|
کدخبر: 134071

خبر خوش ایمیدرو درباره صنعت گوهرسنگ‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: اجرای برنامه‌های این سازمان در توسعه صنعت گوهرسنگ استان‌های خراسان رضوی، قم، کرمان، اصفهان در قالب تفاهمنامه با استانداری‌ها سرعت می‌گیرد. وی افزود: ایمیدرو آمادگی دارد تا تامین مالی واحدهای فرآوری گوهرسنگ‌ها در استان‌ها را از محل منابع صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به عهده گیرد.

معدن خبر خوش ایمیدرو درباره صنعت گوهرسنگ‌ها

خداداد غریب پور در جلسه پایش استانی اقدامات ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ‌ها که با حضور استانداران کرمان و قم برگزار شد، افزود: انعقاد تفاهمنامه همکاری بین ایمیدرو و استانداری‌ها در بخش گوهرسنگ ها، به تعیین تعهدات بین دو طرف منجر و سبب تسریع در اجرای این مهم می‌شود.

وی گفت: در این تفاهمنامه‌ها توسعه اکتشاف، استخراج، احیاء معادن کوچک، تامین مالی برای احداث واحدهای فرآوری، بازار و اشتغالزایی با محوریت رونق مشاغل خانگی مورد توجه است.

آموزش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های آموزشی در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گفت: در راستای برنامه‌های عملیاتی حاصل از سند توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، مقرر شد در پنج استان دارای گمرک تخصصی (تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، یزد و اصفهان) تجهیز مراکز و برگزاری دوره‌های آموزشی صورت بگیرد.

وی افزود: این آموزش در راستای گوهرشناسی (سنگ‌های رنگین و الماس) و اصالت سنجی و ارزش‌گذاری گوهرسنگ ها، به مدت ۱۵۰ ساعت در استان‌های فوق برگزار می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: تاکنون ۱۰ عنوان پژوهشی در حوزه گوهرسنگ‌ها تدوین شده است. از این تعداد، سه طرح پژوهشی برجسته در بخش " اکتشاف یاقوت سرخ در مرمریت‌های خاش"، "بهسازی پلیمری فیروزه‌های نیشابور" و "اکتشاف و بررسی گوهرسنگ‌های پگماتیت‌های محور قروه – گلپایگان" مورد توجه است.

کرمان

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص اقدامات و برنامه‌های این سازمان در استان کرمان گفت: ایمیدرو تامین مالی واحدهای فراوری معرفی شده از سوی استانداری کرمان را بر عهده خواهد گرفت.

حمایت از سوی صندوق بیمه

وی با بیان اینکه تامین مالی از محل اعتبارات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی انجام می‌شود، افزود: کارگروهی از سوی ایمیدرو با هدف برنامه هایی برای توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها در کرمان شامل بخش‌های اکتشاف، استخراج، فراوری و بازار به این استان اعزام خواهند شد.

در ادامه این جلسه محمدجواد فدایی استاندار کرمان طی سخنانی گفت: این استان ظرفیت‌های قابل توجهی به ویژه در حوزه‌های گارنت، فیروزه و عقیق دارد.

فدایی افزود: استان کرمان سالانه ۵۵۰۰ تن استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارد و با توجه به اهتمام به توسعه این صنعت، به طور حتم شکوفا شدن این ظرفیت، به ایجاد اشتغال فراگیر منجر می‌شود.

وی گفت: استانداری حمایت لازم برای اجرای برنامه‌های ایمیدرو در توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها را خواهد داشت.

قم

غریب پور در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای ایمیدرو در استان قم، گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی، سازماندهی معادن، اکتشاف و توسعه زیربناها در استان قم توسط ایمیدرو انجام خواهد شد.

وی افزود: "تامین مالی" مهم‌ترین رویکرد این سازمان در توسعه بخش معدن در استان قم است.

در ادامه بهرام سرمست استاندار قم با بیان اینکه کمیته گوهرسنگ‌ها در این استانداری تشکیل شده است، گفت: بازار "شمسه قم" محلی است که برای تولید و توزیع گوهرسنگ‌ها تعیین شده است.

سرمست با بیان اینکه این مجموعه دارای ۴۰ واحد صنفی است، عنوان کرد: از سوی دیگر احداث شهرک عقیق در مساحتی بالغ بر پنج هکتار توسط استانداری پیگیری می‌شود.

در این جلسه که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، نمایندگان استانداری اصفهان، خراسان رضوی، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اداره کل استاندارد استان اصفهان حضور داشتند.

 

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر