|
کدخبر: 130401 مسعود رمضانی

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با عضو هیات رئیسه اکتشاف خانه معدن مطرح شد:

مزیت حضور شرکای خارجی در بخش طلا

موضوعی که با عنوان واگذاری معادن طلا به خارجی‌ها مطرح می‌شود هنوز اتفاق نیفتاده است و آنچه که درحال‌حاضر با آن روبه‌رو هستیم شراکت شرکت‌های خارجی در این معادن است به طوری که شرکت‌های ایرانی برای بهره‌برداری از معادن به دنبال شریک بودند و آنها نیز با اطلاع یافتن از این موضوع، در بهره‌برداری از معادن طلای ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

معدن مزیت حضور شرکای خارجی در بخش طلا

یکی از نکاتی که همواره در بخش اکتشاف و بهره‌برداری از معادن طلا مورد توجه بوده است حضور شرکت‌های خارجی در کشور است به طوری که می‌بینیم بهره‌برداری از معدن طلای آندریان در اختیار شرکتی گرجستانی است. یا معدن ساری‌گونی در اختیار قزاق‌هاست و بهره‌برداری از معدن طلای مزرعه شادی نیز در اختیار چینی‌ها قرار دارند. به همین منظور گفت‌وگویی با سید احمد مشکانی، عضو هیات رئیسه اکتشاف خانه معدن ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

مشکانی

بهره‌برداری از معادن طلا با شرکای خارجی

مشکانی در ارتباط با توجیه واگذاری و بهره‌برداری از معادن طلای کشور به شرکت‌های خارجی گفت: موضوعی که با عنوان واگذاری معادن طلا به خارجی‌ها مطرح می‌شود هنوز اتفاق نیفتاده است و آنچه که درحال‌حاضر با آن روبه‌رو هستیم شراکت شرکت‌های خارجی در این معادن است به طوری که شرکت‌های ایرانی برای بهره‌برداری از معادن به دنبال شریک بودند و آنها نیز با اطلاع یافتن از این موضوع، در بهره‌برداری از معادن طلای ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عضو هیات رئیسه انجمن مس، شراکت، شرکت‌های خارجی در معادن طلا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور آنها در کشور سه مزیت برای ما به دنبال خواهد داشت که می‌توان به ارز وارد شده به کشور، دانش فنی و همچنین فناوری اشاره کرد. چرا که سرمایه‌گذاری در بخش طلا نیازمند حجم بالایی از سرمایه است. دانش فنی نیز از ملزومات ورود به این بخش است چرا که در صورتی که از دانش فنی کافی برخوردار نباشیم حجم سرمایه‌گذاری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد ما در بخش فرآوری طلای اکسیدی مشکل زیادی نداریم اما در بخش سولفیدی ریزدانه به دلیل فناوری بالای آن و گران بودن آن دچار مشکل هستیم که این شرکت‌ها با ورود فناوری‌های خود به ایران، بهره‌‌برداری از این معادن را به صرفه می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در بخش طلا و افزایش ریسک‌پذیری

مشکانی دلیل حضور کمرنگ سرمایه‌گذاران ایرانی در این بخش را ریسک موجود در این بخش دانست و گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل دانش فنی، شاید از وجود استعداد منطقه برای بهره‌برداری از آن اطلاعی نداشته باشد ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش نیز با ریسک‌هایی همراه است و برای اینکه سرمایه‌گذار بفهمد که ذخیره و عیار طلا چقدر است و یا چه میزان از آن منطقه اکسیدی و یا سولفیدی هست نیازمند آن است تا اکتشاف انجام دهد که همین امر موجب افزایش ریسک‌پذیری خواهد شد.

لیچینگ روش پر استفاده در استحصال طلا

وی درباره روش استحصال طلا گفت: در دنیا نیز چند روش برای استحصال طلا وجود دارد یکی از روش‌ها در ذخایر پلاسری و دانه‌ریز است که حتی ممکن است طلای آن نیز از خاک ریزتر باشد که با روش‌های ثقلی جدا می‌کنند و برای پرعیارسازی آن از طریق ذوب اقدام می‌شود. روش‌های بیوفناوری نیز از دیگر روش‌های استحصال طلاست. اما در این میان استفاده از روش لیچینگ نسبت به دیگر روش‌ها در دنیا متداول‌تر است که خود آن نیز شامل بخش‌های مختلفی است و در آن از ماده‌ای به نام سیانور استفاده می‌شود استفاده از این ماده روشی بهینه و ارزان‌قیمت به شمار رفته  و بیشتر معدن‌کاران در دنیا نیز از لیچینگ برای استحصال طلا استفاده می‌کنند

نگرانی از سیانور در معادن طلا بی‌مورد است

عضو هیات رئیسه اکتشاف خانه معدن در ارتباط با خطرات ناشی از سیانور در معادن طلا گفت: آن چیزی که در رسانه‌ها درباره خطرات سیانور منعکس می‌شود با واقعیات موجود سنخیتی ندارد و در واقع از نوع خبرهای هیجانی است این که چه تعداد از دام‌ها بر اثر سیانور جان خود را از دست داده‌اند حتی ممکن است به ۱۰۰ رأس دام هم نرسد یا اینکه گنجشک‌ها و خرگوش‌هایی براثر آشامیدن حوضچه‌های استخر این معادن نیز کشته‌شده‌اند نیز عدد قابل توجهی نیست ضمن اینکه آمار این تلفات را می‌توان با آب‌های زهاب و آلوده تهران مقایسه کرد که باعث مرگ جانداران بیشتری شده است اما هرگز به این شدت رسانه‌ای نشده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد یک سایت معدنی طلا ضوابط زیست محیطی به مراتب سخت‌تر از کشور‌های غربی باید رعایت شود چرا که در غیر این صورت مجوزی داده نخواهد شد. بنابراین مشکل و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

سیستان و بلوچستان استان مستعد در طلاست

مشکانی در پایان و در پاسخ به این سؤال که چه تعداد معدن فعال در کشور وجود دارد گفت: ۱۰ معدن فعال و نیمه فعال طلا در کشور داریم که بزرگ‌ترین معدن طلا در کشور معدن زرشوران است که در اختیار ایمیدرو قرار دارد. همچنین استان سیستان و بلوچستان از نظر میزان ذخایر طلا استان مستعد و پر ظرفیتی به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها