|
کدخبر: 127782

چند خبر مهم فولادی در هفته گذشته

خبر خوب هفته گذشته، کاهش قیمت ۱۵۰۰ تومانی شمش فولادی در معاملات بورس کالا، برخلاف روند نرخ دلار در بازار آزاد بود.

معدن چند خبر مهم فولادی در هفته گذشته

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، کاهش قیمت ۱۵۰۰ تومانی شمش فولادی در معاملات بورس کالا، برخلاف روند نرخ دلار در بازار آزاد بود. با وجود کاهش قابل توجه قیمت شمش فولادی، کاهش قیمت میلگرد اما چندان چشمگیر نبود و این موضوع واکنش دبیر انجمن فولاد را به همراه داشت.

در حالی که دلار امریکا در بازار آزاد هفته گذشته عمدتاً در کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد، در معاملات هفته گذشته در بورس کالا، قیمت میانگین موزون شمش فولادی ۱۵۰۰ تومان نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافت و به ۹۵۰۳ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در معاملات بورس کالا در هفته گذشته، قیمت میانگین موزون میلگرد با کاهش ۴۳۳ تومانی نسبت به معاملات ۹ مهرماه به ۱۰۸۸۰ تومان به ازای هر کیلو رسید و کاهش قیمت میلگرد کمتر از کاهش قابل توجه قیمت شمش فولادی بود.

دبیر انجمن فولاد در گفت‌وگویی به این مسئله واکنش نشان داد و اظهارکرد: «در جریان معاملات دو روز اخیر بورس کالا که شمش و میلگرد معامله شده است، نکات جالبی به چشم می‌خورد که حاکی از مقاومت میلگرد به کاهش قیمت حداقل به اندازه شمش است. در صورت تداوم این روند، مصرف‌کنندگان نهایی هیچ نفعی از کاهش قیمت شمش فولادی نمی‌برند و این ارزانی قبل از رسیدن به مردم گم می‌شود! »

سیدرسوال خلیفه سلطانی بیان کرد: «فولادسازان علی رغم بالابودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز اما برای حمایت از مصرف‌کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد اما با عرضه‌هایی که چهارشنبه در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده‌ای که دم از حقوق مصرف‌کننده می‌زنند، فقط برای منافع شخصی آنها بوده است به طوری که علی رغم کاهش ۱۵۰۰ تومانی قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کالا فقط حدود ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید».

حرکت نزولی قیمت شمش فولادی در بورس کالا در حالی آغاز شده که شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد نیستیم. علی‌رغم این‌که در هفته گذشته، کاهش قابل توجه قیمت شمش فولادی، به کاهش معادلِ قیمت میلگرد منجر نشد، اما می‌توان انتظار داشت که با عرضه‌های بیشتر، قیمت میلگرد در روزهای پیش رو همچون قیمت شمش، کاهش چشمگیری را تجربه کند. این انتظاری است که با عرضه‌های هفته گذشته در مصرف‌کنندگان نهایی ایجاد شده است.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید ذوب دانست. سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در بازار بورس در هفته گذشته، رشد ۲۱.۵ درصدی را تجربه کرد؛ این در حالی بود که بازدهی بسیاری از نمادهای فولادی در هفته گذشته، منفی بود.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۸۷ هزار و ۳۴۰ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۲۰۰۸ میلیارد تومان بود.

فولاد خوزستان (فخوز) در هفته گذشته از محل محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۳۹۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد خوزستان بود.

رویداد هفته

سمپوزیوم فولاد روزهای ۱۴ ۱۶ مهرماه در جزیره کیش برگزار شد. در مراسم اختتامیه سمپوزیوم فولاد از برگزیدگان صنعت فولاد در سال ۹۸ تقدیر شد. اسدالله فرشاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از طرف سمپوزیوم فولاد به‌عنوان مرد فولاد کشور در سال ۹۸ انتخاب شد. همچنین دکتر علیرضا کیانی رشید به‌عنوان استاد برگزیده صنعت فولاد کشور، مهندس شیخ زاده به‌عنوان مدیر برگزیده بخش خصوصی صنعت فولاد و مهندس رامین کیهان نیز به‌عنوان کارشناس برجسته صنعت فولاد انتخاب شدند.

تقدیر ارزی هفته

در هفته گذشته، آیین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور با حضور عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، و ۵۰ صادرکننده نمونه کشور برگزار شد. در این آیین، رئیس کل بانک مرکزی از شرکت‌های زنجیره فولاد، جهت حفظ تولید و اشتغال، استمرار صادرات غیرنفتی و بازگشت منابع ارزی حاصل از صادرات به چرخه رسمی اقتصادی کشور تشکر و قدردانی کرد.

دکتر عبدالناصر همتی در «آیین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور»، از شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولادهرمزگان، فولاد خراسان، مجتمع فولاد کویر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدن و صنعتی گل گهر، شرکت ذوب آهن پاسارگاد، شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان و شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان جهت صادرات غیرنفتی و کمک به تأمین نیازهای ارزی کشور، تقدیر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم گفت: از مجموع ۱۰۸ صادرکننده نزدیک به ۲۳ میلیارد یورو (حدود ۲۶ میلیارد دلار) ظرف مدت حدود دو سال و نیم به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است که رقم قابل توجهی است. همچنین ارزی که توسط ۵۰ صادرکننده‌ای که نزدیک به ۱۰۰ درصد ارز ناشی از صادرات خود را طی مدت سال ۹۷ تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ به کشور بازگردانده‌اند و در جلسه امروز حضور دارند، معادل ۲۲ میلیارد دلار است.

منبع: چیلان

ارسال نظر