه متوالی افزایش قیمت را پشت سر می‌گذارد که این میزان تقریباً طولانی‌ترین روند افزایش قیمتی در یک دهه اخیر به شمار می‌رود. بازگشت چین به مسیر توسعه و تقاضا برای این فلز و همچنین نشانه‌های اثربخشی واکسن کرونا از جمله دلایلی است که سبب شده مس روزهای خوبی را تجربه کند.

سرمایه‌گذاران همچنین به طرح توسعه ۵ ساله چین درزمینهٔ زیرساخت‌های سبز نیز امیدوارند و این در حالی است که جوبایدن رئیس‌جمهوری منتخب امریکا نیز از ابتکارات جدید در بهره‌گیری از انرژی سخن به میان آورده است.

Ole Hansen رئیس بخش راهبردی کامودیتی‌های بانک ساکسو در گفت‌وگو با رویترز گفت: به طور کلی قدرت گرفتن بازار فلزات صنعتی در پی اخباری مبنی بر تولید واکسن کرونا امیدهایی را در خارج از چین ایجاد کرده که همین امر سبب شده تا تقاضا برای مس افزایش یابد.

Peter Mooses استراتژیست ارشد بازار شرکت RJO Futures به بلومبرگ گفت: انتشار خبرهای خوش و اثرات آن بر بازار فلزات سبب شده تا مس جایگاه اصلی خود را بیابد.

پایه اساسی جهش دربازار سرسخت فلزات به انتشار اخبار مثبت در جهان باز می‌گردد و تولید واکسن همان چیزی است که بازار به دنبال آن است. ضمن اینکه نگرانی در خصوص قطع بهبود‌های جهانی نیز همواره به عنوان یک چالش اساسی مطرح بوده است

  نگرانی از اختلالات تأمین مس

آغاز موج جدیدی از انتشار ویروس کرونا در سراسرجهان سبب می‌شود نگرانی از قطع تأمین زنجیره در کوتاه مدت ایجاد شود که همین امر تحریک بازار را به دنبال خواهد شد

ارز کشور پرو نیز طی هفته‌های گذشته و بر اثر هرچ مرج‌های سیاسی و اعتراضات صورت گرفته در پایتخت آن لیما با کاهش بی‌سابقه‌‌ای در یک دهه گذشته مواجه بوده است ضمن این که کارشناسان نیز نگرانی‌های خود را از میزان شیوع بیماری کرونا در این کشور اعلام کرده‌اند. این کشور با داشتن ۳۲ میلیون نفر جمعیت یکی از بالاترین آمارهای کشته‌شدگان ناشی از بیماری کووید-۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده است.

در یادداشت شرکت BMO Capital Markets آمده است: تشدید ناآرامی‌ها در پرو که دومین کشور تولیدکننده مس جهان بعد از شیلی به شمار می‌رود سبب شده تا مشکلات بزرگی در تولید کنسانتره مس و همچنین دیگر فلزات ایجاد شود ضمن اینکه این ناآرامی‌ها در پایتخت پرو اتفاق افتاده است.

در کشور شیلی نیز کارگران معدن Lundin’s Candelaria دومین ماه اعتصابات خود را پشت سر می‌گذرانند و به همین دلیل عملیات معدنکاری با بن‌بست مواجه شده است.

اتحادیه کارگران معدنی در شرکت معدنی Antofagasta پیشنهاداتی را برای حل مشکلات در معدن مس Centinela شیلی تدوین کرده‌اند و قرار است تا هفته آینده به رأی گذاشته شود ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که این پیشنهاد‌ها مورد قبول واقع نشود که در این صورت راه ادامه اعتصابات فراهم خواهد شد.

Edward Meir تحلیلگر ارشد شرکت ED&F Man Capital می‌گوید: درحال‌حاضر شاهد افزایش پرونده‌هایی از این دست هستیم و انتظار می‌رود اتفاقاتی از این دست منجر به محدودیت‌های بیشتر شود.

ترس از افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ می‌تواند نگرانی‌هایی را  مبنی بر توقف عملیات معدنکاری و همچنین افزایش حق بیمه  را به دنبال داشته باشد.

 

منبع: mining.com

ارسال نظر