|
کدخبر: 100510

چرا گرانی نفت ادامه نیافت؟

هر چند قیمت نفت در هفته گذشته، برای نخستین بار طی دو ماه گذشته به بیش از ۳۵ دلار رسید، اما تشدید تنش‌ها میان چین و امریکا، مانع از رشدِ بیشتر قیمت شد.

نفت و انرژی چرا گرانی نفت ادامه نیافت؟

با بهبود تدریجی تقاضا، پس از بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف، قیمت نفت روز دوشنبه گذشته، برای نخستین بار طی دو ماه اخیر به بالاتر از ۳۵ دلار در هر بشکه رسید.

در هفته سوم ماه می، قیمت نفت برنت در مجموع با رشد ۰٫۰۴ درصدی مواجه شد.

روند صعودی بازار تا اواسط هفته ادامه یافت و در روز چهارشنبه، قیمت به بیش از ۳۶ دلار هم رسید. با این حال این روند تصاعدی ادامه‌دار نبود.

درگیری‌های تجاری میان چین و امریکا از یک‌سو و تردیدها درباره رشد اقتصادی چین -به‌عنوان دومین مشتری نفت در جهان- از سوی دیگر، موجب شد قیمت نفت در روزهای پایانی هفته نزولی شود.

بر اساس گزارش‌ها، چین برای نخستین بار طی ۳۰ سال گذشته، رقم مشخصی را برای رشد اقتصادی این کشور به‌عنوان هدف در نظر نگرفته است.

در عین حال، تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان تنها به تجارت و همه‌گیری کرونا محدود نمی‌شود.

چین اعلام کرده که قصد دارد قانون امنیت ملی را در هنگ‌کنگ اجرایی کند، دونالد ترامپ اما روز جمعه هشدار داد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، بیش از سه هفته از اجرایی شدن توافق اوپک‌پلاس می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد تاکنون تمامی کشورهای تولیدکننده به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

در عین حال، خوش‌بینی‌ها به آزمایش‌های اولیه واکسن جدید کرونا از دیگر عوامل رشد قیمت نفت بوده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که دونالد ترامپ قصد دارد از عدم شفافیت چین درباره بیماری کووید-۱۹ برای انتخابات پیش‌رو در امریکا به‌نفع خود استفاده کند. از این رو، احتمالا مناقشات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از سر گرفته خواهد شد.

تحت چنین شرایطی، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای بازار نفت متصور شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر